Internetowe sklepy podbijają nowe rynki, ale rosną zwroty

Internetowy handel staje się coraz bardziej międzynarodowy, ale koszty ostatniej mili muszą być niskie, co widać po trudnościach w organizacji dostaw tego samego dnia.

Publikacja: 29.02.2024 12:13

Internetowe sklepy podbijają nowe rynki, ale rosną zwroty

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

Integrator usług kurierskich Alsendo pochwalił się dużymi wzrostami liczby obsłużonych w ub.r. przesyłek. To kolejny rok z rzędu, w którym firma utrzymała dwucyfrowy wzrost przychodów, a także liczby obsłużonych paczek, mimo, że dynamika rynku jest teraz niższa niż w okresie post-covidowego boomu e-handlu. Dla ponad 300 tys. klientów obsłużyła ponad 60 mln paczek nadanych do 150 krajów. – Dokładnych danych nie ujawniamy, jednak dwucyfrowy przyrost przychodów w 2023 to satysfakcjonujący dla nas wynik – zapewnia CEO Alsendo Magdalena Magnuszewska. 

Dodaje, że dwie trzecie przychodów wygenerowała spółka polska, jednak zagraniczne rosną szybciej, niż długoletni biznes w Polsce (w 2024 Alsendo Polska będzie świętować 15-lecie firmy, do której należy m.in. platforma Apaczka.pl). – Tylko Innoship, platforma dedykowana dla największych światowych graczy e-commerce, odnotowała wzrost przychodu o 70 proc., a jej baza klientów wzrosła o 65 proc. – zaznacza Magnuszewska.

Czytaj więcej

Kuszące eksporterów rynki wschodnie

Dynamika uzyskana przez Alsendo jest wysoka, co widać choćby po porównaniu z wynikami Grupy InPost, która dostarczyła w 2023 roku w Polsce o 16 proc. więcej przesyłek niż w 2022 roku. – Integratorzy usług kurierskich są nieodłącznym elementem sektora KEP od ponad dwóch dekad. Na początku swojej działalności byli wręcz zapraszani do współpracy przez część przewoźników, inna operatorzy starali się ograniczać współpracę z integratorami, widząc w nich zagrożenie – opisuje wiceprezes Last Mile Experts Mirek Gral. 

Dla małych firm nadchodzą trudne czasy

Gral uważa, że integratorzy są potrzebnym rozwiązaniem uzupełniającym ofertę usług kurierskich na rynku. – Ich rozwiązania technologiczne, szczególnie dla klientów segmentu SME (mali i średni przedsiębiorcy) są bardzo atrakcyjne i dające wiele możliwości małym podmiotom, które chcą mieć dostęp do szerokiego wachlarza usług kurierskich. Z punktu widzenia kosztów wysyłki, mali przedsiębiorcy nigdy nie mieli szansy osiągnąć odpowiedniego poziomu rabatów bezpośrednio u przewoźników, co przekładało się na dość ograniczone możliwości wysyłkowe. Korzystając z konsolidatora mają dostęp nie tylko do dużej liczby rozwiązań logistycznych, ale także, a nawet przede wszystkim do atrakcyjnych cen usług, co pomaga rozwijać im swój biznes – podkreśla Gral. 

Przyznaje, że w ostatnich latach konsolidatorzy wdrożyli dużo rozwiązań technologicznych wspierających także wysyłki międzynarodowe, co niewątpliwie przyczyniło się do tak dynamicznego wzrostu wolumenu w takich firmach jak Alsendo. 

Na koniec czerwca 2023 roku w Polsce działało ponad 60 tys. e-sklepów. e-Izba przewiduje, że dynamika wzrostu sprzedaży cyfrowej obniży się do 14-15 proc. w skali roku (względem 30 proc. w okresie pandemii), co może osłabić kondycję wielu sklepów internetowych. W ostatnich dwóch latach prawie 4,5 tys. polskich sklepów, które posiadały własne witryny zawiesiło działalność. – Czy można więc zignorować pojawiające się sygnały? Nie zachęcam do tego. Da się bowiem zauważyć, że łatwo już było. Dojrzewając, rynek staje się bardziej wymagający, a funkcjonujące podmioty muszą wykazać się sprytem, przezornością i rosnącą efektywnością – wskazuje szef regionu CEE w OVHcloud Robert Paszkiewicz. 

