Reklama
Rozwiń
Reklama

To będzie słaby rok dla armatorów

Morscy przewoźnicy kontenerów pożegnają się z rekordowymi zarobkami. Spadające ceny transportu widać już po raporcie kwartalnym OOCL.

Publikacja: 12.04.2023 12:59

To będzie słaby rok dla armatorów

OOCL

Foto: OOCL

Chiński przewoźnik zaraportował 58-procentowy spadek przychodów. Raport jest zwiastunem stanu branży armatorskiej, która musi stawić czoła spadającym od sierpnia 2022 roku cenom frachtu. Kwietniowy wskaźnik Drewery na trasie Szanghaj-Rotterdam ledwo przekracza 1,5 tys. dol. za 40-stopowy kontener, gdy rok wcześniej sięgał 11 tys. dol. Stawki dotyczą rynku chwilowego, ale specjaliści Drewery Shipping spodziewają się także spadków cen w kontraktach długoterminowych. Dla całego roku mogą wynieść od 55 do 85 proc. w porównaniu do 2022 roku. 

Największy spadek przychodów OOCL zaraportował na trasie Azja – Europa (68 proc.) i pacyficznej (66 proc.). OOCL specjalizuje się w przewozach między krajami Azji i Australii (45 proc. przewozów), gdzie zanotował 50-procentowy spadek przychodów. 

Czytaj więcej

Duże przejęcie na rynku magazynów samoobsługowych

Spadek cen usług pociągnął za sobą niższe wyceny kontenerowców. VesselsValue podaje, że 5-letnie statki o pojemności 4,2 tys. TEU wyceniane są na blisko 40 mln dol. i utrzymują tę wartość od ponad miesiąca, podobnie jak stawki najmu. Wynajem kontenerowca klasy Panamax to dzienny koszt 18,1-18,9 tys. dol. 

Zarazem CMA CGM złożył największe w historii chińskiego przemysłu zamówienie warte ponad 3 mld dol. na 16 dużych kontenerowców: 12 sztuk o pojemności 12 500 TEU i 4 mieszczące 23 tys. TEU. 

Reklama
Reklama

Z kolei MSC odebrał 9 marca w stoczni Yangzijiang pierwszy z sześciu największych na świecie kontenerowców o pojemności 24,346 TEU. Tej klasy statki (o pojemności powyżej 24 tys. TEU) odebrała ze stoczni China State Shipbuilding Corporation’s (CSSC) Hudong-Zhonghua Shipbuilding MSC, pływają one także w barwach OOCL i Ever Green. 

W połowie marca japoński One zamówił 10 dużych kontenerowców, każdy o pojemności 13,7 tys. TEU. Ten sam armator w maju 2022 roku zamówił także 10 kontenerowców.  Łącznie armator czeka na dostawy 54 statków o łącznej pojemności 571 tys. TEU. 

W lutym koreański HHM zlecił budowę dziewięciu kontenerowców o pojemności 9 tys. TEU każdy, wartych 1,2 mld dol. najnowsze statki mają silniki spalające metanol lub gaz ziemny, który transportowany jest w formie skroplonej. 

Czytaj więcej

Kierowcy zawodowi coraz lepiej zarabiają

OOCL należy do chińskiego armatora COCSO, który w 2022 roku zanotował 9,97 mld dol. przychodu i 1,7 mld w 2021 roku. Konkurencyjny Maersk zaraportował 81,5 mld dol. przychodów w ub.r. w porównaniu do 61,8 mld w 2021 roku. Zysk operacyjny armatora sięgnął 30,9 mld dol. w 2022 roku i 19,7 mld dol. w 2021 roku. 

Przychody CMA CGM wyniosły w 2022 roku 74,5 mld dol. o jedną trzecią więcej niż rok wcześniej, a zysk netto 24,9 mld dol., gdy w 2021 roku wyniósł on 179 mld dol. 

Reklama
Reklama

Chiński przewoźnik zaraportował 58-procentowy spadek przychodów. Raport jest zwiastunem stanu branży armatorskiej, która musi stawić czoła spadającym od sierpnia 2022 roku cenom frachtu. Kwietniowy wskaźnik Drewery na trasie Szanghaj-Rotterdam ledwo przekracza 1,5 tys. dol. za 40-stopowy kontener, gdy rok wcześniej sięgał 11 tys. dol. Stawki dotyczą rynku chwilowego, ale specjaliści Drewery Shipping spodziewają się także spadków cen w kontraktach długoterminowych. Dla całego roku mogą wynieść od 55 do 85 proc. w porównaniu do 2022 roku. 

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Morski
Zmaleją rekordowe ceny wielkich masowców
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Morski
Arktyczna trasa chińskiej elektromobilności
Morski
Marne perspektywy dla przewoźników ładunków
Morski
Zmaleją zarobki armatorów
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Morski
Większe przeładunki, ale niskie ceny frachtów morskich
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama