Po trzech kwartałach całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni magazynowej wynoszą w Polsce 20,4 mln mkw. Przybyło 1,69 mln mkw, przy popycie netto 2,51 mln mkw., najwyższym w historii zarejestrowanym w trzech pierwszych kwartałach roku, podkreśla Cushman & Wakefield.

Czytaj więcej w: Niemcy decydują, czy transport będzie na prąd czy na wodór

Do rekordowego popytu przyczyniła się pandemia. – Aby zapewnić dostawy do sklepów i uniknąć zerwania łańcuchów dostaw, sektor spożywczy i dóbr szybko zbywalnych utrzymuje wyższe zapasy. Z modelu dokładnie na czas (Just-In-Time) zasada działania zmienia się na formułę na wszelki wypadek (Just-In-Case). Widoczny jest także wzrost zapotrzebowania na e-handel. Wysoka dynamika tej branży spowodowała, że popyt na magazyny wzrósł – tłumaczy szef aktywów w Europie środkowo-wschodniej w Logicor Michał Ptaszyński.

Czytaj więcej w: Brakuje statków i kontenerów z Chin. Ładunki pojadą koleją i ciężarówkami

Mimo to wskaźnik pustostanów powiększył się o 1,5 pp. do 8,5 proc., a w budowie jest 1,54 mln mkw., mniej niż w poprzednich latach. Prognozy dla branży pozostają jednak dobre. – Przewidujemy, że popyt na rynku magazynowym będą nadal generować przede wszystkim firmy z branży logistycznej, kurierskiej i handlowej w silnym powiazaniu z rozwojem sektora e-commerce. Do normalnej aktywności wracają powoli firmy z sektora produkcyjnego i motoryzacyjnego – zauważa dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych, Cushman & Wakefield Polska Joanna Sinkiewicz.

Czytaj więcej w: Kto odpowie za szkody autonomicznych aut?

Kluczowy dla branży nieruchomości jest popyt na magazyny ze strony e-handlu. – W prowadzonych inwestycjach zdecydowanie zwiększył się wielkość powierzchni przeznaczonej dla e-commerce z wynikiem 20 procentowym w skali wszystkich naszych realizowanych projektów w III kwartale. Znacząco wzrósł również udział firm produkcyjnych, ale też i dystrybucyjnych, które były uzależnione od importu i w czasie pierwszej fazy doznały zachwiań w dostawach produktów lub półproduktów – wymienia dyrektor zrządzający Panattoni Robert Dobrzycki.

Czytaj więcej w: Producenci automatyzują magazyny

Według raportu „Europa 2020: Region e-commerce”, już teraz oczekuje się, że wartość handlu elektronicznego w Europie na koniec 2020 roku wyniesie 717 miliardów euro. To oznacza wzrost o 12,7 procent w porównaniu z sytuacją w zeszłym roku, zaś wg Ecommerce Europe pełny wpływ koronawirusa będzie widoczny w przyszłym roku.

Autopromocja
Od 29.10 w "Rzeczpospolitej" i "Parkiecie"

Wszystko o zrównoważonym rozwoju i pozafinansowym raportowaniu spółek

Sprawdź szczegóły

W całej Europie sektor nieruchomości logistycznych pozostał w dość dobrej kondycji również w trzecim kwartale 2020 roku. W warunkach ograniczonej podaży oraz silnego popytu ze strony najemców i inwestorów osiąga on najlepsze wyniki spośród głównych sektorów nieruchomości. Stawki czynszów w Europie wzrosły w trzecim kwartale o 0,6 proc. i o 2,1 proc. w całym roku, wylicza Cushman & Wakefield.