Nawet pandemia nie zawiesiła współpracy branży TSL z uczelniami

Branża TSL cały czas potrzebuje nowych rąk do pracy i pomimo pandemii blisko współpracuje z uczelniami.

Publikacja: 01.02.2021 22:07

Nawet pandemia nie zawiesiła współpracy branży TSL z uczelniami

Foto: logistyka.rp.pl

W Polsce blisko 3 mln osób pracują w branży magazynowej i lekkiej produkcji, szacuje Randstad. Do tego niecały milion pracuje w transporcie samochodowym. Tylko w 2018 roku w obu sektorach gospodarki przybyło 50 tys. nowych miejsc pracy.

Przedsiębiorcy od lat zmagają się z brakiem rąk do pracy i coraz chętniej współpracują z uczelniami i szkołami. Polskie Stowarzyszenie Managerów Logistyki wspiera programem TOP Young 100 młode talenty na rynku pracy i jest to inicjatywa ciągła. – Studenci przy wsparciu uczelni uczestniczą w projektach badawczych uzgadnianych z partnerami z przemysłu – wyjaśnia odpowiedzialny za projekt Teodor Kula.

Czytaj więcej w: Intermodal świetnie rozwija się w pandemii

Z kolei prof. Kolegium Gospodarki Światowej SGH Paweł Lesiak prowadzi na uczelni studia podyplomowe, które wspierane są merytorycznie przez Polską Izbę Spedycji i Logistyki oraz Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

Rodzą się nowe inicjatywy

Pandemia nie zmniejszyła zaangażowania firm, rodzą się nowe inicjatywy. We wrześniu w Staszowie miało miejsce podpisanie porozumienia pomiędzy Urzędem Miasta i Gminy Staszów a Wydziałem Transportu Politechniki Warszawskiej. W spotkaniu wziął udział Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP LHS.

Także jedną z młodszych inicjatyw jest powołany Klub Absolwentów Logistyki i Transportu przy Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. – Przemysł jest coraz bardziej zainteresowany współpracą i cały kierunek się rozwija. A forma Klubu Absolwentów Logistyki jest bardzo udana. Cały zamysł to integracja społeczności UE Katowice związanej z logistyką, transportem i produkcją – wyjaśnia Knauer.

Czytaj więcej w: Wreszcie pierwsza po brexicie dostawa ryb do Portu w Gdańsku

Obie strony odnoszą korzyści. – Uczelnia, bo oferuje lepsze praktyczne rozwiązania, zaś uniwersytet zyskuje prestiż i dostęp do najnowszych rozwiązań. Z kolei studenci praktykują w najlepszych firmach, które mogą zdobyć w ten sposób najlepszych ludzi. Dodatkowy bodziec to badania naukowe co wspiera rozwój uczelnianej kadry – wymienia zalety współpracy z przemysłem kurator kierunku logistyki UE w Katowicach dr Janusz Figura.

Co czwarty student zainteresowany jest współpracą z przemysłem. – Członkowie KALIT-u nie tylko wspierają merytorycznie studentów, ale także współtworzą z nimi projekty i pomagają wzmacniać kompetencje miękkie, takie jak praca w zespole, czy radzenie sobie ze stresem – ocenia studentka 2 roku logistyki inżynierskiej, studia I stopnia Magdalena Kocot.

Pomysłodawca KALiT, Jakub Knauer wskazuje, że logistyka to poważny pracodawca. – Popyt na logistyków potrwa jeszcze wiele lat. Logistyków szukają nie tylko firmy logistyczne. Przepływ materiałów jest w wielu gałęziach przemysłu – podkreśla Knauer.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy nie zwalniają. Rejestracje na wysokim poziomie

Dodaje, że dla firm jest kilka atrakcyjnych elementów we współpracy z uczelnią. – Rekrutacja jest ważnym argumentem, a logistyka ma duże potrzeby. Także w Biedronce, która prowadzi na UE Katowice interdyscyplinarny kurs dla studentów, logistyka jest w trzech najpopularniejszych specjalizacjach (IT, zapewnienie jakości i logistyka) – wymienia Knauer. Podkreśla, że zajęcia lepiej przygotowują studentów na rynku pracy.

Pandemia namieszała

Knauer przyznaje, że pandemia pokrzyżowała szyki. – W 2020 roku w planie były 2 spotkania absolwentów logistyki i transportu, ale z powodu pandemii udało się zorganizować tylko jedno – przyznaje. Członek rady programowej kierunku logistyka UE w Katowicach i kierownik spedycji w Sachs Trans Łukasz Zawadzki także wskazuje na utrudnienia spowodowane pandemią. – Mamy umowę z UE Katowice i stałe praktyki, choć pandemia je spowolniła. Przed pandemią odbywało u nas praktyki 10 osób – porównuje.

Czytaj więcej w: Elektroniczny bat na przeładowane ciężarówki

Nowa sytuacja zmusiła do nowego spojrzenia na programy nauczania. – Pandemia nie wpłynęła na kompetencje twarde. Zmieniła się całkowicie forma szkoleń ze stacjonarnej na online. E-learning, dawniej niezbyt lubiany przez pracowników, w czasie pandemii stał się normalnością. Zmianie uległo też spojrzenie na rozwój kompetencji miękkich, głównie pod kątem emocji i zdolności behawioralnych. Chodzi o zachowania pracowników w sytuacji zmiany, jak chociażby konieczność przestawienia się na pracę zdalną, zmiany w komunikacji, odpowiedzialności czy zaufaniu. Firmy stawiają na rozwój swoich zespołów właśnie w tych obszarach i skupiają się na ich wzmacnianiu – uważa wydawca portalu Pracujwlogistyce.pl Beata Trochymiak.

W Polsce blisko 3 mln osób pracują w branży magazynowej i lekkiej produkcji, szacuje Randstad. Do tego niecały milion pracuje w transporcie samochodowym. Tylko w 2018 roku w obu sektorach gospodarki przybyło 50 tys. nowych miejsc pracy.

Przedsiębiorcy od lat zmagają się z brakiem rąk do pracy i coraz chętniej współpracują z uczelniami i szkołami. Polskie Stowarzyszenie Managerów Logistyki wspiera programem TOP Young 100 młode talenty na rynku pracy i jest to inicjatywa ciągła. – Studenci przy wsparciu uczelni uczestniczą w projektach badawczych uzgadnianych z partnerami z przemysłu – wyjaśnia odpowiedzialny za projekt Teodor Kula.

Pozostało 86% artykułu
Ludzie i firmy
Efektywna sprzedaż wielokanałowa potrzebuje wsparcia profesjonalistów
Ludzie i firmy
Etyka i zysk: jak odpowiedzialny biznes staje się nieodłączną częścią nowoczesnej strategii przedsiębiorstw
Ludzie i firmy
Ponad 25 000 punktów DPD Pickup – DPD Polska tworzy największą sieć out-of-home w Polsce
Ludzie i firmy
Kto zostanie Człowiekiem Roku branży TSL?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ludzie i firmy
Rzeczpospolita nagrodziła wyróżniające się firmy branży TSL