Za kilka tygodni Poczta Polska otwiera w Ciemnem pod Radzyminem największy obiekt, który służyć będzie nie tylko obsłudze przesyłek kurierskich, ale także drobnicy paletowej. Wiceprezes Poczty Polskiej Andrzej Bodziony podkreśla, że spółka inwestuje w sieć drobnicową, choć na rynku konkurencja jest zaciekła. Liderami są Raben, Schenker i Rohlig Suus, a kilka firm depcze im po piętach. – Rynek paletowy jest o wiele bardziej konkurencyjny od kurierskiego, bo występuje na nim większa liczba podmiotów. Niektóre firmy specjalizują się w określonych kierunkach geograficznych czy branżach. Konkurują głównie ceną i szybkością realizacji usługi – wymienia dyrektor instytutu Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny dr hab. Arkadiusz Kawa.
Przypuszcza, że przesyłki drobnicowe są głównie przeznaczone na rynek komercyjny. – Z uwagi na strukturę właścicielską pewnie korzystają z nich również jednostki państwowe. Trzeba jednak pamiętać o prawie zamówień publicznych (PZP). Mimo że nie jest to kluczowy biznes dla Poczty Polskiej, to produkt ten rozwijamy jest od wielu lat – przypomina Kawa.
Inwestycje w drobnicę
Bodziony wyjaśnia, że koszty inwestycji zaplecza logistycznego do obsługi drobnicy paletowej i ostatniej mili są na podobnym poziomie. – Inwestycje w ramach usług logistycznych obejmują głównie powierzchnie magazynowe wykorzystywane do obsługi zwiększającego się portfela klientów przesyłek paletowych – zaznacza wiceprezes Poczty Polskiej.
Czytaj więcej
W Jaśle ruszył elektrolizer stałotlenkowy, który może produkować wodór taniej od konkurencyjnych urządzeń.
Firma posiada sieć 16 magazynów przeładunkowych palet. – Rozważany jest projekt utworzenia tzw. depotów, które zlokalizowane byłyby w obszarach miast wojewódzkich wg. dawnego podziału administracyjnego (49 województw) – ujawnia Bodziony.