Baranowskie lotnisko neutralne węglowo

Farmy fotowoltaiczne i wiatrowe mają zapewnić neutralność węglową CPK. Budowę lotniska spółka rozpocznie w 2026 roku.

Publikacja: 13.11.2024 18:11

Tak ma wyglądać CPK

Tak ma wyglądać CPK

Foto: Foster + Partners

Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała z Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej wartą 162 mln zł umowę trójstronną dotyczącą realizacji z dotacji unijnych projektu linii kolejowej Sieradz-Kalisz-Pleszew-Poznań. Linia nr 85 to jeden z odcinków Kolei Dużych Prędkości, czyli „Y”. 

Fundusze pochodzą z instrumentu „Łącząc Europę”. Projekt wpisuje się w unijną sieć kolejową TEN-T, a nowa linia będzie częścią korytarza Bałtyk-Morze Północne. 

Czytaj więcej

Chińczycy przejmują przewozy europejskiego cargo

Celem projektu jest m.in. opracowanie projektu budowlanego, uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej i prawomocnej decyzji pozwolenia na budowę. – Pozwolenie na budowę uzyskamy w 2027 roku – przewiduje lider projektu Agnieszka Borowska. 

Dodaje, że dzięki pozyskanym w 2021 roku ponad 108 mln zł dotacji unijnych zostały wykonane m.in. studia wykonalności dla odcinków: Warszawa-Łódź, węzeł CPK i właśnie Sieradz-Poznań. W ramach dofinansowania zrealizowane zostały również prace, których efektem było m.in. ogłoszenie 11 maja zeszłego roku wariantu inwestorskiego dla tej linii kolejowej biegnącej przez województwo łódzkie i wielkopolskie.

Pierwsza łopata

Licząca 480 km linia „Y” jest już w całości w projektowaniu. Na prace projektowe CPK pozyskała z funduszy unijnych łącznie ponad 500 mln zł. CPK zakłada, że cała linia kolejowa „Y” będzie gotowa do 2035 roku. Projektowana prędkość eksploatacyjna „Y” wynosi 350 km/h. 

Trwa już wykup gruntów pod budowę odcinka Warszawa-Łódź, która ma być gotowa w 2032 roku. 

Spółka CPK stworzyła Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć, który pozwala zapłacić do140proc. wartości budynkui120proc.wartości gruntu. Inną możliwością jest wycena uwzględniająca wartość odtworzeniową nieruchomościbez stopnia zużycia, gdzie spółka np. za 100-metrowy dom z lat 60. płaci jak za nowy o takiej samej wielkości. 

Czytaj więcej

Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep

Pierwszym budowanym odcinkiem linii „Y” Warszawa- Łódź będzie tunel w Łodzi, którego wykonawcę CPK spodziewa się wyłonić w najbliższych tygodniach.  Zaawansowana jest też budowa komory startowej na łódzkiej Retkini. 

W październiku CPK otrzymał projekt budowlany terminala nowego lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego, który przygotowały biura projektowe Foster + Partners i Buro Happold. Odbiory projektu cały czas trwają.  W sumie w pracach master architekta portu lotniczego i dworca bierze udział niemal 500 projektantów. – Zaawansowanie prac projektowych oceniam na 60-70 proc. – dodaje prezes CPK dr Filip Czernicki. 

Drogi startowe, drogi kołowania, place postojowe i sieciową infrastrukturę lotniskową projektuje firma Dar i te prace zaawansowane są w 40-50 proc. – Zakończenie pierwszych pakietów projektowych nastąpi w połowie 2025 roku, po czym złożymy wnioski na budowę, aby w 2026 roku zacząć prace ziemne. Rok 2025 będzie czasem intensywnych prac przygotowawczych – wyjaśnia prezes CPK. 

CPK z zieloną energią

Spółka namawia właścicieli działek, na ternie których powstanie lotnisko, do skorzystania z Programu Dobrowolnych Nabyć. – To sprawiedliwy sposób i szansa na rozpoczęcie życia w godnych warunkach w nowym miejscu. Moim osobistym celem jest minimalizacja liczby wywłaszczeń. Niektórzy spodziewają się uzyskania w postępowaniu administracyjnym lepszej ceny, ale dla nieruchomości zabudowanych warunki nie będą atrakcyjniejsze – podkreśla Czernicki. 

Zaznacza, że w ramach PDN CPK daje nawet pół roku na przeprowadzkę, dodatkowo ją organizuje i finansuje. – Możliwość uzgodnienia terminu przeprowadzki plus zorganizowany transport zapewniają komfort psychiczny całej operacji, która i tak jest bardzo stresująca a sama decyzja jest trudna do podjęcia – przyznaje prezes CPK. Wskazuje, że wywłaszczenia nastąpią po wydaniu decyzji lokalizacyjnej przez Wojewodę Mazowieckiego co ma nastąpić pod koniec 2024 roku. Osoby chcące skorzystać z Programu Dobrowolnych Nabyć mają czas do końca listopada na zawarcie porozumienia ze Spółką. CPK nabyło już 1600 działek o powierzchni prawie 1500 ha. – Zainteresowanie Programem Dobrowolnych Nabyć jest spore. Kolejne umowy podpisuję nawet dwa razy w tygodniu – dodaje Czernicki. 

Całkowita powierzchnia lotniska w Baranowie wyniesie 2150 ha. 

Czytaj więcej

Po nowym roku z rynku przewozów międzynarodowych zniknie połowa ciężarówek

We wrześniu CPK wybrała najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu na projekt doprowadzenia prądu do lotniska z sieci 400 kV i 110 kV. Spółka planuje również budowę farm fotowoltaicznych i magazynów energii. – Będziemy zabiegać, aby na dzień otwarcia lotnisko było energetycznie „net zero ready”. Budowa farm to osobny projekt, ale nie ma obaw o finansowanie takich inwestycji. Jest wielu inwestorów zainteresowanych takimi projektami i zakładamy, że oprócz zabezpieczenia „zielonej” energii dla lotniska, będziemy mogli również zarobić na tej inwestycji. Lotnisko ruszy za 8 lat i musimy dostosować się do nowych przepisów i wymagań – wskazuje prezes CPK. 

Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała z Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej wartą 162 mln zł umowę trójstronną dotyczącą realizacji z dotacji unijnych projektu linii kolejowej Sieradz-Kalisz-Pleszew-Poznań. Linia nr 85 to jeden z odcinków Kolei Dużych Prędkości, czyli „Y”. 

Fundusze pochodzą z instrumentu „Łącząc Europę”. Projekt wpisuje się w unijną sieć kolejową TEN-T, a nowa linia będzie częścią korytarza Bałtyk-Morze Północne. 

Pozostało 91% artykułu
Lotniczy
Chińczycy przejmują przewozy europejskiego cargo
Lotniczy
Lotnictwo musi stosować coraz więcej kosztownych paliw syntetycznych
Lotniczy
CPK będzie o 20 mld zł tańsze i wiemy kiedy powstanie
Lotniczy
CPK przechodzi pod skrzydła Ministerstwa Infrastruktury
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Lotniczy
Zapchane niebo i lotniska