Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała z Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej wartą 162 mln zł umowę trójstronną dotyczącą realizacji z dotacji unijnych projektu linii kolejowej Sieradz-Kalisz-Pleszew-Poznań. Linia nr 85 to jeden z odcinków Kolei Dużych Prędkości, czyli „Y”.
Fundusze pochodzą z instrumentu „Łącząc Europę”. Projekt wpisuje się w unijną sieć kolejową TEN-T, a nowa linia będzie częścią korytarza Bałtyk-Morze Północne.
Czytaj więcej
Chińskie linie lotnicze wypychają europejską konkurencję z rejsów do Chin. Unijni przewoźnicy domagają się „równych warunków konkurencji”.
Celem projektu jest m.in. opracowanie projektu budowlanego, uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej i prawomocnej decyzji pozwolenia na budowę. – Pozwolenie na budowę uzyskamy w 2027 roku – przewiduje lider projektu Agnieszka Borowska.
Dodaje, że dzięki pozyskanym w 2021 roku ponad 108 mln zł dotacji unijnych zostały wykonane m.in. studia wykonalności dla odcinków: Warszawa-Łódź, węzeł CPK i właśnie Sieradz-Poznań. W ramach dofinansowania zrealizowane zostały również prace, których efektem było m.in. ogłoszenie 11 maja zeszłego roku wariantu inwestorskiego dla tej linii kolejowej biegnącej przez województwo łódzkie i wielkopolskie.