Czytaj więcej

Cargounit wyda ponad 2 mld zł na nowe lokomotywy

Optymalizacja wysyłek 

Apaczka.pl oferuje sprzedawcom integracje z 50 platformami e-commerce i 17 firmami kurierskimi, dzięki czemu mogą oni zarządzać dostawami w Polsce i 150 krajach. W ofercie serwisu pojawiło się w 2023 roku 6 nowych integracji i 3 nowych przewoźników. Strategia kupowania mniejszych spółek, integracji ich oferty i systematycznego zwiększania skali działalności przyniosło w ubiegłym roku planowane rezultaty. 

Magnuszewska zaznacza, że do tego dochodzi szerokie portfolio usług kurierskich i idąca za tym bliska współpraca partnerska, rozwiązania dedykowane dla każdego segmentu klientów biznesowych (małych, średnich i typu enterprise), a nawet usługi dla klientów indywidualnych. – Co istotne, nasza oferta usług z obszaru dostaw jest atrakcyjna dla każdego sektora biznesu – budowlanego (dzięki szerokiej ofercie palet), firm sprzedających na rynki zagraniczne, branży odzieżowej, czy beauty. Oczywiście klienci z branży e-commerce to nasza największa grupa, jednak firmy prowadzone w modelu stacjonarnym, także korzystają z oferowanych przez nas rozwiązań kurierskich. To właśnie dzięki uniwersalnej ofercie, szerokiej palecie dostawców i kierunków nasi klienci wybierają Alsendo. Zauważamy także efekty budowania strategicznej współpracy z platformami e-commerce – usługa Shoper Przesyłki stworzona z naszym partnerem Shoper, integracje z platformami IdoSell, WooCommerce, czy Comarch Optima to współprace, dzięki którym zyskujemy dostęp do lojalnej grupy klientów – wyjaśnia Magnuszewska. 

Szefowa Alsendo podkreśla, że jej firma jest największą platformą integrującą technologiczne rozwiązania w zakresie dostaw w naszej części Europy. Zapewnia, że integracja Innoship przebiega prawidłowo. – Innoship jest spółką produktową, dostarczającą narzędzia do optymalizacji procesów wysyłkowych dużych firm działających na wielu rynkach. Nie wchodzi on bezpośrednio w relacje między klientem a kurierem, tylko dzięki technologii pomaga w optymalizacji procesów wysyłkowych i post-checkout. Ze wszystkich biznesów w grupie Alsendo ten ma największy potencjał do skalowania poza Europą Środkową i jest naszym oczkiem w głowie. Startujemy z pierwszymi wdrożeniami dla klientów w Hiszpanii. Jesteśmy dumni, że giganci rynku e-commerce tacy jak Deichmann, OLX, Inditex czy Dr Max, który dołączył do portfolio Innoship w tym roku – optymalizują swoje procesy dzięki naszym rozwiązaniom technologicznym – przyznaje Magnuszewska. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy walczą z kryzysem i nowymi napędami

Coraz ważniejszy klient zagraniczny

Także Alsendo notuje szybki wzrost liczby przesyłek zagranicznych, bardziej dynamiczny niż średnia dla rynku krajowego. – W kolejnych latach wiążemy spore nadzieje z rozwojem e-handlu transgranicznego, który również zaczął wyraźnie rosnąć. Zalety działania na więcej niż jednym rynku dostrzegają zarówno małe, jaki i duże firmy. Jak wskazują dane z Retail Report 2023 przygotowanego przez Adyen, już 45 proc. firm w Polsce chce sprzedawać za granicę, co oznacza dwukrotny wzrost w porównaniu z rokiem 2022 – wskazuje Magnuszewska. 

