Przy chody Grupy Raben wzrosły w 2019 roku o 8 proc. do 1,25 mld euro.

Grupa Raben, która ściga takie potęgi jak Dachser i DB Schenker zaliczyła udany rok, umacniając się w Europie Środkowej i Południowej. Obsługuje branżę żywnościową (27 proc. przychodów), technologie konsumenckie (21 proc.), automotive (20 proc.), retail (12 proc.) chemia (11 proc.) oraz FMCG non-food (9 proc.). – W minionym roku do naszej rodziny dołączyła Bułgaria, rozwijamy także nasz biznes w Niemczech i we Włoszech. Już dziś mamy wiele dobrych sieci krajowych, a sieć krajowa to kręgosłup, na którym możemy oprzeć cały organizm – porównuje dyrektor zarządzający Grupy Raben Ewald Raben. – Dążymy do tego aby nasze terminale przeładunkowe w całej Europie były ustandaryzowane: miały taką samą konfigurację, te same procesy i systemy IT. Dla nas i naszych klientów standaryzacja oznacza optymalizację i najwyższą jakość świadczonych usług – zaznacza Ewald Raben.

Inwestycje i rosnące potrzeby

Raben Transport w 2019 roku zanotowała rekordowy przychód. – Można już dostrzec oznaki spowolnienia gospodarczego, szczególnie w Europie Zachodniej, jednak staramy się tak kształtować portfolio klientów, aby minimalizować wahania koniunkturalne – zastrzega dyrektor generalny Raben Transport Paweł Trębicki.

Czytaj więcej w: Bałkański kierunek

Osiągnięciami może się także pochwalić największa spółka Raben Logistics Polska, w której wskaźnik lojalności klientów NPS wyniósł 80 proc., zaś wskaźnik satysfakcji CSI aż 82 proc. – W Polsce największymi wyzwaniami będą rosnące koszty pracy, a także obciążenia wynikające z nowych, spodziewanych regulacji – przypuszcza dyrektor generalny Raben Logistics Polska Janusz Anioł. – Od logistyki będzie się oczekiwać zmian, doskonalenia i nowego podejścia do biznesu przez innowację, automatyzację, zaawansowane formy wymiany danych oraz działania proekologiczne. Temu będą mogły sprostać tylko firmy stabilne finansowo, z nowoczesnym potencjałem rozwojowym oraz silnym zespołem IT i badawczym – przekonuje Janusz Anioł.

W Polsce Raben nie zwalnia z inwestycjami w obiekty w porównaniu poprzedniego. W maju otworzył magazyn o powierzchni 21 tys. m kw. w Robakowie pod Poznaniem. Łącznie Grupa Raben w Centrum Logistycznym w Gądkach użytkuje już 120 tys. m kw. powierzchni magazynowej, z możliwością składowania 185 tys. palet, prawie 18 tys. m kw. powierzchni przeładunkowej (cross-dock) oraz 5 tys. m kw. powierzchni produkcyjnej. Nowy obiekt przeznaczony jest także do realizacji projektów co-packingowych.

W listopadzie rodzina Raben powiększyła się o Bułgarię. Fot Raben

Kilka tygodni później został otwarty oddział Raben w Kielcach, który przejął pracę lokalizacji w pobliskich Starachowicach. Magazyn o powierzchni 5 tys. m kw., średnio miesięcznie obsługuje ponad 24 tys. przesyłek i 50 tys. palet.

Spółka Fresh Logistics Polska rok 2019 zrealizowała 18 projektów optymalizacyjnych. Odbyło się to w ramach programu Better Everyday, wykorzystującego filozofię Lean Management. – Klienci mają coraz wyższe oczekiwania jakościowe oraz spodziewają się coraz krótszego czasu reakcji – zauważa dyrektor generalny Fresh Logistics Polska Tomasz Olenderek.

Raben w Niemczech

Już dwa lata w Niemczech funkcjonuje własna sieć transportowa Grupy Raben. Wiosną 2019 roku poszerzyła się o nowe oddziały – centrum logistyczne w Schüttorf w Dolnej Saksonii (4,5 tys. m kw. pow. przeładunkowej, 53 rampy załadunkowe) oraz Neumünster w landzie Schleswig-Holstein (750 m kw. pow. magazynowej i 8 ramp załadunkowych). Ponadto zakończyła się rozbudowa lokalizacji w Eisenach, która zaowocowała zwiększeniem powierzchni magazynowej  o 40 proc. (łącznie cztery magazyny logistyczne, dwa magazyny tranzytowe, 74 doki załadunkowe).

