Reklama
Rozwiń
Reklama

Spedytorzy z mniejszymi dochodami i zyskami

Niskie stawki frachtów morskich oraz spadające ceny paliwa odbiły się na wynikach logistycznych gigantów.

Publikacja: 20.03.2024 09:27

Spedytorzy z mniejszymi dochodami i zyskami

Port Hamburg

Foto: Port Hamburg

Obrót Kuehne+Nagel zmniejszył się w ub.r. o 40 proc. do 23,8 mld fraków szwajcarskich, zaś zysk operacyjny zmalał o 49 proc. do 1,9 mld franków. Spadki jednak wyhamowują, w ostatnim kwartale obrót zmalał o 35 proc., a zysk operacyjny o 50 proc. 

Dział spedycji morskiej obsłużył niemal tyle samo ładunków co rok wcześniej (4,3 mln TEU rok temu i 4,4 mln TEU w 2022 roku), ale zanotował w całym 2023 roku zmniejszenie przychodów o 54 proc. do 18,8 mld franków, a jego zysk operacyjny był mniejszy w stosunku do roku wcześniejszego o 50 proc. i przekroczył 1 mld franków. W ostatnim kwartale spadek przychodu sięgnął 54 proc., zysku operacyjnego 55 proc. 

Czytaj więcej

Rolnicza blokada kraju i granic 20 marca

W całym roku K+N przetransportował blisko 2 mln ton ładunków, co oznacza 10-procentowy spadek tonażu, ale przychody ze spedycji lotniczej zmniejszyły się o 41 proc. do 6,9 mld franków, a zysk o 61 proc. do 0,6 mld. W ostatnim kwartale spadki wyniosły (odpowiednio) 27 i 52 proc.). 

Spedycja drogowa okazała się znacznie stabilniejsza, spadek wyniósł 11 proc. (do 3,5 mld. franków), a zysk operacyjny zmalał o 9 proc. do 0,1 mld franków. W tym segmencie rynku sytuacja pogarsza się, w ostatnim kwartale spadek obrotów powiększył się do 15 proc. a zysk operacyjny skurczył się o 46 proc. 

Reklama
Reklama

Obrót DHL Grop zmalał o ponad 13 proc. do 81,8 mld euro, a zysk operacyjny o 25 proc. do 6,3 mld euro. Marża na sprzedaży zmalała do 7,8 proc., gdy w 2021 roku osiągnęła rekordowy poziom 9,8 proc. Grupa spodziewa się w tym roku utrzymania wyników z 2023 roku. 

Spadek przychodów w transporcie morskim sięgnął 51 proc. (do 5,6 mld euro), w lotniczym przekroczył 42 proc. (do 6 mld euro) przy spadku przewozów kontenerów o 6,2 proc. do 3,1 mln TEU oraz zmniejszeniu przewozów lotniczych o 12 proc. do 1,7 mln ton. 

Dział przesyłek międzynarodowych zanotował 10-procentowy spadek przychodów (do 24,8 mld euro) przy ponad 3-procentowym spadku liczby przesyłek (do 82,8 mln dziennie). Dział przesyłek kurierskich zwiększył przychody o blisko 3 proc. do 6,3 mld euro. 

Czytaj więcej

Spór kolejarzy ze spedytorami o długie zestawy

Grupa wypłaci jednak dywidendę bliską rekordowej z 2022 roku oraz utrzyma wysoki poziom inwestycji kapitałowych przekraczający 6,7 mld euro.

Przychody DSV zmalały w 2023 roku o 36 proc. w stosunku do 2022 roku, do 150,8 mld duńskich koron. Zysk operacyjny grupy spadł o 30 proc. do 17,7 mld koron, głównie za sprawą spedycji morskiej i lotniczej (zysk operacyjny działu zmalał o jedną trzecią), gdy zysk operacyjny transportu drogowego zmniejszył się o 0,1 proc., a działu logistyki kontraktowej o blisko 11 proc. 

Reklama
Reklama

Przychody Gebruder Weiss zmalały o 20 proc. do 2,5 mld euro, przy czym przychody spedycji morskiej i lotniczej skurczyły się o 38 proc. do 0,8 mld euro. Stabilnymi przychodami wykazał się dział spedycji lądowej (1,5 mld euro). 

Obrót Kuehne+Nagel zmniejszył się w ub.r. o 40 proc. do 23,8 mld fraków szwajcarskich, zaś zysk operacyjny zmalał o 49 proc. do 1,9 mld franków. Spadki jednak wyhamowują, w ostatnim kwartale obrót zmalał o 35 proc., a zysk operacyjny o 50 proc. 

Dział spedycji morskiej obsłużył niemal tyle samo ładunków co rok wcześniej (4,3 mln TEU rok temu i 4,4 mln TEU w 2022 roku), ale zanotował w całym 2023 roku zmniejszenie przychodów o 54 proc. do 18,8 mld franków, a jego zysk operacyjny był mniejszy w stosunku do roku wcześniejszego o 50 proc. i przekroczył 1 mld franków. W ostatnim kwartale spadek przychodu sięgnął 54 proc., zysku operacyjnego 55 proc. 

Reklama
Morski
Marne perspektywy dla przewoźników ładunków
Morski
Zmaleją zarobki armatorów
Morski
Większe przeładunki, ale niskie ceny frachtów morskich
Morski
Krok bliżej do terminala kontenerowego w Świnoujściu
Morski
Terminal kontenerowy w Świnoujściu powstanie, czy się to komuś podoba czy nie
Reklama
Reklama