Wkrótce ruszy elektroniczna kontrola zezwoleń

Pod naciskiem przewoźników państwo wprowadza elektroniczną kontrolę zezwoleń na wykonywanie w Polsce międzynarodowych przewozów przez zagraniczne podmioty. System ma utrudnić nieuczciwą konkurencję pozaunijnych przewoźników.

Publikacja: 07.10.2024 16:49

Wkrótce ruszy elektroniczna kontrola zezwoleń

Foto: GITD Katowice

Prawdopodobnie od 1 listopada zagraniczni przewoźnicy spoza UE będą musieli rejestrować w SENT zezwolenia jedno- i wielokrotne (EKMT), na podstawie których wjeżdżają do Polski, co wynika z ustawy ws. delegowania kierowców w transporcie drogowym. 

Ustawa jest w Senacie i możliwe, że prace legislacyjne (łącznie z podpisem Prezydenta RP) i konieczne vacatio legis sprawią, że obowiązek wjedzie w życie 1 grudnia lub (jak to miało być pierwotnie) 1 stycznia 2025 roku. O kontrolę zezwoleń zabiegali polscy przewoźnicy od lat. 

Czytaj więcej

Na rynku ciężarówek regres dekady

Zgłoszone do systemu SENT dane dotyczące przewozu gromadzone w rejestrze, zawierać będą m.in.: 

- numer zezwolenia,

- państwo załadunku i rozładunku towaru,

- planowane miejsce i data rozpoczęcia przewozu na terytorium RP,

- planowane miejsce i data zakończenia przewozu na terytorium RP.

Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) przygotowała System Elektronicznego Nadzoru Transportu (SENT) do przyjmowania zgłoszeń dotyczących międzynarodowych przewozów drogowych i elektronicznej kontroli zezwoleń (EKZ). KAS „jest gotowa do jego produkcyjnego uruchomienia w dniu wejścia w życie przepisów. System SENT jest przygotowany do przekazywania (udostępniania) danych do systemu informatycznego resortu ds. transportu, co umożliwi Inspekcji Transportu Drogowego ich analizę” zapewnia resort finansów.

Trasa jak na dłoni

KAS informuje, że funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego będą mogli w systemie skontrolować dane GPS samochodu (odtworzyć trasę) i czas jego pobytu w Polsce. Pozwala na to art. 12 ust. 4 ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi. 

Czytaj więcej

Nakaz powrotu pojazdów do bazy to złamanie prawa UE

W wymienionych przepisach ustawodawca wskazał m.in. organy Inspekcji Transportu Drogowego, jako organy, którym Szef KAS udostępni z rejestru SENT dane niezbędne do realizacji ustawowych zadań w drodze teletransmisji, w szczególności w celu zapewnienia tym organom możliwości analizy zgłoszonych do rejestru SENT międzynarodowych przewozów drogowych.

KAS zaznacza, że przyjęte rozwiązania mają charakter docelowy. 

Wydział Informacji i Komunikacji Głównego Inspektora Transportu Drogowego przypomina, że „zgodnie z przepisami, przedsiębiorca zagraniczny realizujący międzynarodowy przewóz drogowy rzeczy na terenie RP, ma obowiązek posiadać w pojeździe włączony geolokalizator, który automatycznie rejestruje położenie pojazdu. Służby kontrolne, w tym Inspekcja Transportu Drogowego będą miały dostęp do zgłoszenia dotyczącego takiego przewozu, a co za tym idzie również do danych dotyczący geolokalizacji pojazdu, którego zgłoszenie dotyczy. Porównanie danych GPS z rejestru zgłoszeń z danymi zarejestrowanymi przez tachograf generacji G2V2 będzie możliwe dla inspektorów inspekcji transportu drogowego.”

Prosty system

GITD dodaje, że wejście w życie nowych obowiązków, dotyczących rejestracji międzynarodowych przewozów drogowych realizowanych przez podmioty gospodarcze, nie posiadające siedziby na terenie RP, nie wymaga przeprowadzenia specjalistycznych szkoleń inspektorów. 

SENT jest dobrze znany inspektorom. – Uważamy, że SENT powinien obejmować nie tylko przewóz newralgicznych towarów, ale wszystkie. Dla nas to dobre narzędzie, bowiem mamy dostęp do SENT i z GPS możemy zobaczyć trasę przejazdu – wyjaśnia zastępca przewodniczącej Rady Krajowej Związku Zawodowego Inspekcji Transportu Drogowego Artur Stanisław Fal. 

Czytaj więcej

Rząd USA ostrzega armatorów, aby nie podnosili cen

Zaznacza, że wydajną pracę inspektorów utrudnia wszechobecna statystyka, która narzuca coraz więcej zajęć. – Inspektor nie ma czasu na wykrywanie naruszeń, szczególnie tych poważnych, co jest czasochłonne. Inspektorów jest za mało, zaledwie 450 na drodze. Muszą kontrolować czas pracy, kabotaże. Przy tych kontrolach wnioskowaliśmy do MI, aby zrobić z nas służbę mundurową z prawem do przeszukania kabiny. Mnie jako urzędnikowi nie wolno przeszukać kabiny. Mogę tylko poprosić o dokumenty, a bez nich nie stwierdzimy kabotażu. Pomógłby nam także e-CMR, w którym wpisanie przewoźnika jest nie do usunięcia i nie do podrobienia – wskazuje związkowiec.

KAS zaznacza, że nie jest planowane łączenie rejestru zgłoszeń dot. przewozów międzynarodowych z e-CMR. Podobnie nie jest planowana integracja Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej Krajowej Administracji Skarbowej (SPOE KAS) z systemem EKZ.

Nie jest także planowane wykorzystywanie systemu SENT lub (SPOE KAS) do kolejkowania samochodów czekających na granicy na odprawę.

Prawdopodobnie od 1 listopada zagraniczni przewoźnicy spoza UE będą musieli rejestrować w SENT zezwolenia jedno- i wielokrotne (EKMT), na podstawie których wjeżdżają do Polski, co wynika z ustawy ws. delegowania kierowców w transporcie drogowym. 

Ustawa jest w Senacie i możliwe, że prace legislacyjne (łącznie z podpisem Prezydenta RP) i konieczne vacatio legis sprawią, że obowiązek wjedzie w życie 1 grudnia lub (jak to miało być pierwotnie) 1 stycznia 2025 roku. O kontrolę zezwoleń zabiegali polscy przewoźnicy od lat. 

Pozostało 89% artykułu
Krajowe
Przedsiębiorcy mówią „nie” wzrostowi płacy minimalnej
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Krajowe
Rząd nadal zamierza opodatkować terminale intermodalne
Krajowe
Rejestracja zezwoleń obowiązkowa
Krajowe
Kontrole ciężarówek „do pierwszej krwi”
Krajowe
Rząd chce zmniejszyć obciążenia socjalne przewoźników