Dwa polskie porty znalazły się w pierwszej piątce bałtyckiego rankingu

Porty poradziły sobie z przeładunkami węgla i dodatkowych ilości zboża napływających z Ukrainy. Kolejne miliardy inwestycji w portach umożliwią przyjmowanie większych statków i zwiększą moce przeładunkowe terminali.

Publikacja: 25.01.2023 10:33

Dwa polskie porty znalazły się w pierwszej piątce bałtyckiego rankingu

T. Urbaniak Port Gdynia

Foto: T. Urbaniak Port Gdynia

Przeładunki w polskich portach w 2022 roku wzrosły o 18 proc. w stosunku do 2021 roku, do 133 mln ton. – Zeszły rok pokazał jak istotne są polskie porty dla bezpieczeństwa kraju i jak dobrze poradziły sobie w nowej, trudnej sytuacji – podkreśla sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej Marek Gróbarczyk. 

Czytaj więcej

Spedytorzy domagają się większych ciężarówek

Według wiceministra pomyślne są także rokowania na kolejne lata. – Myślę, że tempo wzrostu zostanie utrzymane dzięki inwestycjom i przyciągnięciu nowych klientów i nowych grup towarowych – dodaje Gróbarczyk. 

Węgiel, ale nie tylko

Wracając do przeładunków, Gdańsk poprawił wynik o 28 proc. (czyli 15 mln ton) i przeładował 68,2 mln ton. Port Szczecin-Świnoujście przeładował 36,8 mln ton, natomiast terminale Portu Gdynia 28,2 mln ton. 

Port Gdańsk jest nie tylko najszybciej rozwijającym się portem ostatniej dekady, ale także drugim po rosyjskiej Ust-Łudze największym portem na Bałtyku i pierwszym na Bałtyku portem kontenerowym. W Ust-Łudze przeładowywana jest ropa (wynik portu w 2022 roku 113 mln ton w 2022 roku). – Sankcje będą prawdziwe, jeśli przeładunki w Ust-Łudze zmaleją o połowę – zaznacza Greinke. 

Do doskonałe ubiegłoroczne wyniki Gdańska odpowiadają paliwa płynne, których przeładunki, po wprowadzeniu embarga na rosyjską ropę, powiększyły się o 99 proc. do 25,5 mln ton. Gdańsk jest jedynym portem importowym dla polskich rafinerii. 

Przeładunki węgla wzrosły o 159 proc. do 13,2 mln ton. W 2021 roku terminale w Gdańsku przeładowały 4,8 mln ton węgla. Większe o 19,9 proc. były przeładunki zboża, które sięgnęły 1,9 mln ton. Imponujący wzrost o 413 proc. zanotowały przeładunki drewna (ponad 0,5 mln ton). Dokerzy przeładowali także przeszło 0,5 mln ton rud, co oznacza 133,2 proc. wzrostu. 

Także Port Szczecin-Świnoujście zanotował w ub.r. rekord (wzrost o 10,8 proc.), do czego przyczyniły się przede wszystkim paliwa. Terminal LNG przepompował o 54,6 proc. więcej LNG (do ponad 0,4 mln ton), przeładował o 50,8 proc. więcej węgla (do 4,3 mln ton) oraz o 42,5 proc. paliw (do 7,5 mln ton). Przeładunki rud wzrosły o 11,4 proc. do 2,1 mln ton zaś innych ładunków masowych o 11,2 proc. do 3,3 mln ton. Dzięki świetnym ubiegłorocznym wynikom, Port Szczecin-Świnoujście zajął piąte miejsce na Bałtyku.

Czytaj więcej

Spedytorzy obawiają się rosnących opóźnień na morskim szlaku z Chin

Zarząd portu wskakuje, że armatorzy używają coraz większych statków. Tonaż średniego masowca w portach Szczecin i Świnoujście w ostatnim roku powiększył się o 9,7 proc., gdy łączny tonaż wszystkich statków wzrósł o 4,6 proc. do 113,3 mln ton. 

Port Gdynia zwiększył obroty o 6 proc., przede wszystkim dzięki przeładunkom węgla i koksu, które wzrosły o 174,1 proc. do 3,4 mln ton. Inne ładunki masowe pozostały na poziomie z 2021 roku (1,7 mln ton), przeładunki zboża wyniosły 4,7 mln ton (najwięcej na Bałtyku), natomiast o 109 proc. powiększyły się przeładunki drewna, do przeszło 0,5 mln ton. 

Także zarząd Portu Gdynia zwraca uwagę na rosnące wielkości statków. Tonaż masowców w ostatnim roku powiększył się o 23,3 proc. do 34,5 tys. GT, kontenerowców o 13,3 proc. do 17,3 GT. Liczba kontenerowców mierzących ponad 300 m wzrosła o 50 proc. do 30. 

