Klienci chcą zakupów z dostawą tego samego dnia

Logistycy obsługujący e-commerce przygotowują się do dostaw tego samego dnia.

Publikacja: 19.01.2021 11:02

Klienci chcą zakupów z dostawą tego samego dnia

Foto: logistyka.rp.pl

Allegro zapewnia dostawy tego samego dnia w sześciu miastach. Usługa CCC Express oferowana jest w 20 miastach w Polsce. Jest to dostawa w 90 minut od złożenia zamówienia. Doradca Last Mile Experts Mirosław Gral uważa, że usługi ekspresowe z dostawą tego samego dnia będą się rozwijały zdecydowanie szybciej niż dotychczas. – Przyczyni się do tego po pierwsze pandemia, która wpływa na zwiększenie aktywności konsumentów w sieci. Po drugie kolejne restrykcje i ograniczenie dostępności do sklepów stacjonarnych spowodowane pandemią. Po trzecie i jest to chyba jeden z najważniejszych powodów, to zadowolenie klienta. Coraz większa grupa sprzedawców docenia cyfrowy kanał dystrybucji i ściga się o utrzymanie swoich dotychczasowych klientów „off line”, przejecie ich od konkurencji oraz pozyskanie nowych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z e-handlem. A jak wynika z wielu raportów, publikacji i naszego własnego doświadczenia, zakupy w sieci zakończone zamknięciem koszyka z wysokim poziomem satysfakcji klienta to recepta na sukces – wskazuje Gral.

Czytaj więcej w: Polscy naukowcy przygotują rewolucyjne opakowanie do e-zakupów

Dodaje, że popularność usługi dostawy tego samego dnia rośnie w całej Europie. – Wystarczy zerknąć na takie rynki jak Wielka Brytania, Francja, Hiszpania oraz Benelux. Firmy oferujące dostawy tego samego dnia powstają jak grzyby po deszczu. Jednak należy pamiętać, że kluczowym dla działalności i efektywności tego typu firm jest znajomość procesów operacyjnych wsparta bardzo dobrymi rozwiązaniami IT z solidną dawką AI – zaznacza Gral. – Trend widoczny jest także wśród inwestorów. Wiele start-upów otrzymało fundusze na rozwój dostaw tego samego dnia – podkreśla Gral.

Czytaj więcej w: Kurierzy w elektrykach nie puszczą klientów z torbami

Marek Różycki z Last Mile Ekspert przytacza badanie, z którego wynika, że w Polsce 37 proc. badanych klientów gotowych jest dopłacić za dostawę tego samego dnia. – To najwyższy odsetek w Europie – podkreśla Różycki. Zarazem wskazuje, że nie wszystkie rynki rozwijają się w tym samym kierunku. W Niemczech logistycy wycofali się z oferowania dostaw zakupów tego samego dnia. Powodem jest niewielkie zainteresowanie klientów. Ważniejsza jest dla nich precyzyjna informacja o czasie i miejscu doręczenia.

Dyrektor Łukasiewicz – Instytutu Logistyki i Magazynowania Arkadiusz Kawa zaznacza, że po dwóch zamrożeniach niemieckiej gospodarki znów rośnie zainteresowanie dostawą tego samego dnia.

Czytaj więcej w: Wysyłkomaty. Czy to kolejna rewolucja w paczkach?

Dla logistyków wyzwaniem jest opracowanie atrakcyjnego kosztowo rozwiązania. Usługa dostawy tego samego dnia nie musi być droższa od rozwiązania standardowego. – Powinniśmy zacząć traktować szybsze i lepsze (z naciskiem na to drugie) dostawy ostatniej mili jako dopiero co nadchodzący standard, który nie musi być droższy z zasady, lecz wciąż lepszy. Dlaczego? Ponieważ dzięki nowym technologiom firmy kurierskie są w stanie lepiej wykorzystywać swoje zasoby, w tym przede wszystkim efektywność dostaw przesyłek, z naciskiem na wygodę klienta końcowego, klienta e-commerce. Pamiętajmy również, że chodzi o to aby przesyłkę dostarczyć tak jak klientowi jest wygodnie, co niekoniecznie oznacza jak najszybciej – tłumaczy CEO PickPack Filip Kot.

Allegro zapewnia dostawy tego samego dnia w sześciu miastach. Usługa CCC Express oferowana jest w 20 miastach w Polsce. Jest to dostawa w 90 minut od złożenia zamówienia. Doradca Last Mile Experts Mirosław Gral uważa, że usługi ekspresowe z dostawą tego samego dnia będą się rozwijały zdecydowanie szybciej niż dotychczas. – Przyczyni się do tego po pierwsze pandemia, która wpływa na zwiększenie aktywności konsumentów w sieci. Po drugie kolejne restrykcje i ograniczenie dostępności do sklepów stacjonarnych spowodowane pandemią. Po trzecie i jest to chyba jeden z najważniejszych powodów, to zadowolenie klienta. Coraz większa grupa sprzedawców docenia cyfrowy kanał dystrybucji i ściga się o utrzymanie swoich dotychczasowych klientów „off line”, przejecie ich od konkurencji oraz pozyskanie nowych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z e-handlem. A jak wynika z wielu raportów, publikacji i naszego własnego doświadczenia, zakupy w sieci zakończone zamknięciem koszyka z wysokim poziomem satysfakcji klienta to recepta na sukces – wskazuje Gral.

Logistyka Kontraktowa
Jak branża TSL ma raportować ESG?
Logistyka Kontraktowa
Potencjał międzynarodowych przesyłek kurierskich
Logistyka Kontraktowa
ESG poniżej zera
Logistyka Kontraktowa
Czy ESG zagrozi istnieniu polskich firm?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Logistyka Kontraktowa
Redakcja dziennika Rzeczpospolita zaprasza na VI Spotkanie Liderów branży TSL