Spada sprzedaż w Internecie, a InPost inwestuje

Sklepy internetowe obniżyły sprzedaż ale operatorzy kurierscy inwestują.

Publikacja: 10.05.2021 16:28

Spada sprzedaż w Internecie, a InPost inwestuje

Foto: Fot. GLS

Z danych PKO Research wynika, że znacząco obniżyła się sprzedaż w sklepach internetowych w marcu br, w porównaniu do marca ubr. W przypadku tekstyliów i odzieży udział sprzedaży internetowej w tegorocznym marcu wyniósł 32 proc., gdy rok wcześniej przekroczył 61 proc. W przypadku prasy i książek udział zmalał do 26,4 proc. z 39,9 proc. Zakupu internetowe farmaceutyków, kosmetyków i sprzętu ortopedycznego zmalały do 6,4 proc. z 10 proc. rok wcześniej. W przypadku żywności udział sprzedaży internetowej wynosi 0,9 proc. a w szczycie sięgała 1,3 proc.

Czytaj więcej w: DP DHL inwestuje w elektryczne furgony

Branża nie wydaje się zaniepokojona spadkami. – Wzrosty obrotów e-commerce mogą być niższe niż były w trakcie rozwoju COVID-19, ale będą kontynuowane, aczkolwiek już nie tak dramatycznie. Zmiany związane z rozwojem e-commerce i zwiększenie ilości paczek są raczej permanentne. Firmy KEP będą miały żniwa przez dłuższy czas – uważa przedstawiciel firmy doradczej Last Mile experts Marek Różycki.

Prognozy wzrostu obrotów e-handlu są powszechne, zatem spadki nie powinny doprowadzić do przeinwestowania. – Operatorzy KEP nie mają wiele aktywów, auta w większości należą do samych kurierów lub przewoźników – przypomina dyrektor Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania Arkadiusz Kawa.

Czytaj więcej w: KAS uszczelni pobór podatków od e-handlu

Dodaje, że obniżenie udziałów jest chwilowe. – Nie obawiałbym się zmniejszenia wolumenu dla operatorów KEP. Wszelkie prognozy przewidują dalszy wzrost – zaznacza dyrektor Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania.

Same firmy także nie spowalniają. Prezes InPost Rafał Brzoska właśnie ogłosił, że jego firma zamierza do 2023 roku wybudować w Wielkiej Brytanii 10 tys. paczkomatów za 100 mln funtów. Rzuca rękawice Amazonowi, który na Wyspach ma 4 tys. automatów paczkowych, a InPost 1500.

Czytaj więcej w: E-handel zaśmieca kraj

W Polsce InPost planuje stawiać 100 maszyn tygodniowo, rozbuduje także sieć Relay we Francji, krajach Beneluksu i w Hiszpanii. W lutym spółka ogłosiła budowę fabryki w Krakowie. – Zapotrzebowanie na nowe urządzenia zarówno w Polsce, jak i w Europie powoduje, że obok nowych sortowni i centrów logistycznych oraz inwestycji w IT naszym priorytetem jest umocnienie pozycji jako czołowego innowatora i producenta Paczkomatów w Europie. Mamy opatentowane większość nowatorskich elementów zastosowanych w naszych Paczkomatach, co daje nam dodatkowe możliwości rozwoju – podkreśla prezes InPost Rafał Brzoska.

Z danych PKO Research wynika, że znacząco obniżyła się sprzedaż w sklepach internetowych w marcu br, w porównaniu do marca ubr. W przypadku tekstyliów i odzieży udział sprzedaży internetowej w tegorocznym marcu wyniósł 32 proc., gdy rok wcześniej przekroczył 61 proc. W przypadku prasy i książek udział zmalał do 26,4 proc. z 39,9 proc. Zakupu internetowe farmaceutyków, kosmetyków i sprzętu ortopedycznego zmalały do 6,4 proc. z 10 proc. rok wcześniej. W przypadku żywności udział sprzedaży internetowej wynosi 0,9 proc. a w szczycie sięgała 1,3 proc.

Logistyka Kontraktowa
Adriatyckie portowe tygrysy
Logistyka Kontraktowa
Alternatywne napędy ciężarówek
Logistyka Kontraktowa
Gala Liderów Logistyki 2023
Logistyka Kontraktowa
Wizja logistyki przyszłości
Logistyka Kontraktowa
Lipiec przyniósł zastój w internetowych sklepach
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?