Inwestycje

Wiceminister Gróbarczyk dodaje, że przeładunki są niezwykle atrakcyjne finansowo i operatorzy wzmocnili się ekonomicznie. Dzięki temu są w stanie inwestować. Państwo wypracowało hybrydowy model inwestycji, w których uczestniczą operatorzy, zarząd portu i Skarb Państwa. Daje on dobre perspektywy i pozwala myśleć o pozyskaniu nowych terenów. 

Wartość dokonanych do 2022 roku inwestycji w trzech największych polskich portach wyniosła łącznie 10 mld zł, z czego na Port Gdynia przypadło 3,13 mld zł, na Port Szczecin-Świnoujście 3,8 mld zł i na Port Gdańsk 3,13 mld zł. – Na szczęście wcześniej dokonane inwestycje w nabrzeża, place przeładunkowe i urządzenia zapewniły portom niezbędną zdolność przeładunkową – podkreśla prezes Portu Gdańsk Łukasz Greinke. Wskazuje, że przy przebudowanych 5 km nabrzeży portu wewnętrznego operatorzy obsłużyli 9 mln ton ładunków, gdy przed modernizacją 5 mln ton. 

Port Gdańsk dokonał rozbudowy nabrzeży wraz z pogłębieniem toru wodnego w Porcie Wewnętrznym. Inwestorem był ZMPG, a wartość prac sięgnęła 556,7 mln zł. Ten sam inwestor za niemal 156 mln zł rozbudował i zmodernizował sieć drogową i kolejową w Porcie Zewnętrznym. 

W budowie jest warty 2,5 mld zł Baltic Hub, czyli trzecie nabrzeże terminala kontenerowego. Będzie gotowe w 2024 roku i pozwoli zwiększyć przeładunki z 3 do 4,5 mln TEU. – Konteneryzacja cały czas postępuje i dla powiększonego terminala nie zabraknie zajęcia – zapewnia prezes Portu Gdańsk. W najbliższych latach wartość łącznych inwestycji w Porcie Gdańsk wyniesie 4 mld zł. 

Czytaj więcej

W logistyce i magazynach będzie jeszcze więcej pracy tymczasowej

Urząd Morski w Gdyni poprawił dostęp od strony wody do Portu Zewnętrznego, wartość inwestycji wyniosła 939,7 mln zł. Natomiast kosztem 1 474,1 mln zł PKP PLK poprawiła infrastrukturę kolejową Portu Gdańsk. 

Port Szczecin- Świnoujście zainwestował 1 312 mln zł w infrastrukturę portową. 

Urząd Morski w Szczecinie kosztem 1 830 mln zł pogłębił tor wodny Świnoujście-Szczecin, natomiast PKP PLK wyremontowała infrastrukturę kolejową portów w Szczecinie i w Świnoujściu za 662,3 mln zł. – Na koniec 2022 roku suma bilansowa Portu Szczecin-Świnoujście sięgnęła 3 mld zł, gdy niecałe 3 lata temu wynosiła 1,4 mld zł – porównuje wiceprezes Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście Daniel Stachiewicz. Port pracuje nad budową terminalu kontenerowego. Trwają rozmowy z wyznaczonym przez komisję przetargową konsorcjum. Terminal będzie w stanie przyjąć jednocześnie jeden statek oceaniczny i jeden dowozowy. 

Port Gdynia pogłębił akweny wewnętrzne portu wraz z przebudową nabrzeży, wartość prac sięgnęła 1 089 mln zł. Budowa Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia kosztowała zarząd portu 246 mln zł. Za pogłębienie toru podejściowego do Portu Gdynia Urząd Morski w Gdyni zapłacił 146 mln zł. Modernizacja dostępu kolejowego Stacja Gdynia Port kosztowała PKP PLK 1 645 mln zł. 

Przeładunki w polskich portach w 2022 roku wzrosły o 18 proc. w stosunku do 2021 roku, do 133 mln ton. – Zeszły rok pokazał jak istotne są polskie porty dla bezpieczeństwa kraju i jak dobrze poradziły sobie w nowej, trudnej sytuacji – podkreśla sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej Marek Gróbarczyk. 

Według wiceministra pomyślne są także rokowania na kolejne lata. – Myślę, że tempo wzrostu zostanie utrzymane dzięki inwestycjom i przyciągnięciu nowych klientów i nowych grup towarowych – dodaje Gróbarczyk. 

Pozostało 91% artykułu
Morski
Największy polski port ma 50 lat
Morski
Znika LPG z Rosji, ale ceny nie muszą wzrosnąć
Morski
Po wygranej Trumpa zwycięzcą będzie branża transportowa
Morski
W morskich terminalach kontenerowych ożywienie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Morski
Mniej czarnego złota, ale wyniki portów lepsze