Pandemia nie zmniejszyła popytu na magazyny. – Odnotowujemy niezwykle wysoką dynamikę rozwoju rynku magazynowego w całym regionie CEE, szczególnie w Polsce. Tylko w 2020 roku popyt na krajowym rynku powierzchni magazynowych osiągnął rekordowy poziom niespełna 5 mln mkw. i wzrósł znacząco o 24% r/r. Obserwujemy kontynuację zeszłorocznego trendu oraz istotne zainteresowanie nowymi powierzchniami w szeroko rozumianym sektorze magazynowo-logistycznym – zapewnia Associate eCommerce, Industrial & Logistics Agency, Cushman & Wakefield Michał Brzeziński.
Czytaj więcej w: CPK już przyciąga magazyny
Także firmy logistyczne dostrzegają duży popyt na magazyny. – Klienci zawsze potrafili w trudnych momentach rynkowych zarządzać stanami magazynowymi, dopasowując poziom zapasów do potrzeb rynku – przypomina dyrektor Rozwoju Biznesu Logistyki Kontraktowej Raben Logistics Polska Mateusz Barycza.
Kondycja rynku jest stabilna
W strukturze popytu największy udział posiada branża logistyczna/KEP oraz handlowa napędzane przez rosnącą konsumpcję: głównie produkty FMCG, RTV oraz meble/art. wyposażenia wnętrz. Brzeziński wskazuje, że bardzo aktywne pozostają firmy specjalizujące się w branży e-commerce, które w zeszłym roku reprezentowały ponad 10% całkowitego popytu na powierzchnie. – Polski rynek handlu internetowego w 2020 zanotował wzrost o około 30%, a jego udział w całej sprzedaży detalicznej zwiększył się w 2020 do 11% z 8% w 2019 roku. Perspektywy są jeszcze bardziej obiecujące, a rynek spodziewa się szybszego wzrostu w kolejnych latach dzięki trwałej zmianie zachowań konsumenckich i zmianie strategii firm – przypuszcza Brzeziński.
Do 2025 roku udział handlu internetowego powinien stanowić około 50% całej sprzedaży konsumenckiej. – Ponadto, zmieniające się regulacje prawne dot. pakietu „VAT e-commerce” intensyfikują relokację magazynów azjatyckich gigantów e-commerce takich jak AliExpress, JD, etc. na teren UE – zauważa Brzeziński.