Mimo że zbiornikowce LNG stanowią zaledwie 1,45% całkowitej floty statków towarowych, ogólna wartość transakcji sprzedaży i zakupu LNG stanowiła blisko 12% wszystkich transakcji ładunkowych, które miały miejsce w 2022 r., w porównaniu z 3% w 2021 roku, podlicza specjalizująca się w wycenie statków firma VesselsValue.
Statystyka odzwierciedla gwałtowny wzrost stawek frachtowych, których doświadczył sektor LNG w ub.r. w następstwie poważnych zakłóceń w dostawach gazu do Europy. – Ponieważ europejskie zapasy magazynowe zapełniają się znacznie szybciej niż przewidywano, jest mało prawdopodobne, że zobaczymy powtórkę gwałtownych wzrostów obserwowanych podczas wyścigu o LNG w 2022 roku – przypuszcza analityk VesselsValue Joey Daly.
Vessels Value
VesselsValue wylicza, że w 2023 roku ma zostać dostarczonych 61 statków LNG. Większość z nich jest już zobowiązana do długoterminowych czarterów, dlatego nie będzie dostępna na rynku chwilowym. – Pomoże to utrzymać wysokie stawki i zapewni, że stare statki LNG będą nadal znajdować opłacalne zatrudnienie w perspektywie krótko- i średnioterminowej – uważa Daly.
Chociaż ceny złomu trzymają się na wysokim poziomie i np. w styczniu 13 kontenerowców pożeglowało w ostatni rejs (najwięcej od lipca 2020 roku, jak zauważa analityk VesselsValue Rebecca Galanopoulos Jones), to starsze gazowce są rozchwytywane i trzymają ceny. W styczniu tego roku Trader III został przejęty przez Capital Gas za 50 mln dol. W październiku 2022 r. Capital nabył Trader II (138 000 CBM, listopad 2002 r., Samsung), 21-letni statek z turbiną parową za 33 mln dol. W 2022 roku znalazło chętnych nabywców łącznie 10 zbiornikowców LNG z turbinami parowymi, w porównaniu z zaledwie czterema w 2021 roku.