Czytaj więcej w: Logistycy optymistyczni

Listopad 2019 r. przyniósł porozumienie w sprawie przejęcia przez Grupę Raben niemieckiej grupy Fenthol & Sandtmann, w skład której wchodzą spółki FKL & Kraftverkehr Ehrig. Raben nabył kolejne 50 proc. udziałów firmy, z którą od 2011 r. współpracował na zasadzie joint venture. W wyniku transakcji Grupa Raben przejęła centra dystrybucyjne Fenthol & Sandtmann w Hamburgu, Erlensee, Lipsku i Dreźnie, łącznie z pracownikami.

Spółka Fresh Logistics Polska rok 2019 zrealizowała 18 projektów optymalizacyjnych. Fot Fresh Logistics

Ważną rolę do odegrania mają bezpośrednie, dzienne połączenia z innymi krajami Grupy, szczególnie na linii Polska – Niemcy. Głównym założeniem jest podwojenie ilości przesyłek w najbliższych latach. – Niemcy to największy i najważniejszy dla Polski partner handlowy, dlatego rozbudowa sieci oddziałów na tamtejszym rynku idzie w parze ze zwiększeniem częstotliwości połączeń. Transport drobnicowy Raben pomiędzy Polską a Niemcami to obecnie już 90 codziennych linii – tłumaczy dyrektor ds. rozwoju polsko-niemieckiego rynku w Grupie Raben Łukasz Lubański.

Inwestycje w Europie

W 2019 r. nastąpiło otwarcie wielu nowych linii bezpośrednich do Niemiec z krajów Raben. Szybko rozwijały się także połączenia z Rumunią, Czechami i Słowacją, krajami bałtyckimi, Ukrainą oraz na Wschód.

Czytaj więcej w: Maleją rejestracje pojazdów użytkowych

We Włoszech Grupa zacieśniła współpracę z firmą Sittam, w której stała się większościowym udziałowcem po zwiększeniu pakietu akcji do 51 proc. Raben inwestuje na tamtejszym rynku poprzez innowacyjne rozwiązania IT, rozbudowę sieci krajowej oraz połączenia międzynarodowe z innymi swoimi rynkami.

Na Litwie firma świętowała 15-lecie istnienia. W listopadzie rodzina Raben powiększyła się o Bułgarię. Tym samym firma ma oddziały na 13 rynkach Europy, a jej sieć liczy ponad 150 oddziałów.

W 2019 roku flota operatora wzbogaciła się o dziesięć ciągników Mercedes-Benz Actros. Fot Raben

W minionym roku w ramach europejskiej sieci logistycznej największą część usług świadczonych przez Grupę Raben tradycyjnie już stanowił transport drogowy (66 proc.), logistyka kontraktowa (13 proc.), FTL (8 proc.), Fresh Logistics (8 proc.), integrator procesów logistycznych (4 proc.), sea & air (1 proc.). Bardzo szybko rozwijał się także transport morski, a zespół Raben obsługujący ten sektor znacznie się powiększył.

W 2019 roku Raben zainwestował w narzędzie bazujące na parametrze ETA (Estimated Time of Arrival), które pozwala śledzić przesyłkę w czasie rzeczywistym i określić czas jej dostawy z dokładnością do dwóch godzin.

Raben automatyzuje i robotyzuje procesy fizyczne, IT, biurowe (RPA). Firma wdraża urządzenia mierzące przesyłki, autonomiczne, półautomatyczne wózki widłowe, a także ramiona „cobotyczne”, sensory Internet of Things (IoT).

W 2019 roku flota operatora wzbogaciła się o dziesięć ciągników Mercedes-Benz Actros wyposażonych w innowacyjną technologię, m.in. kamery MirrorCam i asystenta martwego pola

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Mało chętnych na dopłaty do e-Vana

Choć dopłata z NFOŚiGW może pokryć połowę kosztów kwalifikowanych, zainteresowanie jest niewielkie. Minął ponad ...

TRAKO 2019 | Gdańsk europejską stolicą kolei

W Gdańsku rozpoczęło się najważniejsze w tym roku w Europie spotkanie branży kolejowej. 13. ...

Rosną długi transportu

Branża transportowa należy do najmniej solidnych płatników – wynika z danych BIG InfoMonitor. W ...

TRAKO 2019 | Szybkie pociągi na kolejną dekadę

Plany na kolejne dekady będą trudne do zrealizowania zarówno dla producentów, operatorów jak i ...

Pierwsze zapisy Pakietu Mobilności zaczną obowiązywać już od września

Część przewoźników zwinie biznes, inni założą oddziały za granicą. Jutro Parlament Europejski przyjmie Pakiet ...

Wielkie przejęcie na rynku magazynów

Singapurski państwowy fundusz majątkowy kupił dewelopera i zarządcę nieruchomości logistycznych za 2,4 mld euro. ...