Kupujący chcą pomagać małym sklepom internetowym

On-line kupujemy najczęściej żywność, później odzież i obuwie.

Publikacja: 13.05.2021 09:44

Kupujący chcą pomagać małym sklepom internetowym

Foto: Fot. Sendit

W 2020 roku w Europie przybyło 15 milionów nowych e-nabywców, wynika z badania Barometr E-shopper DPDgroup. Badania pokazały, że ponad 70 proc. konsumentów planuje pozostać przy nowych zwyczajach zakupowych również po pandemii, a prawie 9 na 10 osób na całym świecie zamierza w przyszłości wydawać pieniądze w nieznanych sobie dotychczas sklepach internetowych. Żywność, która dawniej stanowiła produkt niszowy, wyprzedziła w Europie odzież i obuwie. Dziś jest kategorią najczęściej kupowaną online. Dla kupujących bardzo ważna jest możliwość ustalenia terminu dostawy.

Czytaj więcej w: Spada sprzedaż w Internecie, a InPost inwestuje

Z raportu UPS Smart e-commerce 2021 (przeprowadzony w styczniu br. wśród 10 tys. respondentów z Belgii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Polski, Wielkiej Brytanii oraz Włoch) wynika, że odsetek chętnych do robienia zakupów on-line wzrósł z 10 proc. przed pandemią do 33 proc. w jej czasie, a następnie zmalał do 15 proc. po pandemii.

Największą skłonność do robienia zakupów on-line mają  Brytyjczycy – wzrosła ona z 15 do 25 proc. (przed i po pandemii). Wśród Holendrów wzrosła po pandemii do 17 proc., Belgów i Francuzów do 15 proc., Włochów i Hiszpanów do 14 proc., Niemców i Polaków do 9 proc. (z 7 proc.). – Trend rosnącej popularności zakupów on-line będzie kontynuowany – uważa UPS District Strategy and Marketing Manager Małgorzata Matusiewicz.

Czytaj więcej w: Amazon zatrudni w Polsce 650 osób

Na pandemii straciły sklep stacjonarne, potwierdza raport UPS. Odsetek zamierzających robić w nich zakupy zmalał z 54 do 40 proc. Dla 48 proc. respondentów powodem do zakupów on-line jest wygoda, dla 38 proc. niższe ceny, a dla 37 proc. szeroki asortyment.

Skala rezygnacji ze sklepów tradycyjnych jest największa w kategorii drobnych artykułów gospodarstwa domowego, kosmetyków i artykułów spożywczych – wszystkie one odnotowują̨ spadek o 8 proc. w porównaniu do poziomów sprzed pandemii. Następne w kolejności były artykuły elektryczne i „duże AGD” (7 proc.) oraz odzież i obuwie (6 proc.).

Czytaj więcej w: Miliony metrów magazynów dla e-handlu

Po pandemii oczekiwania dotyczące dokonywania „wszystkich” lub „większości” zakupów w sklepach tradycyjnych spadły o 14 punktów procentowych, z 54 proc. do 40 proc. ogółem.

Tradycyjne sklepy dają 41 proc. badanych przyjemność z zakupów, a 38 proc. wskazuje na bardziej spersonalizowaną w porównaniu do usługo on-line obsługę w takich placówkach.

Badanie UPS pokazało, że kupujący kierują się empatią. Chęć pomocy małym lub lokalnym firmom zasygnalizowało 62 proc. ankietowanych Brytyjczyków, 61 proc. Hiszpanów, 51 proc. Włochów, 48 proc. Francuzów, 45 proc. Holendrów, 44 proc. Niemców, 42 proc. Polaków i 37 proc. Belgów.

Czytaj więcej w: DP DHL inwestuje w elektryczne furgony

Poziom empatii zależy od wieku. Respondenci mający od 18 do 24 lat byli chętni do pomocy w 47 proc. a dla 35 proc. priorytetem jest ekologia i zrównoważony rozwój. Wśród respondentów mających powyżej 55 lat, 53 proc. pomaga małym firmom, zaś 47 proc. wskazuje, że mniejsze przedsiębiorstwa zapewnią lepszą obsługę klienta. Grupa klientów mających ponad 55 lat uaktywniła się w zakupach w sieci. Według raportu KPMG „Doświadczenia klientów w nowej rzeczywistości” aż 70 proc. osób w dojrzałym wieku dokonało w czasie pandemii zakupów online.

W 2020 roku w Europie przybyło 15 milionów nowych e-nabywców, wynika z badania Barometr E-shopper DPDgroup. Badania pokazały, że ponad 70 proc. konsumentów planuje pozostać przy nowych zwyczajach zakupowych również po pandemii, a prawie 9 na 10 osób na całym świecie zamierza w przyszłości wydawać pieniądze w nieznanych sobie dotychczas sklepach internetowych. Żywność, która dawniej stanowiła produkt niszowy, wyprzedziła w Europie odzież i obuwie. Dziś jest kategorią najczęściej kupowaną online. Dla kupujących bardzo ważna jest możliwość ustalenia terminu dostawy.

Pozostało 84% artykułu
Logistyka Kontraktowa
Jak branża TSL ma raportować ESG?
Logistyka Kontraktowa
Potencjał międzynarodowych przesyłek kurierskich
Logistyka Kontraktowa
ESG poniżej zera
Logistyka Kontraktowa
Czy ESG zagrozi istnieniu polskich firm?
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Logistyka Kontraktowa
Redakcja dziennika Rzeczpospolita zaprasza na VI Spotkanie Liderów branży TSL
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką