Strajk dokerów w USA przełożony do stycznia

Związkowcy wywalczyli 60-procentową podwyżkę wynagrodzeń, ale zamierzają bronić swoich pozycji w styczniu, gdy będą negocjować z pracodawcami plany automatyzacji terminali.

Publikacja: 07.10.2024 18:07

Strajk dokerów w USA przełożony do stycznia

Port Baltimore

Foto: Port Baltimore

Strajk dokerów na wschodnim wybrzeżu został zawieszony. Związek dokerów The International Longshoremen's Association wynegocjował w piątek wstępne porozumienie z zarządcami portów USMX. Zamiast żądanej podwyżki o 77 proc. w 6-letnim kontrakcie, otrzymają 61,5 proc. W rezultacie operacje w dokach zostały wznowione. 

Do przyspieszenia zakończenia strajku przyczynił się także Gubernator Florydy Ron Desantis, który stwierdził, że „Zakłócanie dystrybucji żywności, sprzętu i zapasów w czasie odbudowy południowo-wschodniej części Stanów Zjednoczonych po huraganie Helene jest niedopuszczalne.” 

Czytaj więcej

Wkrótce ruszy elektroniczna kontrola zezwoleń

Skrytykował rząd federalny za bierność i zarządził, aby Gwardia Narodowa i Gwardia Stanowa Florydy zostały rozmieszczone w portach dotkniętych strajkiem „aby utrzymać porządek i, jeśli to możliwe, wznowić działalność w portach, które w przeciwnym razie zostaną zamknięte”. Cztery godziny po ogłoszeniu gubernatora DeSantisa, związek przełoży strajk na tydzień przed dniem inauguracji, do 15 stycznia. W tym miesiącu przeładunki są na niskim poziomie. Jeżeli do 15 stycznia porozumienie zostanie zawarte (tym razem dyskusja będzie dotyczyła automatyzacji terminali), podwyżki wynagrodzeń będą obowiązywać od 1 października. 

9 mld dol. strat

Trzydniowy strajk zmniejszył przepustowość szlaku Azja – wschodnie wybrzeże o 10-20 proc. Analitycy Allianz Trade uważają, że makroekonomiczny wpływ 3-dniowego strajku jest minimalny, choć niektóre hurtownie zostały ogołocone z towaru i zabrakło nawet papieru toaletowego. 

Strajk wpłynął na segment żeglugi kontenerowej (operacje wycieczkowe, ładunki wojskowe i handel ropą pozostały nietknięte), na porty reprezentujące około 20 proc. importu i eksportu towarów w ujęciu wartościowym (odpowiednio około 2,1 proc. i 1,4 proc. PKB). 

Czytaj więcej

Na rynku ciężarówek regres dekady

Z analiz Allianz Trade wynika, że szacunki wpływu tygodniowego strajku wahają się od 0,1 pp. do 0,3 pp. na kwartalny annualizowany PKB USA w IV kwartale. Przekłada się to na straty w wysokości od 4 do 9 mld dol. w ciągu trzech dni strajku.

Zatrzymanie pracy portów wschodniego wybrzeża i Zatoki Meksykańskiej nie miało wpływu na ceny giełdowe transportu kontenerów. W 40 tygodniu wskaźnik Drewery zmalał na trasie z Szanghaju do Rotterdamu o 8 proc. do 3 815 dol. za 40-stopowy kontener. Nawet na trasie z Nowego Jorku do Rotterdamu cena chwilowa zmalała o 2 proc. do 5992 dol., a w przeciwnym kierunku pozostała na niezmienionym poziomie 2067 dol. 

Specjaliści Derwery spodziewają się wzrostu cen spowodowanych zablokowaniem portów, ponieważ na rozładunek czekało w sobotę blisko 50 kontenerowców, gdy tydzień wcześniej oczekiwały tylko 3 statki. 

Czytaj więcej

Nakaz powrotu pojazdów do bazy to złamanie prawa UE

Eksporterzy ucierpią?

Stany Zjednoczone są ważnym rynkiem dla działających w Polsce firm. Wartość tegorocznego eksportu do USA może przekroczyć 5 mld dol. członek zarządu Allianz Trade ds. oceny ryzyka Sławomir Bąk podkreśla, że, kilkudniowa blokada amerykańskich portów nie zagrozi wzrostowi polskiego eksportu do USA, ale dobrze pokazuje jak powodzenie rodzimych firm zależy od wielu często tak odległych czynników jak chociażby strajk amerykańskich dokerów czy ceny frachtu. – Koniunktura dla polskich firm, w ślad za tym ich sprzedaż, ale i ryzyko z nią związane są już bardzo globalne, a nie lokalne – zaznacza Bąk. 

Strajk dokerów na wschodnim wybrzeżu został zawieszony. Związek dokerów The International Longshoremen's Association wynegocjował w piątek wstępne porozumienie z zarządcami portów USMX. Zamiast żądanej podwyżki o 77 proc. w 6-letnim kontrakcie, otrzymają 61,5 proc. W rezultacie operacje w dokach zostały wznowione. 

Do przyspieszenia zakończenia strajku przyczynił się także Gubernator Florydy Ron Desantis, który stwierdził, że „Zakłócanie dystrybucji żywności, sprzętu i zapasów w czasie odbudowy południowo-wschodniej części Stanów Zjednoczonych po huraganie Helene jest niedopuszczalne.” 

Pozostało 86% artykułu
Morski
Największy polski port ma 50 lat
Morski
Znika LPG z Rosji, ale ceny nie muszą wzrosnąć
Morski
Po wygranej Trumpa zwycięzcą będzie branża transportowa
Morski
W morskich terminalach kontenerowych ożywienie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Morski
Mniej czarnego złota, ale wyniki portów lepsze