Spedytorzy z mniejszymi dochodami i zyskami

Niskie stawki frachtów morskich oraz spadające ceny paliwa odbiły się na wynikach logistycznych gigantów.

Publikacja: 20.03.2024 09:27

Spedytorzy z mniejszymi dochodami i zyskami

Foto: Port Hamburg

Obrót Kuehne+Nagel zmniejszył się w ub.r. o 40 proc. do 23,8 mld fraków szwajcarskich, zaś zysk operacyjny zmalał o 49 proc. do 1,9 mld franków. Spadki jednak wyhamowują, w ostatnim kwartale obrót zmalał o 35 proc., a zysk operacyjny o 50 proc. 

Dział spedycji morskiej obsłużył niemal tyle samo ładunków co rok wcześniej (4,3 mln TEU rok temu i 4,4 mln TEU w 2022 roku), ale zanotował w całym 2023 roku zmniejszenie przychodów o 54 proc. do 18,8 mld franków, a jego zysk operacyjny był mniejszy w stosunku do roku wcześniejszego o 50 proc. i przekroczył 1 mld franków. W ostatnim kwartale spadek przychodu sięgnął 54 proc., zysku operacyjnego 55 proc. 

Czytaj więcej

Rolnicza blokada kraju i granic 20 marca

W całym roku K+N przetransportował blisko 2 mln ton ładunków, co oznacza 10-procentowy spadek tonażu, ale przychody ze spedycji lotniczej zmniejszyły się o 41 proc. do 6,9 mld franków, a zysk o 61 proc. do 0,6 mld. W ostatnim kwartale spadki wyniosły (odpowiednio) 27 i 52 proc.). 

Spedycja drogowa okazała się znacznie stabilniejsza, spadek wyniósł 11 proc. (do 3,5 mld. franków), a zysk operacyjny zmalał o 9 proc. do 0,1 mld franków. W tym segmencie rynku sytuacja pogarsza się, w ostatnim kwartale spadek obrotów powiększył się do 15 proc. a zysk operacyjny skurczył się o 46 proc. 

Obrót DHL Grop zmalał o ponad 13 proc. do 81,8 mld euro, a zysk operacyjny o 25 proc. do 6,3 mld euro. Marża na sprzedaży zmalała do 7,8 proc., gdy w 2021 roku osiągnęła rekordowy poziom 9,8 proc. Grupa spodziewa się w tym roku utrzymania wyników z 2023 roku. 

Spadek przychodów w transporcie morskim sięgnął 51 proc. (do 5,6 mld euro), w lotniczym przekroczył 42 proc. (do 6 mld euro) przy spadku przewozów kontenerów o 6,2 proc. do 3,1 mln TEU oraz zmniejszeniu przewozów lotniczych o 12 proc. do 1,7 mln ton. 

Dział przesyłek międzynarodowych zanotował 10-procentowy spadek przychodów (do 24,8 mld euro) przy ponad 3-procentowym spadku liczby przesyłek (do 82,8 mln dziennie). Dział przesyłek kurierskich zwiększył przychody o blisko 3 proc. do 6,3 mld euro. 

Czytaj więcej

Spór kolejarzy ze spedytorami o długie zestawy

Grupa wypłaci jednak dywidendę bliską rekordowej z 2022 roku oraz utrzyma wysoki poziom inwestycji kapitałowych przekraczający 6,7 mld euro.

Przychody DSV zmalały w 2023 roku o 36 proc. w stosunku do 2022 roku, do 150,8 mld duńskich koron. Zysk operacyjny grupy spadł o 30 proc. do 17,7 mld koron, głównie za sprawą spedycji morskiej i lotniczej (zysk operacyjny działu zmalał o jedną trzecią), gdy zysk operacyjny transportu drogowego zmniejszył się o 0,1 proc., a działu logistyki kontraktowej o blisko 11 proc. 

Przychody Gebruder Weiss zmalały o 20 proc. do 2,5 mld euro, przy czym przychody spedycji morskiej i lotniczej skurczyły się o 38 proc. do 0,8 mld euro. Stabilnymi przychodami wykazał się dział spedycji lądowej (1,5 mld euro). 

Obrót Kuehne+Nagel zmniejszył się w ub.r. o 40 proc. do 23,8 mld fraków szwajcarskich, zaś zysk operacyjny zmalał o 49 proc. do 1,9 mld franków. Spadki jednak wyhamowują, w ostatnim kwartale obrót zmalał o 35 proc., a zysk operacyjny o 50 proc. 

Dział spedycji morskiej obsłużył niemal tyle samo ładunków co rok wcześniej (4,3 mln TEU rok temu i 4,4 mln TEU w 2022 roku), ale zanotował w całym 2023 roku zmniejszenie przychodów o 54 proc. do 18,8 mld franków, a jego zysk operacyjny był mniejszy w stosunku do roku wcześniejszego o 50 proc. i przekroczył 1 mld franków. W ostatnim kwartale spadek przychodu sięgnął 54 proc., zysku operacyjnego 55 proc. 

Morski
Nieuniknione opóźnienia w dostawach kontenerów
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Morski
Trzeci terminal Baltic Hub już ma z górki
Morski
Na oceanach znów drożeją stawki frachtów
Morski
Plaże w Świnoujściu czy terminal kontenerowy?
Morski
Na morzu konkurencja już wolna, ale stawki nadal wysokie