Wizja logistyki przyszłości

Na cyfryzację firmy transportowe i logistyczne wydają coraz większe fundusze, ponieważ właśnie ona zmieni oblicze branży.

Publikacja: 08.09.2023 07:46

Frmy transportu samochodowego, stanowiące największy segment rynku TSL o przychodach sięgających 140 mld zł, korzystają nie tylko z narzędzi takich jak TMS, ale także z coraz bardziej zaawansowanych programów oferowanych przez dostawców usług, jak producenci ogumienia, tachografów, giełdy transportowe czy dostawcy kart paliwowych. – W Polsce pracuje w ruchu międzynarodowym i krajowym pół miliona samochodów ciężarowych, należących do ponad 100 tys. firm. Jednym z najpoważniejszych wydatków przewoźników są zakupy paliwa – przypomina doradca zarządu w oferującej karty paliwowe firmie E100 Euzebiusz Jasiński.

Nadmienia, że przewoźnicy są narażeni na kradzieże, i to nie tylko ładunków, ale także paliwa. Złodzieje wykorzystują cyfryzację i skanując kartę lub kradnąc ją, mogą jednorazowo ukraść nawet 3,5 tony paliwa, wartego ponad 4 tys. euro. – Nasi klienci, których mamy 18 tys., już mogą korzystać z zaawansowanego narzędzia antyfraudowego Secure E-BOX. To nasz autorski system, który porównuje współrzędne GPS stacji paliwowej i kierowcy. Jeśli współrzędne pojazdu i stacji nie zgadzają się w momencie dokonywania transakcji, karta paliwowa zostaje zablokowana. System działa w oparciu o urządzenie do opłat drogowych E-BOX. Dzięki Secure E-BOX blokujemy próby wyłudzeń na karcie paliwowej, zapewniając bezpieczeństwo transakcji, a przede wszystkim gwarantujemy naszym klientom pokrycie kosztów skradzionego paliwa. Po oficjalnej premierze systemu możemy podać bardzo optymistyczne dane: w ciągu zaledwie kilkudziesięciu dni od udostępnienia Secure E-BOX i używania go przez naszych klientów, system zweryfikował ponad 10 000 transakcji na 3 mln litrów paliwa. Skutecznie zablokowaliśmy wszystkie próby kradzieży, między innymi udaremnił kradzież paliwa we Włoszech przy użyciu duplikatu karty, kiedy ciężarówka wraz z oryginałem karty znajdowały się w tym czasie w Polsce. Klienci mogą testować system bezpłatnie – dodaje Jasiński. 

Czytaj więcej

Adriatyckie portowe tygrysy

Elektroniczna kontrola

Przypomina, że kierowca jest przez kilka tygodni poza siedzibą firmy i jego praca kontrolowana jest elektronicznie. – Cyfryzacja musi zapewniać bezpieczeństwo i szybkość pracy i pozwalać na weryfikację transakcji i nasi klienci, a część z nich jest z nami od ponad 20 lat, akceptują nowe narzędzia – zapewnia doradca zarządu w firmie E100. Przyszłość kart to ich postępująca cyfryzacja i poszerzanie palety usług, za które można zapłacić kartą. – Następuje transformacja karty plastikowej do jej postaci wirtualnej, w telefonie. W E100 uruchomiliśmy w 2022 roku usługę E100 Mobility, którą klienci mogą aktywować w aplikacji E100 Mobile i korzystać z wygodnego, mobilnego sposobu tankowania. Wszystko dzieje się w telefonie kierowcy, który najpierw wybiera stację paliw, na której chciałby zatankować, rodzaj paliwa i zaznacza dystrybutor. Autoryzuje transakcję poprzez wpisanie kodu PIN i następnie tankuje – opisuje Jasiński.

Kierownik ds. komunikacji korporacyjnej w firmie DPD Polska Maksymilian Pawłowski spogląda na przyszłość branży z trzech perspektyw, którymi są: technologia, zmiany społeczne i ekonomia. – Technologia to systemy IT, ale również automaty paczkowe, których mamy już 5 tys. wśród ponad 24 tys. punktów DPD w Polsce. Dzięki integracji systemów IT i procesów logistycznych, np. w aplikacji DPD Mobile, klienci uzyskali przewidywalność zarządzania paczką, mogą w ostatnim momencie podać, gdzie ją dostarczyć i mają nad tym pełną kontrolę. Mamy świadomość, że dla sprawnego działania całego systemu logistyki konieczna jest też skuteczna integracja np. e-sklepu z operatorem logistycznym, co jednocześnie dla klienta końcowego powinno być niezauważalne. Cała branża e-commerce potrzebuje takich rozwiązań, a my je mamy – jesteśmy zintegrowani z platformami e-commerce poprzez specjalne interfejsy – opisuje Pawłowski. To obrazuje też wymiar ekonomiczny – szybki obieg gospodarczy i towarowy w internecie, często transgraniczny, wymaga rozwiązań na miarę tej dynamiki w procesach logistycznych. 

