Wizja logistyki przyszłości

Na cyfryzację firmy transportowe i logistyczne wydają coraz większe fundusze, ponieważ właśnie ona zmieni oblicze branży.

Publikacja: 08.09.2023 07:46

Frmy transportu samochodowego, stanowiące największy segment rynku TSL o przychodach sięgających 140 mld zł, korzystają nie tylko z narzędzi takich jak TMS, ale także z coraz bardziej zaawansowanych programów oferowanych przez dostawców usług, jak producenci ogumienia, tachografów, giełdy transportowe czy dostawcy kart paliwowych. – W Polsce pracuje w ruchu międzynarodowym i krajowym pół miliona samochodów ciężarowych, należących do ponad 100 tys. firm. Jednym z najpoważniejszych wydatków przewoźników są zakupy paliwa – przypomina doradca zarządu w oferującej karty paliwowe firmie E100 Euzebiusz Jasiński.

Nadmienia, że przewoźnicy są narażeni na kradzieże, i to nie tylko ładunków, ale także paliwa. Złodzieje wykorzystują cyfryzację i skanując kartę lub kradnąc ją, mogą jednorazowo ukraść nawet 3,5 tony paliwa, wartego ponad 4 tys. euro. – Nasi klienci, których mamy 18 tys., już mogą korzystać z zaawansowanego narzędzia antyfraudowego Secure E-BOX. To nasz autorski system, który porównuje współrzędne GPS stacji paliwowej i kierowcy. Jeśli współrzędne pojazdu i stacji nie zgadzają się w momencie dokonywania transakcji, karta paliwowa zostaje zablokowana. System działa w oparciu o urządzenie do opłat drogowych E-BOX. Dzięki Secure E-BOX blokujemy próby wyłudzeń na karcie paliwowej, zapewniając bezpieczeństwo transakcji, a przede wszystkim gwarantujemy naszym klientom pokrycie kosztów skradzionego paliwa. Po oficjalnej premierze systemu możemy podać bardzo optymistyczne dane: w ciągu zaledwie kilkudziesięciu dni od udostępnienia Secure E-BOX i używania go przez naszych klientów, system zweryfikował ponad 10 000 transakcji na 3 mln litrów paliwa. Skutecznie zablokowaliśmy wszystkie próby kradzieży, między innymi udaremnił kradzież paliwa we Włoszech przy użyciu duplikatu karty, kiedy ciężarówka wraz z oryginałem karty znajdowały się w tym czasie w Polsce. Klienci mogą testować system bezpłatnie – dodaje Jasiński. 

Czytaj więcej

Adriatyckie portowe tygrysy

Elektroniczna kontrola

Przypomina, że kierowca jest przez kilka tygodni poza siedzibą firmy i jego praca kontrolowana jest elektronicznie. – Cyfryzacja musi zapewniać bezpieczeństwo i szybkość pracy i pozwalać na weryfikację transakcji i nasi klienci, a część z nich jest z nami od ponad 20 lat, akceptują nowe narzędzia – zapewnia doradca zarządu w firmie E100. Przyszłość kart to ich postępująca cyfryzacja i poszerzanie palety usług, za które można zapłacić kartą. – Następuje transformacja karty plastikowej do jej postaci wirtualnej, w telefonie. W E100 uruchomiliśmy w 2022 roku usługę E100 Mobility, którą klienci mogą aktywować w aplikacji E100 Mobile i korzystać z wygodnego, mobilnego sposobu tankowania. Wszystko dzieje się w telefonie kierowcy, który najpierw wybiera stację paliw, na której chciałby zatankować, rodzaj paliwa i zaznacza dystrybutor. Autoryzuje transakcję poprzez wpisanie kodu PIN i następnie tankuje – opisuje Jasiński.

Kierownik ds. komunikacji korporacyjnej w firmie DPD Polska Maksymilian Pawłowski spogląda na przyszłość branży z trzech perspektyw, którymi są: technologia, zmiany społeczne i ekonomia. – Technologia to systemy IT, ale również automaty paczkowe, których mamy już 5 tys. wśród ponad 24 tys. punktów DPD w Polsce. Dzięki integracji systemów IT i procesów logistycznych, np. w aplikacji DPD Mobile, klienci uzyskali przewidywalność zarządzania paczką, mogą w ostatnim momencie podać, gdzie ją dostarczyć i mają nad tym pełną kontrolę. Mamy świadomość, że dla sprawnego działania całego systemu logistyki konieczna jest też skuteczna integracja np. e-sklepu z operatorem logistycznym, co jednocześnie dla klienta końcowego powinno być niezauważalne. Cała branża e-commerce potrzebuje takich rozwiązań, a my je mamy – jesteśmy zintegrowani z platformami e-commerce poprzez specjalne interfejsy – opisuje Pawłowski. To obrazuje też wymiar ekonomiczny – szybki obieg gospodarczy i towarowy w internecie, często transgraniczny, wymaga rozwiązań na miarę tej dynamiki w procesach logistycznych. 

