Według badania ifo Business Survey oczekiwania na kolejne miesiące niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego nieco się poprawiły – choć nadal są bardzo niskie: wskaźnik wzrósł z minus 44,0 pkt. do minus 38,4 pkt. Towarzyszy temu nieco pewniejsza ocena sytuacji. – Portfel zamówień motoryzacyjnych jest nadal dość wysoki w porównaniu ze średnią długoterminową – zauważa specjalistka w Centrum Organizacji Przemysłu i Nowych Technologii ifo Anita Wölfl.
W Polsce branża motoryzacyjna stanowi jeden z filarów całej gospodarki, odpowiadając za 8% PKB i około 13,5% eksportu. Polska zajmuje 10. miejsce na liście największych eksporterów podzespołów na świecie z wartością eksportu 12,3 mld dolarów.
Czytaj więcej
Obiekt przeznaczony do przeładunków kontenerowych o powierzchni ponad 4 ha ma zdolność przeładunku 200 tys. ton rocznie.
Powodem do optymizmu mogą być dane PZPM i KPMG, z których wynika, że przez 9 miesięcy 2023 roku wyprodukowano w Polsce blisko o 35% pojazdów więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Wzrost odnotowano w każdej z kategorii, a największy w przypadku samochodów dostawczych i ciężarowych – blisko 50%.
Nowe lokalizacje
Kryzys wywołany brakiem półprzewodników zakłócił produkcję nowych pojazdów i wymusił przeniesienie produkcji tych części bliżej rynków zbytu. DHL Express, firma obsługująca międzynarodowe, ekspresowe przesyłki lotnicze, zauważa zmieniające się oczekiwania klientów. DHL Express świadczy usługi transportu lotniczego dla producentów pojazdów (zarówno lekkich, jak i ciężkich), ale też producentów części samochodowych zaopatrujących bezpośrednio fabryki czy sprzedawców części. – Tak szeroki przekrój klientów sprawia, że dostarczane przesyłki są na tyle zróżnicowane, że ich średnia waga w 2023 r. wynosi około 20 kg – wskazuje wiceprezes ds. marketingu i sprzedaży w DHL Express Polska Edwin Osiecki.