Czytaj więcej

„Rzeczpospolita” nagrodziła firmy branży TSL

W wymiarze społecznym patrzymy między innymi na wyzwania klimatyczne oraz oczekiwania klientów z tym związane. Dlatego w logistyce miejskiej DPD Polska wykorzystuje rowery cargo oraz samochody elektryczne. – Jesteśmy liderem w Polsce w rozwoju floty rowerów cargo, mamy ich ponad 70 sztuk, a do końca roku będziemy mieli ponad 100. Sprawdzają się w centrach miast, gdzie oczekuje się zmniejszenia ruchu i redukcji emisji CO2. Dla rowerów tworzymy komasujące przesyłki huby logistyczne i z nich rowery rozwożą przesyłki w rejonach kurierskich. Huby – oddziały miejskie DPD Pickup – posiadają ładowarki dla rowerów, a jednocześnie obsługują klientów chcących nadać lub odebrać paczki. Nowe technologie w logistyce są zatem pochodną oczekiwań społecznych, dynamiki otoczenia gospodarczego oraz rozwoju samej technologii, bo ona poszerza możliwości – zaznacza przedstawiciel DPD.

Automaty w magazynach

Cyfryzacja pomaga także w rozwoju logistyki kontraktowej. – Logistyka przyszłości to magazyny zautomatyzowane – zapewnia dyrektorka projektów automatyzacyjnych na Europę z firmy GXO Karolina Didyk.

Przyznaje, że istnieje coraz więcej przykładów na to, że automatyzacja w magazynach się opłaca, a wybór maszyn jest coraz większy. – W ostatnich latach zauważamy wzrost możliwości technologicznych, firmy prześcigają się w rozwiązaniach robotyzujących: rok, dwa lata temu powszechne były roboty AGW, czyli samojezdne wózki transportowe, teraz doszły maszyny AMR, czyli autonomiczne roboty mobilne bądź koboty, które są lepszym rozwiązaniem w niektórych sytuacjach i które można łączyć ze sztuczną inteligencją (SI) – podaje przykłady Didyk.

Prezes projektującej i wdrażającej systemy WMS firmy Logifact-Systems Andrzej Bobiński jest przekonany, że w wielu firmach, szczególnie dużych, istnieje trend do automatyzacji. – Bardzo ważny jest rozwój systemów zarządzania, co daje podstawę do wdrożenia przemysłu 4.0 – tłumaczy Bobiński.

Czytaj więcej

Alternatywne napędy ciężarówek

Jego cechą jest dostarczenie danych do podjęcia szybkich, optymalnych decyzji zarządczych. – Możemy część decyzji scedować na algorytmy analizujące w czasie rzeczywistym olbrzymie strumienie danych. Tu otwiera się droga do SI. W naszej branży mamy pierwsze jaskółki w dużych i bogatych firmach. SI jest kosztowne, ponieważ brakuje specjalistów, budowanie modeli SI jest długotrwałe, podobnie jak wdrożenie i doskonalenie. Element doskonalenia jest ważny, ten etap zajmuje kilka miesięcy, a nie można go mylić z samouczeniem. Czasochłonność wynika też z braku uniwersalnych modeli. W logistyce magazynowej nie ma na razie efektu skali. Wdrożyliśmy ponad 200 systemów WMS i widzimy, że za każdym razem procesy logistyczne różnią się od siebie w większym lub mniejszym stopniu, trudno tu więc mówić o zawansowanej standaryzacji – tłumaczy Bobiński.

SI przydatna jest także w transporcie drogowym, zarówno w optymalizacji tras, jak i kosztów. E100, które notuje dziennie ponad 200 tys. transakcji, oferuje klientom narzędzie Fast Data, pomagające w analizie kosztów i planowaniu budżetu.

Frmy transportu samochodowego, stanowiące największy segment rynku TSL o przychodach sięgających 140 mld zł, korzystają nie tylko z narzędzi takich jak TMS, ale także z coraz bardziej zaawansowanych programów oferowanych przez dostawców usług, jak producenci ogumienia, tachografów, giełdy transportowe czy dostawcy kart paliwowych. – W Polsce pracuje w ruchu międzynarodowym i krajowym pół miliona samochodów ciężarowych, należących do ponad 100 tys. firm. Jednym z najpoważniejszych wydatków przewoźników są zakupy paliwa – przypomina doradca zarządu w oferującej karty paliwowe firmie E100 Euzebiusz Jasiński.

Pozostało 92% artykułu
Logistyka Kontraktowa
Jak branża TSL ma raportować ESG?
Logistyka Kontraktowa
Potencjał międzynarodowych przesyłek kurierskich
Logistyka Kontraktowa
ESG poniżej zera
Logistyka Kontraktowa
Czy ESG zagrozi istnieniu polskich firm?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Logistyka Kontraktowa
Redakcja dziennika Rzeczpospolita zaprasza na VI Spotkanie Liderów branży TSL