Przewoźnicy podzielili polityków

Ostatnia tura negocjacji trójstronnych nie przyniosła porozumienia w sprawie Pakietu Mobilności.

Publikacja: 26.11.2019 11:40

Przewoźnicy podzielili polityków

Foto: logistyka.rp.pl

Negocjacje zakończyły się w nocy około godziny trzeciej 26 listopada. – Główną osią sporu były kwestie związane z kabotażem, z powrotem ciężarówki co 4 tygodnie oraz z zasadami dotyczącymi odpoczynków – wymienia brukselska przedstawicielka Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Brukseli Magdalena Przybyła.

Kolejna runda negocjacyjna może zostać zaplanowana już na przyszły tydzień lub następny. – Nie ma jeszcze konkretnej informacji w tej sprawie. Prawie pewnym jest natomiast to, że negocjacje będą kontynuowane już przy udziale nowej Komisarz ds. Transportu (Adina-Ioana Valean) – 27 listopada PE ma zatwierdzić nowy skład Komisji Europejskiej – przypomina Przybyła. Wraz z nowym rokiem zmieni się także prezydencja. W pierwszej połowie przyszłego roku prezydencję w UE obejmie Chorwacja.

Kraje przeciwne restrykcyjnym zapisom PE nie rezygnują z walki o liberalne zapisy. Premierzy sześciu krajów: Bułgarii, Rumunii, Litwy, Łotwy, Polski i Węgier napisali w październiku list, w którym wskazują z zaniepokojeniem na propozycje zawarte w pakiecie, w tym konieczność powrotu samochodów ciężarowych do bazy (jak to się ma do ochrony praw socjalnych kierowców?) oraz ograniczenia w kabotażu. Obie propozycje zwiększają puste przebiegi i stoją w jawnej sprzeczności z polityką gospodarki przyjaznej dla środowiska.

Premierzy uważają, że KE powinna przeprowadzić ocenę skutków środowiskowych proponowanych zapisów. Podkreślają, że propozycje zaprzeczają podstawowym swobodom UE i nie powinny dzielić krajów członkowskich EU. Ponadto prace nad nowymi regulacjami nie powinny być prowadzone w pośpiechu, który jest złym doradcą.

Przeciwko Pakietowi Mobilności jest także przemysł. Europejskie stowarzyszenie spedytorów CLECAT wielokrotnie protestowało przeciw ograniczeniu w świadczeniu usług przewozowych.

Sprzeciw wobec rozwiązań zagrażających wymianie towarowej, zawartych w „Pakiecie Mobilności” wyraziły poza Pracodawcami RP i Lewiatanem również organizacje pracodawców innych krajów: BDI (Niemcy), SN (Szwecja), EK (Finlandia), LDDK (Łotwa), BIA (Bułgaria), Concordia (Rumunia), LPK (Litwa) i Estońska Konfederacja Pracodawców.

Stowarzyszenie Pracodawców Transport Logistyka Polska przytacza wyliczenia Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego IRU, które szacuje emisje dodatkowe CO2 z powracających obowiązkowo do baz ciężarówek na 100 tys. ton rocznie.

Negocjacje zakończyły się w nocy około godziny trzeciej 26 listopada. – Główną osią sporu były kwestie związane z kabotażem, z powrotem ciężarówki co 4 tygodnie oraz z zasadami dotyczącymi odpoczynków – wymienia brukselska przedstawicielka Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Brukseli Magdalena Przybyła.

Kolejna runda negocjacyjna może zostać zaplanowana już na przyszły tydzień lub następny. – Nie ma jeszcze konkretnej informacji w tej sprawie. Prawie pewnym jest natomiast to, że negocjacje będą kontynuowane już przy udziale nowej Komisarz ds. Transportu (Adina-Ioana Valean) – 27 listopada PE ma zatwierdzić nowy skład Komisji Europejskiej – przypomina Przybyła. Wraz z nowym rokiem zmieni się także prezydencja. W pierwszej połowie przyszłego roku prezydencję w UE obejmie Chorwacja.

Legislacja
Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy
Legislacja
Śmieci zalewają zachodnią Polskę
Legislacja
Nowe zasady wynagrodzeń kierowców nie do przyjęcia
Legislacja
Będą wyższe kary za przemyt imigrantów
Legislacja
Ekologiczne regulacje sparaliżują transport?