Pandemia sprawiła, że produkcja już trafia z Azji do Europy

Deweloperzy po wzmożonym popycie już dostrzegają przenoszenie produkcji z Azji do Europy.

Publikacja: 27.07.2020 09:43

Pandemia sprawiła, że produkcja już trafia z Azji do Europy

Foto: logistyka.rp.pl

Wśród najemców nowych magazynów zwiększył się udział przedsiębiorstw produkcyjnych. – To pierwsze symptomy trendu czy chęci uniezależnienia się przedsiębiorstw produkcyjnych od Azji i przywrócenia produkcji bliżej miejsc konsumpcji – zauważa  dyrektor zarządzający Panattoni Robert Dobrzycki.

Wbrew spodziewanemu spadkowi aktywności najemców w perspektywie krótkoterminowej, popyt na powierzchnie magazynowe nie ustał również w drugim kwartale 2020 r., a wręcz wzrósł. Wielkość transakcji Panattoni w kolejnych trzech miesiącach osiągnęła 671 538 m kw., o ponad 57 proc. więcej niż w pierwszym kwartale br., i 3,5 krotnie więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.

Czytaj więcej w: Świetny pierwszy kwartał na rynku magazynów

Dobrzycki podkreśla, że w drugim kwartale roku zmienił się udział sektorów w popycie w porównaniu z pierwszym kwartałem tego roku. – O ile w pierwszych trzech miesiącach dominowali operatorzy logistyczni, których procesy były dedykowane głównie sprzedaży w internecie, tak teraz na scenę wkroczyły sieci sklepów intensyfikujące podejście omnichannelowe na korzyść on-line’u lub same sklepy internetowe i wspomniani producenci – tłumaczy Dobrzycki.

W pierwszym półroczu 2020 roku wielkość transakcji osiągnął Panattoni 1 097 253 m kw., blisko 125 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, z czego zaledwie 6 proc. stanowiły ekspansje.

Czytaj więcej w: Rosną magazyny pod Warszawą

W rezultacie zmian, duży popyt na magazyny utrzymał się w całym pierwszym półroczu. – Rynek magazynowy nie odczuwa skutków lockdownu oraz wpływu wirusa, firmy pracują pełną parą – przyznaje dyrektor Działu Powierzchni Magazynowych i Logistyki CBRE Beata Hryniewska. – Rynek napędzany jest przez sprzedaż internetową. Firmy produkcyjne także nie spowalniają ze swoimi planami rozwoju biznesu – tłumaczy Hryniewska.

Dużemu popytowi towarzyszą ożywione inwestycje. – Pod względem inwestycyjnym pierwsza połowa roku w Polsce (1,15 mld euro) była prawie równie spektakularna jak cały 2019 rok, w którym wolumen transakcji wyniósł 1,48 mld euro – porównuje dyrektor Działu Powierzchni Magazynowych i Logistycznych, Axi Immo Group Anna Głowacz. – Polski rynek magazynowy od 2-3 lat jest pod czujną obserwacją zagranicznych inwestorów, którzy szukając okazji decydowali się na duże zakupy, w tym transakcje portfelowe. Polska uznawana jest za bezpieczny rynek, który pozwala na uzyskanie wyższych stóp zwrotu z inwestycji – podkreśla Głowacz.

Czytaj więcej w: Rekordowe wzrosty magazynowych czynszów

Dodaje, że zwiększone zapotrzebowanie na powierzchnię wykazywały branże: spożywcza/e-grocery, logistyczna/KEP i farmaceutyczna. – Od tej grupy najemców pochodziło największe zainteresowanie ekspansją lub wejściem do nowego obiektu – zaznacza Głowacz. Przypuszcza, że w drugiej połowie roku wzrośnie ryzyko klienckie.

Hryniewska podkreśla, że sprawdzianem dla rynku będzie drugie półrocze tego roku. – Pokaże ono na ile asekuracyjni są najemcy i czy wstrzymane zostaną inwestycje po stronie deweloperskiej – zaznacza Hryniewska.

Wśród najemców nowych magazynów zwiększył się udział przedsiębiorstw produkcyjnych. – To pierwsze symptomy trendu czy chęci uniezależnienia się przedsiębiorstw produkcyjnych od Azji i przywrócenia produkcji bliżej miejsc konsumpcji – zauważa  dyrektor zarządzający Panattoni Robert Dobrzycki.

Wbrew spodziewanemu spadkowi aktywności najemców w perspektywie krótkoterminowej, popyt na powierzchnie magazynowe nie ustał również w drugim kwartale 2020 r., a wręcz wzrósł. Wielkość transakcji Panattoni w kolejnych trzech miesiącach osiągnęła 671 538 m kw., o ponad 57 proc. więcej niż w pierwszym kwartale br., i 3,5 krotnie więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.

Ludzie i firmy
Efektywna sprzedaż wielokanałowa potrzebuje wsparcia profesjonalistów
Ludzie i firmy
Etyka i zysk: jak odpowiedzialny biznes staje się nieodłączną częścią nowoczesnej strategii przedsiębiorstw
Ludzie i firmy
Ponad 25 000 punktów DPD Pickup – DPD Polska tworzy największą sieć out-of-home w Polsce
Ludzie i firmy
Kto zostanie Człowiekiem Roku branży TSL?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ludzie i firmy
Rzeczpospolita nagrodziła wyróżniające się firmy branży TSL