Ceny gazowców na rekordowym poziomie

Gazowce trzymają wartość, gdy tracą ją kontenerowce i masowce. Popyt na statki gazowe pochodzi z Europy. Wkrótce pierwszy rejs gazowca Orlenu.

Publikacja: 16.02.2023 10:04

Ceny gazowców na rekordowym poziomie

Orlen

Foto: Orlen

Mimo że zbiornikowce LNG stanowią zaledwie 1,45% całkowitej floty statków towarowych, ogólna wartość transakcji sprzedaży i zakupu LNG stanowiła blisko 12% wszystkich transakcji ładunkowych, które miały miejsce w 2022 r., w porównaniu z 3% w 2021 roku, podlicza specjalizująca się w wycenie statków firma VesselsValue. 

Statystyka odzwierciedla gwałtowny wzrost stawek frachtowych, których doświadczył sektor LNG w ub.r. w następstwie poważnych zakłóceń w dostawach gazu do Europy. – Ponieważ europejskie zapasy magazynowe zapełniają się znacznie szybciej niż przewidywano, jest mało prawdopodobne, że zobaczymy powtórkę gwałtownych wzrostów obserwowanych podczas wyścigu o LNG w 2022 roku – przypuszcza analityk VesselsValue Joey Daly. 

Vessels Value

Foto: Vessels Value

VesselsValue wylicza, że w 2023 roku ma zostać dostarczonych 61 statków LNG. Większość z nich jest już zobowiązana do długoterminowych czarterów, dlatego nie będzie dostępna na rynku chwilowym. – Pomoże to utrzymać wysokie stawki i zapewni, że stare statki LNG będą nadal znajdować opłacalne zatrudnienie w perspektywie krótko- i średnioterminowej – uważa Daly. 

Chociaż ceny złomu trzymają się na wysokim poziomie i np. w styczniu 13 kontenerowców pożeglowało w ostatni rejs (najwięcej od lipca 2020 roku, jak zauważa analityk VesselsValue Rebecca Galanopoulos Jones), to starsze gazowce są rozchwytywane i trzymają ceny. W styczniu tego roku Trader III został przejęty przez Capital Gas za 50 mln dol. W październiku 2022 r. Capital nabył Trader II (138 000 CBM, listopad 2002 r., Samsung), 21-letni statek z turbiną parową za 33 mln dol. W 2022 roku znalazło chętnych nabywców łącznie 10 zbiornikowców LNG z turbinami parowymi, w porównaniu z zaledwie czterema w 2021 roku. 

Czytaj więcej

Kto skontroluje białoruskie firmy transportowe?

Połączenie niedostatecznej podaży statków i rosnącego popytu doprowadziło do ogromnego wzrostu stawek chwilowych na tankowcach LNG, przy czym BLNG1g osiągnął historyczny szczyt 466 524 dol./dzień w grudniu 2022 r., co oznacza wzrost o 27% r/r w stosunku do poprzedniego szczytu w 2021 r. 

Silny popyt jest również odzwierciedlony w rocznych stawkach czarterowych. Roczna stawka VV Large LNG TC osiągnęła 10-letni szczyt 163 209 dol./dzień w listopadzie 2022 roku, wynika z danych VesselsValue.

Na dzień 31 stycznia 2022 r. było 767 czynnych zbiornikowców LNG i 232 zamówionych, pozostawiając portfel zamówień na poziomie prawie 30% czynnej floty. Wiele z tych jednostek ma wejść do floty z dołączonymi długoterminowymi czarterami, które mają służyć konkretnemu projektowi przez nadchodzące lata. 

Do wynajmujących dołączył w 2020 roku PGNiG, który w firmie Knutsen wynajął dwa gazowce (174 000 CBM). Ta pojemność odpowiada masie 70 tys. ton gazu. Pierwszy statek otrzymał nazwę „Lech Kaczyński”, drugiemu nadano nazwę „Grażyna Gęsicka”. Orlen, który przejął PGNiG tłumaczy, że „To symboliczny gest pamięci dla śp. prof. Lecha Kaczyńskiego, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz śp. Grażyny Gęsickiej, Minister Rozwoju Regionalnego, za ich zaangażowanie na rzecz niezależności energetycznej Polski oraz działania wspierające rozwój gospodarczy kraju.” Oba statki wybudowała stocznia Hyundai Heavy Industries.

Statek „Lech Kaczyński” wkrótce pojawi się na trasach handlowych (jest już po próbach), zaś drugi rozpocznie pracę w drugiej połowie br. Orlen zapowiada, że do końca 2025 roku liczba takich gazowców wzrośnie do ośmiu jednostek. Własna flota zapewni Grupie ORLEN efektywny transport skroplonego gazu ziemnego do Polski i wzmocni pozycję koncernu na globalnym rynku LNG.

Czytaj więcej

Unia potrzebuje dobrych połączeń z Ukrainą

Grupa ORLEN będzie użytkować gazowce na podstawie 10-letniej umowy czarteru podpisanej z norweską spółką Knutsen OAS Shipping, która specjalizuje się m.in. obsłudze technicznej i handlowej statków do przewozu LNG. 

Mimo że zbiornikowce LNG stanowią zaledwie 1,45% całkowitej floty statków towarowych, ogólna wartość transakcji sprzedaży i zakupu LNG stanowiła blisko 12% wszystkich transakcji ładunkowych, które miały miejsce w 2022 r., w porównaniu z 3% w 2021 roku, podlicza specjalizująca się w wycenie statków firma VesselsValue. 

Statystyka odzwierciedla gwałtowny wzrost stawek frachtowych, których doświadczył sektor LNG w ub.r. w następstwie poważnych zakłóceń w dostawach gazu do Europy. – Ponieważ europejskie zapasy magazynowe zapełniają się znacznie szybciej niż przewidywano, jest mało prawdopodobne, że zobaczymy powtórkę gwałtownych wzrostów obserwowanych podczas wyścigu o LNG w 2022 roku – przypuszcza analityk VesselsValue Joey Daly. 

Pozostało 82% artykułu
Morski
Największy polski port ma 50 lat
Morski
Znika LPG z Rosji, ale ceny nie muszą wzrosnąć
Morski
Po wygranej Trumpa zwycięzcą będzie branża transportowa
Morski
W morskich terminalach kontenerowych ożywienie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Morski
Mniej czarnego złota, ale wyniki portów lepsze