Świetny pierwszy kwartał na rynku magazynów

Sektor magazynowo-logistyczny na razie nie odczuwa negatywnych skutków epidemii.

Popyt w pierwszym kwartale był na bardzo wysokim poziomie i wyniósł 1,1 mln mkw., z czego przedłużenia umów najmu odpowiadały za 18 proc. tego zapotrzebowania – wynika z najnowszego raportu CBRE. Na rynek dostarczono ponad 420 tys. m kw. nowej powierzchni (o 15 proc. mniej, niż w analogicznym okresie w zeszłym roku), dzięki czemu łączna podaż w kraju wynosi obecnie 18,9 mln mkw.

Najwięcej powierzchni przybyło w województwie dolnośląskim (183 tys. m kw.) i mazowieckim (78 tys. m kw.). Natomiast pod względem nowej przestrzeni w budowie prym wiedzie województwo mazowieckie (539 tys. m kw., a razem z Warszawą 639 tys. m kw.) oraz śląskie (564 tys. m kw.). Łącznie w całym kraju powstaje teraz ponad 2 mln m kw.

Rynek napędzają głównie firmy z branż e-commerce, w tym zakupy spożywcze przez internet.

Czytaj więcej w: Logistyka korzysta z boomu w e-handlu

Poziom pustych magazynów w porównaniu do analogicznego okresu zeszłego roku nieznacznie wzrósł, o 1,4 pp. do 7 proc. Najwyższy jest w województwie świętokrzyskim, a najniższy w województwach lubuskim, podkarpackim, zachodniopomorskim oraz podlaskim.

– Rozwijają się magazyny ostatniej mili, zlokalizowane w obszarach największych polskich miast, rośnie również sektor e-grocery, czyli zakupy spożywcze przez internet. To może w przyszłości przełożyć się na jeszcze wyższy popyt na obiekty magazynowe – uważa dyrektor działu Powierzchni Magazynowych i Logistyki CBRE Beata Hryniewska.

Czytaj więcej w: Drogi przestały pustoszeć

Podkreśla, że nie brakuje wyzwań, ponieważ rozwój handlu elektronicznego i sprzedaży wysyłkowej wymaga udoskonalenia łańcuchów dostaw, część firm handlowych i motoryzacyjnych może zabiegać o redukcję czynszów, a budowa nowych obiektów prawdopodobnie się przedłuży.

Jednak przewiduje, że na koniec roku łączna powierzchnia magazynowa w Polsce przekroczy 20 mln m kw. – W najbliższych miesiącach możemy spodziewać się nieco mniejszej aktywności najemców oraz zmiany struktury popytu – zaznacza Hryniewska. Będzie więcej przedłużeń umów najmu, kosztem nowych umów. Wzrośnie też udział najmu krótkookresowego ze względu na nagłe zapotrzebowanie na powierzchnię u części najemców, związane m.in. z zamknięciem sklepów i potrzebą przechowania zaplanowanych wcześniej dostaw towarów.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Tarcza dla kolejowych przewoźników pasażerskich

Samorządy mogą wystąpić do Ministerstwa Infrastruktury o pomoc dla przewoźników. Przewoźnicy kolejowi realizujących umowy ...

Dworzec autobusowy Warszawa Zachodnia z rekordem

Największy dworzec autobusowy w kraju korzysta na przewozowym boomie. W 2019 roku z Dworca ...

Pakiet Mobilności w powtórnym głosowaniu PE

27 marca PE podda pod głosowanie pakiet mobilności. Posłowie zdecydują, czy dyrektywa o delegowaniu ...

Andrzej Bittel: Kolej musi być kręgosłupem komunikacyjnym w Polsce

Jestem za tym, żeby odtwarzać linie kolejowe. Per saldo, w długiej perspektywie, to się ...

Najdłuższy tunel w Polsce przebity

Drogowcy drążą 2-kilometrowy tunel pod górą Luboń Mały na trasie S7 Lubień-Rabka Zdrój. Drążoną ...

Przewozy ładunków będą coraz droższe

Rosnące popyt i koszty powodują, że firmy muszą się liczyć z podwyżkami. Ożywienie gospodarcze ...