Dwa polskie porty znalazły się w pierwszej piątce bałtyckiego rankingu

Porty poradziły sobie z przeładunkami węgla i dodatkowych ilości zboża napływających z Ukrainy. Kolejne miliardy inwestycji w portach umożliwią przyjmowanie większych statków i zwiększą moce przeładunkowe terminali.

Publikacja: 25.01.2023 10:33

Dwa polskie porty znalazły się w pierwszej piątce bałtyckiego rankingu

Foto: T. Urbaniak Port Gdynia

Przeładunki w polskich portach w 2022 roku wzrosły o 18 proc. w stosunku do 2021 roku, do 133 mln ton. – Zeszły rok pokazał jak istotne są polskie porty dla bezpieczeństwa kraju i jak dobrze poradziły sobie w nowej, trudnej sytuacji – podkreśla sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej Marek Gróbarczyk. 

Czytaj więcej

Spedytorzy domagają się większych ciężarówek

Według wiceministra pomyślne są także rokowania na kolejne lata. – Myślę, że tempo wzrostu zostanie utrzymane dzięki inwestycjom i przyciągnięciu nowych klientów i nowych grup towarowych – dodaje Gróbarczyk. 

Węgiel, ale nie tylko

Wracając do przeładunków, Gdańsk poprawił wynik o 28 proc. (czyli 15 mln ton) i przeładował 68,2 mln ton. Port Szczecin-Świnoujście przeładował 36,8 mln ton, natomiast terminale Portu Gdynia 28,2 mln ton. 

Port Gdańsk jest nie tylko najszybciej rozwijającym się portem ostatniej dekady, ale także drugim po rosyjskiej Ust-Łudze największym portem na Bałtyku i pierwszym na Bałtyku portem kontenerowym. W Ust-Łudze przeładowywana jest ropa (wynik portu w 2022 roku 113 mln ton w 2022 roku). – Sankcje będą prawdziwe, jeśli przeładunki w Ust-Łudze zmaleją o połowę – zaznacza Greinke. 

Do doskonałe ubiegłoroczne wyniki Gdańska odpowiadają paliwa płynne, których przeładunki, po wprowadzeniu embarga na rosyjską ropę, powiększyły się o 99 proc. do 25,5 mln ton. Gdańsk jest jedynym portem importowym dla polskich rafinerii. 

Przeładunki węgla wzrosły o 159 proc. do 13,2 mln ton. W 2021 roku terminale w Gdańsku przeładowały 4,8 mln ton węgla. Większe o 19,9 proc. były przeładunki zboża, które sięgnęły 1,9 mln ton. Imponujący wzrost o 413 proc. zanotowały przeładunki drewna (ponad 0,5 mln ton). Dokerzy przeładowali także przeszło 0,5 mln ton rud, co oznacza 133,2 proc. wzrostu. 

Także Port Szczecin-Świnoujście zanotował w ub.r. rekord (wzrost o 10,8 proc.), do czego przyczyniły się przede wszystkim paliwa. Terminal LNG przepompował o 54,6 proc. więcej LNG (do ponad 0,4 mln ton), przeładował o 50,8 proc. więcej węgla (do 4,3 mln ton) oraz o 42,5 proc. paliw (do 7,5 mln ton). Przeładunki rud wzrosły o 11,4 proc. do 2,1 mln ton zaś innych ładunków masowych o 11,2 proc. do 3,3 mln ton. Dzięki świetnym ubiegłorocznym wynikom, Port Szczecin-Świnoujście zajął piąte miejsce na Bałtyku.

Czytaj więcej

Spedytorzy obawiają się rosnących opóźnień na morskim szlaku z Chin

Zarząd portu wskakuje, że armatorzy używają coraz większych statków. Tonaż średniego masowca w portach Szczecin i Świnoujście w ostatnim roku powiększył się o 9,7 proc., gdy łączny tonaż wszystkich statków wzrósł o 4,6 proc. do 113,3 mln ton. 

Port Gdynia zwiększył obroty o 6 proc., przede wszystkim dzięki przeładunkom węgla i koksu, które wzrosły o 174,1 proc. do 3,4 mln ton. Inne ładunki masowe pozostały na poziomie z 2021 roku (1,7 mln ton), przeładunki zboża wyniosły 4,7 mln ton (najwięcej na Bałtyku), natomiast o 109 proc. powiększyły się przeładunki drewna, do przeszło 0,5 mln ton. 

Także zarząd Portu Gdynia zwraca uwagę na rosnące wielkości statków. Tonaż masowców w ostatnim roku powiększył się o 23,3 proc. do 34,5 tys. GT, kontenerowców o 13,3 proc. do 17,3 GT. Liczba kontenerowców mierzących ponad 300 m wzrosła o 50 proc. do 30. 

