To będzie słaby rok dla armatorów

Morscy przewoźnicy kontenerów pożegnają się z rekordowymi zarobkami. Spadające ceny transportu widać już po raporcie kwartalnym OOCL.

Publikacja: 12.04.2023 12:59

To będzie słaby rok dla armatorów

OOCL

Foto: OOCL

Chiński przewoźnik zaraportował 58-procentowy spadek przychodów. Raport jest zwiastunem stanu branży armatorskiej, która musi stawić czoła spadającym od sierpnia 2022 roku cenom frachtu. Kwietniowy wskaźnik Drewery na trasie Szanghaj-Rotterdam ledwo przekracza 1,5 tys. dol. za 40-stopowy kontener, gdy rok wcześniej sięgał 11 tys. dol. Stawki dotyczą rynku chwilowego, ale specjaliści Drewery Shipping spodziewają się także spadków cen w kontraktach długoterminowych. Dla całego roku mogą wynieść od 55 do 85 proc. w porównaniu do 2022 roku. 

Największy spadek przychodów OOCL zaraportował na trasie Azja – Europa (68 proc.) i pacyficznej (66 proc.). OOCL specjalizuje się w przewozach między krajami Azji i Australii (45 proc. przewozów), gdzie zanotował 50-procentowy spadek przychodów. 

Czytaj więcej

Duże przejęcie na rynku magazynów samoobsługowych

Spadek cen usług pociągnął za sobą niższe wyceny kontenerowców. VesselsValue podaje, że 5-letnie statki o pojemności 4,2 tys. TEU wyceniane są na blisko 40 mln dol. i utrzymują tę wartość od ponad miesiąca, podobnie jak stawki najmu. Wynajem kontenerowca klasy Panamax to dzienny koszt 18,1-18,9 tys. dol. 

Zarazem CMA CGM złożył największe w historii chińskiego przemysłu zamówienie warte ponad 3 mld dol. na 16 dużych kontenerowców: 12 sztuk o pojemności 12 500 TEU i 4 mieszczące 23 tys. TEU. 

Z kolei MSC odebrał 9 marca w stoczni Yangzijiang pierwszy z sześciu największych na świecie kontenerowców o pojemności 24,346 TEU. Tej klasy statki (o pojemności powyżej 24 tys. TEU) odebrała ze stoczni China State Shipbuilding Corporation’s (CSSC) Hudong-Zhonghua Shipbuilding MSC, pływają one także w barwach OOCL i Ever Green. 

W połowie marca japoński One zamówił 10 dużych kontenerowców, każdy o pojemności 13,7 tys. TEU. Ten sam armator w maju 2022 roku zamówił także 10 kontenerowców.  Łącznie armator czeka na dostawy 54 statków o łącznej pojemności 571 tys. TEU. 

W lutym koreański HHM zlecił budowę dziewięciu kontenerowców o pojemności 9 tys. TEU każdy, wartych 1,2 mld dol. najnowsze statki mają silniki spalające metanol lub gaz ziemny, który transportowany jest w formie skroplonej. 

Czytaj więcej

Kierowcy zawodowi coraz lepiej zarabiają

OOCL należy do chińskiego armatora COCSO, który w 2022 roku zanotował 9,97 mld dol. przychodu i 1,7 mld w 2021 roku. Konkurencyjny Maersk zaraportował 81,5 mld dol. przychodów w ub.r. w porównaniu do 61,8 mld w 2021 roku. Zysk operacyjny armatora sięgnął 30,9 mld dol. w 2022 roku i 19,7 mld dol. w 2021 roku. 

Przychody CMA CGM wyniosły w 2022 roku 74,5 mld dol. o jedną trzecią więcej niż rok wcześniej, a zysk netto 24,9 mld dol., gdy w 2021 roku wyniósł on 179 mld dol. 

Chiński przewoźnik zaraportował 58-procentowy spadek przychodów. Raport jest zwiastunem stanu branży armatorskiej, która musi stawić czoła spadającym od sierpnia 2022 roku cenom frachtu. Kwietniowy wskaźnik Drewery na trasie Szanghaj-Rotterdam ledwo przekracza 1,5 tys. dol. za 40-stopowy kontener, gdy rok wcześniej sięgał 11 tys. dol. Stawki dotyczą rynku chwilowego, ale specjaliści Drewery Shipping spodziewają się także spadków cen w kontraktach długoterminowych. Dla całego roku mogą wynieść od 55 do 85 proc. w porównaniu do 2022 roku. 

Pozostało 83% artykułu
Morski
Największy polski port ma 50 lat
Morski
Znika LPG z Rosji, ale ceny nie muszą wzrosnąć
Morski
Po wygranej Trumpa zwycięzcą będzie branża transportowa
Morski
W morskich terminalach kontenerowych ożywienie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Morski
Mniej czarnego złota, ale wyniki portów lepsze