Potężny spadek ilości zwrotów w sieciach

Zakończył się sezon zwrotów, a wyprzedaże nie rozruszały rynku przesyłek ekspresowych.

Publikacja: 27.01.2021 16:11

Potężny spadek ilości zwrotów w sieciach

Foto: logistyka.rp.pl

Pierwszy i trzeci tydzień roku przyniosły zauważalne wzrosty liczby zwrotów, osiągające poziom mediany szczytu paczkowego 2020 roku. Jednak zgodnie z przewidywaniami Last Mile Experts szczyt świątecznych zwrotów dobiegł końca. – Ostatni tydzień to gwałtowny spadek, o prawie 90 proc. ilości zwrotów – porównuje konsultant branży KEP Mirosław Gral.

Czytaj więcej w: FedEx zwalnia w Europie

Dyrektor Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania Arkadiusz Kawa uważa, że takie wyhamowanie nie powinno dziwić. – Nie ma dodatkowych stymulatorów do robienia zakupów, np. związanych z wyjazdami na narty. Myślę, że w lutym będzie podobnie, a dopiero marzec (początek wiosny) otworzy nowe możliwości popytowe. Po drodze jeszcze są małe stymulatory, jak Walentynki, Dzień Kobiet – wymienia dyrektor ILiM.

Czytaj więcej w: Amazon w tym roku otworzy gigantyczny magazyn w Świebodzinie

Stromy spadek liczby przesyłek zastanawia. – Powinniśmy być w przedłużonym szczycie poświątecznych wyprzedaży. A wyprzedaże w związku z zamknięciem galerii handlowych powinny odbywać się przez internet i dostawy kurierskie. Może to co wyglądało na szczyt zwrotów było zakupami na wyprzedażach? A może oduczyliśmy się ślepego konsumpcjonizmu i wyprzedaże nie były zachętą do zakupów? – zastanawia się Logistics Solutions Sales Manager w Alfa Logis Wojciech Waszczuk.

Wyprzedaże mogły nie zachęcić do zakupów. – Średnia obniżka cen wyniosła ok. 4% do poziomu cen z października (dane BFCM 2020). Daleko nam jeszcze do rynków z prawdziwymi ofertami 30 -50% od ceny bazowej – ocenia Mirosław Gral.

Czytaj więcej w: E-handel spodziewa się w tym roku 40-procentowego wzrostu

Firmy kurierskie przygotowują się jednak na rosnącą liczbę przesyłek. – W 2020 roku powstało prawie 9 tys. nowych sklepów internetowych. To bardzo duża liczba, która miała wpływ na ilości przesyłek. Wcześniej, aby uzyskać taką dynamikę wzrostu, e-commerce w Polsce potrzebował kilka lat. Teraz potrzebował do tego tylko ub. roku. Te sklepy będą się rozwijać i poszerzać ofertę, a zatem liczba przesyłek wzrośnie – przewiduje trener sprzedaży Robert Bagiński.

Firmy doradcza OC&C przewiduje, że wartość e-commerce wzrosła w ub.r. do 72 mld zł, w 2021 r. do 80 mld zł, a w 2024 r. do 118 mld zł. W wyniku kilkumiesięcznego lockdownu na początku 2020 roku, udział e-commerce’u w gospodarce wzrósł do rekordowych 11,9%.

Rynek e-commerce, jak się szacuje, przekroczył już barierę 50% udziału w całości rynku usług KEP (kurierskich, ekspresowych i pocztowych). – Właśnie w tym segmencie odnotowuje się dynamiczne wzrosty, a więc ta proporcja będzie się nadal zmieniała w tym samym kierunku. W poprzednich latach dynamika wolumenów paczkowych związanych z handlem w internecie kształtowała się pomiędzy 15% a 20% – porównuje wiceprezes zarządu Sendit Wojciech Kliber.

Logistyka Kontraktowa
Adriatyckie portowe tygrysy
Logistyka Kontraktowa
Alternatywne napędy ciężarówek
Logistyka Kontraktowa
Gala Liderów Logistyki 2023
Logistyka Kontraktowa
Wizja logistyki przyszłości
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Logistyka Kontraktowa
Lipiec przyniósł zastój w internetowych sklepach