Inwestycje

Wiceminister Gróbarczyk dodaje, że przeładunki są niezwykle atrakcyjne finansowo i operatorzy wzmocnili się ekonomicznie. Dzięki temu są w stanie inwestować. Państwo wypracowało hybrydowy model inwestycji, w których uczestniczą operatorzy, zarząd portu i Skarb Państwa. Daje on dobre perspektywy i pozwala myśleć o pozyskaniu nowych terenów. 

Wartość dokonanych do 2022 roku inwestycji w trzech największych polskich portach wyniosła łącznie 10 mld zł, z czego na Port Gdynia przypadło 3,13 mld zł, na Port Szczecin-Świnoujście 3,8 mld zł i na Port Gdańsk 3,13 mld zł. – Na szczęście wcześniej dokonane inwestycje w nabrzeża, place przeładunkowe i urządzenia zapewniły portom niezbędną zdolność przeładunkową – podkreśla prezes Portu Gdańsk Łukasz Greinke. Wskazuje, że przy przebudowanych 5 km nabrzeży portu wewnętrznego operatorzy obsłużyli 9 mln ton ładunków, gdy przed modernizacją 5 mln ton. 

Port Gdańsk dokonał rozbudowy nabrzeży wraz z pogłębieniem toru wodnego w Porcie Wewnętrznym. Inwestorem był ZMPG, a wartość prac sięgnęła 556,7 mln zł. Ten sam inwestor za niemal 156 mln zł rozbudował i zmodernizował sieć drogową i kolejową w Porcie Zewnętrznym. 

W budowie jest warty 2,5 mld zł Baltic Hub, czyli trzecie nabrzeże terminala kontenerowego. Będzie gotowe w 2024 roku i pozwoli zwiększyć przeładunki z 3 do 4,5 mln TEU. – Konteneryzacja cały czas postępuje i dla powiększonego terminala nie zabraknie zajęcia – zapewnia prezes Portu Gdańsk. W najbliższych latach wartość łącznych inwestycji w Porcie Gdańsk wyniesie 4 mld zł. 

Czytaj więcej

W logistyce i magazynach będzie jeszcze więcej pracy tymczasowej

Urząd Morski w Gdyni poprawił dostęp od strony wody do Portu Zewnętrznego, wartość inwestycji wyniosła 939,7 mln zł. Natomiast kosztem 1 474,1 mln zł PKP PLK poprawiła infrastrukturę kolejową Portu Gdańsk. 

Port Szczecin- Świnoujście zainwestował 1 312 mln zł w infrastrukturę portową. 

Urząd Morski w Szczecinie kosztem 1 830 mln zł pogłębił tor wodny Świnoujście-Szczecin, natomiast PKP PLK wyremontowała infrastrukturę kolejową portów w Szczecinie i w Świnoujściu za 662,3 mln zł. – Na koniec 2022 roku suma bilansowa Portu Szczecin-Świnoujście sięgnęła 3 mld zł, gdy niecałe 3 lata temu wynosiła 1,4 mld zł – porównuje wiceprezes Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście Daniel Stachiewicz. Port pracuje nad budową terminalu kontenerowego. Trwają rozmowy z wyznaczonym przez komisję przetargową konsorcjum. Terminal będzie w stanie przyjąć jednocześnie jeden statek oceaniczny i jeden dowozowy. 

Port Gdynia pogłębił akweny wewnętrzne portu wraz z przebudową nabrzeży, wartość prac sięgnęła 1 089 mln zł. Budowa Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia kosztowała zarząd portu 246 mln zł. Za pogłębienie toru podejściowego do Portu Gdynia Urząd Morski w Gdyni zapłacił 146 mln zł. Modernizacja dostępu kolejowego Stacja Gdynia Port kosztowała PKP PLK 1 645 mln zł. 

Przeładunki w polskich portach w 2022 roku wzrosły o 18 proc. w stosunku do 2021 roku, do 133 mln ton. – Zeszły rok pokazał jak istotne są polskie porty dla bezpieczeństwa kraju i jak dobrze poradziły sobie w nowej, trudnej sytuacji – podkreśla sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej Marek Gróbarczyk. 

Według wiceministra pomyślne są także rokowania na kolejne lata. – Myślę, że tempo wzrostu zostanie utrzymane dzięki inwestycjom i przyciągnięciu nowych klientów i nowych grup towarowych – dodaje Gróbarczyk. 

Pozostało 91% artykułu
Morski
Czechom bliżej do Bałtyku czy Adriatyku?
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Morski
Jubileusz w Baltic Hub
Morski
Duży chiński import rudy z Australii utrzymuje wysokie ceny największych masowców
Morski
Turcja węzłem tranzytowym rosyjskiej ropy
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Morski
Marne perspektywy dla transportu na ten rok
Morski
Kolejny rekordowy kontenerowiec w Baltic Hub