Czytaj więcej

„Rzeczpospolita” nagrodziła firmy branży TSL

W wymiarze społecznym patrzymy między innymi na wyzwania klimatyczne oraz oczekiwania klientów z tym związane. Dlatego w logistyce miejskiej DPD Polska wykorzystuje rowery cargo oraz samochody elektryczne. – Jesteśmy liderem w Polsce w rozwoju floty rowerów cargo, mamy ich ponad 70 sztuk, a do końca roku będziemy mieli ponad 100. Sprawdzają się w centrach miast, gdzie oczekuje się zmniejszenia ruchu i redukcji emisji CO2. Dla rowerów tworzymy komasujące przesyłki huby logistyczne i z nich rowery rozwożą przesyłki w rejonach kurierskich. Huby – oddziały miejskie DPD Pickup – posiadają ładowarki dla rowerów, a jednocześnie obsługują klientów chcących nadać lub odebrać paczki. Nowe technologie w logistyce są zatem pochodną oczekiwań społecznych, dynamiki otoczenia gospodarczego oraz rozwoju samej technologii, bo ona poszerza możliwości – zaznacza przedstawiciel DPD.

Automaty w magazynach

Cyfryzacja pomaga także w rozwoju logistyki kontraktowej. – Logistyka przyszłości to magazyny zautomatyzowane – zapewnia dyrektorka projektów automatyzacyjnych na Europę z firmy GXO Karolina Didyk.

Przyznaje, że istnieje coraz więcej przykładów na to, że automatyzacja w magazynach się opłaca, a wybór maszyn jest coraz większy. – W ostatnich latach zauważamy wzrost możliwości technologicznych, firmy prześcigają się w rozwiązaniach robotyzujących: rok, dwa lata temu powszechne były roboty AGW, czyli samojezdne wózki transportowe, teraz doszły maszyny AMR, czyli autonomiczne roboty mobilne bądź koboty, które są lepszym rozwiązaniem w niektórych sytuacjach i które można łączyć ze sztuczną inteligencją (SI) – podaje przykłady Didyk.

Prezes projektującej i wdrażającej systemy WMS firmy Logifact-Systems Andrzej Bobiński jest przekonany, że w wielu firmach, szczególnie dużych, istnieje trend do automatyzacji. – Bardzo ważny jest rozwój systemów zarządzania, co daje podstawę do wdrożenia przemysłu 4.0 – tłumaczy Bobiński.

Czytaj więcej

Alternatywne napędy ciężarówek

Jego cechą jest dostarczenie danych do podjęcia szybkich, optymalnych decyzji zarządczych. – Możemy część decyzji scedować na algorytmy analizujące w czasie rzeczywistym olbrzymie strumienie danych. Tu otwiera się droga do SI. W naszej branży mamy pierwsze jaskółki w dużych i bogatych firmach. SI jest kosztowne, ponieważ brakuje specjalistów, budowanie modeli SI jest długotrwałe, podobnie jak wdrożenie i doskonalenie. Element doskonalenia jest ważny, ten etap zajmuje kilka miesięcy, a nie można go mylić z samouczeniem. Czasochłonność wynika też z braku uniwersalnych modeli. W logistyce magazynowej nie ma na razie efektu skali. Wdrożyliśmy ponad 200 systemów WMS i widzimy, że za każdym razem procesy logistyczne różnią się od siebie w większym lub mniejszym stopniu, trudno tu więc mówić o zawansowanej standaryzacji – tłumaczy Bobiński.

SI przydatna jest także w transporcie drogowym, zarówno w optymalizacji tras, jak i kosztów. E100, które notuje dziennie ponad 200 tys. transakcji, oferuje klientom narzędzie Fast Data, pomagające w analizie kosztów i planowaniu budżetu.

Frmy transportu samochodowego, stanowiące największy segment rynku TSL o przychodach sięgających 140 mld zł, korzystają nie tylko z narzędzi takich jak TMS, ale także z coraz bardziej zaawansowanych programów oferowanych przez dostawców usług, jak producenci ogumienia, tachografów, giełdy transportowe czy dostawcy kart paliwowych. – W Polsce pracuje w ruchu międzynarodowym i krajowym pół miliona samochodów ciężarowych, należących do ponad 100 tys. firm. Jednym z najpoważniejszych wydatków przewoźników są zakupy paliwa – przypomina doradca zarządu w oferującej karty paliwowe firmie E100 Euzebiusz Jasiński.

Pozostało 92% artykułu
Logistyka Kontraktowa
Adriatyckie portowe tygrysy
Logistyka Kontraktowa
Alternatywne napędy ciężarówek
Logistyka Kontraktowa
Gala Liderów Logistyki 2023
Logistyka Kontraktowa
Lipiec przyniósł zastój w internetowych sklepach
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Logistyka Kontraktowa
Zapraszamy na Spotkanie Liderów Branży TSL