Prowadzona przez nią firma sama sięga po zagraniczne rynki. – W zaledwie półtora roku udało nam się zrealizować 3 zagraniczne przejęcia – dwa na rynku rumuńskim (Innoship, Ecolet) oraz jedno na rynku czeskim (Zaslat), nie wspominając o kilkudziesięciu wcześniejszych przejęciach na rynku polskim – wylicza CEO Alsendo. – Oferujemy nie tylko atrakcyjne, wcześniej wynegocjowane stawki na przesyłki zagraniczne, ale przede wszystkim do dyspozycji naszych klientów oddajemy wyspecjalizowane oprogramowanie jak Innoship, które optymalizuje procesy dostaw na wielu obszarach – tłumaczy Magnuszewska. 

Firma zauważa wzrost liczby zwrotów od wielu lat. – Rok 2023 był pod tym względem rekordowy, zarówno w segmencie klientów indywidualnych (w sezonie paczkowym między Black Friday a wyprzedażami poświątecznymi konsumenci zwrócili około 8 proc. więcej produktów niż w roku poprzednim – dane wewnętrzne Alsendo) oraz w segmencie klientów biznesowych. Nasi klienci z segmentu B2B coraz chętniej korzystają z łatwej usługi zwrotów PRO Returns dostępnej na platformie Apaczka.pl, czy modułu zwrotów dedykowanemu dla największych graczy e-commerce w ramach technologii Innoship – zaznacza CEO Alsendo. 

Drogie doręczenia niepopularne

Nie przyjęła się usługa iPaczka oferowana razem z iTaxi, oferowana przez niespełna rok (2022/2023). – Niestety nie spełniła ona pokładanych nadziei i zapadła decyzja o wycofaniu jej z platformy Apaczka.pl. W dalszym ciągu uważamy, że w modelu Same Day Delivery (SDD) drzemie duży potencjał i obecnie pracujemy nad rozbudową także tej części oferty – zapewnia Magnuszewska. 

Czytaj więcej

Raben skonsolidował ubiegłoroczne zakupy

Podkreśla, że szybki czas dostawy (nawet do 20 minut oraz gwarancja dostawy do 4 godzin) spełnia potrzeby części klientów biznesowych (np. szybkie wysyłanie dokumentów firmowych na terenie tego samego miasta), jak i klientów indywidualnych. – Niestety ograniczenia związane z zasięgiem usług SDD (zazwyczaj to usługi oferowane w ramach jednego miasta i ograniczają się do kilku, największych miast w danym kraju), ograniczenia w zakresie maksymalnych wymiarów i wagi przesyłek, dość wysoki koszt w porównaniu z innymi usługami kurierskimi, a także oferta ekspresowych usług kurierskich u graczy z wieloletnim doświadczeniem na rynku KEP stanowią wyzwanie dla nowych serwisów w modelu SDD – przyznaje szefowa Alsendo. 

Integrator usług kurierskich Alsendo pochwalił się dużymi wzrostami liczby obsłużonych w ub.r. przesyłek. To kolejny rok z rzędu, w którym firma utrzymała dwucyfrowy wzrost przychodów, a także liczby obsłużonych paczek, mimo, że dynamika rynku jest teraz niższa niż w okresie post-covidowego boomu e-handlu. Dla ponad 300 tys. klientów obsłużyła ponad 60 mln paczek nadanych do 150 krajów. – Dokładnych danych nie ujawniamy, jednak dwucyfrowy przyrost przychodów w 2023 to satysfakcjonujący dla nas wynik – zapewnia CEO Alsendo Magdalena Magnuszewska. 

Pozostało 94% artykułu
Produkty i Usługi
Obiecujące dla logistyków rynki południowych sąsiadów
Produkty i Usługi
Wielkie inwestycje kurierów
Produkty i Usługi
W Europie trwa wyścig po miejsca na automaty paczkowe
Produkty i Usługi
Logistyczni specjaliści w blokach startowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Produkty i Usługi
Rynek logistyczny na świecie ponownie rośnie