Brutalne hamowanie ciężarówek

Producenci przygotowują się na duży spadek popytu na samochody ciężarowe.

Publikacja: 20.11.2019 09:49

Brutalne hamowanie ciężarówek

Foto: logistyka.rp.pl

Producent samochodów użytkowych Traton spodziewa się w 2002 roku 20-procentowego spadku sprzedaży. Prezes spółki Andreas Renschler zapowiedział zwolnienia wśród pracowników. W ostatnich dziewięciu miesiącach sprzedaż MAN (maki należącej do Tratona) zmalała o 6 proc. Także druga marka koncernu, Scania, przygotowuje się na schłodzenie gospodarki. Prezes Scanii Henrik Henriksson poinformował o 14-procentowym zmniejszeniu zamówień na koniec trzeciego kwartału w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. – Musimy solidnie zwolnić, co jest dosyć brutalne – stwierdził Henriksson.

Dostawca osi do naczep SAF-Holland po trzech kwartałach zanotował stratę 3,5 mln euro z powodu malejącej sprzedaży. Dla tej spółki głównym problemem są jednak Chiny, a nie Europa.

Największy producent naczep w Europie, niemiecki Schmitz, nie spodziewa się wzrostu w nadchodzącym roku. – Mamy nadzieję, że Europa Środkowa i Hiszpania będą na tyle stabilne, że obędzie się bez cięć zatrudnienia – stwierdza ostrożnie dyrektor zarządzający spółki Andreas Schmitz.

Z powodu niepewnej gospodarczej sytuacji Wielton zamroził projekt uruchomienia produkcji naczep furgonowych i chłodniczych.

Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA rejestracje pojazdów użytkowych (o dmc powyżej 3,5 tony) w UE i krajach wolnego handlu zmalały o 13,1 proc. w stosunku do poprzedniego roku. To pierwszy spadek rejestracji w tym roku. Najsilniejszy zanotowano we Włoszech (o 22,7 proc.), w Polsce (21,8 proc.), Niemczech (12,3 proc.), Wielkiej Brytanii (11,3 proc.), we Francji (o 8,5 proc.) i w Hiszpanii (5,8proc.).

W przypadku ciężkich pojazdów o dmc powyżej 16 ton wrzesień był trzecim miesiącem spadku z rzędu. Rejestracje były o 13,5 proc. mniejsze niż rok wcześniej. Najgłębsze spardki zanotował rynek polski (23,5 proc.), włoski (22,9 proc.) oraz niemiecki (16,3 proc.).

W październiku polski rynek zanotował blisko 30-procentowy spadek rejestracji naczep (spadek po dziesięciu miesiącach sięgnął 8,6 proc.) oraz niemal 23-procentowy spadek rejestracji samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony. Ciągników siodłowych zarejestrowano o 30,8 proc. mniej w stosunku do października 2018 roku. Od początku roku spadek rejestracji samochodów ciężarowych wyniósł 2,9 proc.

Producent samochodów użytkowych Traton spodziewa się w 2002 roku 20-procentowego spadku sprzedaży. Prezes spółki Andreas Renschler zapowiedział zwolnienia wśród pracowników. W ostatnich dziewięciu miesiącach sprzedaż MAN (maki należącej do Tratona) zmalała o 6 proc. Także druga marka koncernu, Scania, przygotowuje się na schłodzenie gospodarki. Prezes Scanii Henrik Henriksson poinformował o 14-procentowym zmniejszeniu zamówień na koniec trzeciego kwartału w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. – Musimy solidnie zwolnić, co jest dosyć brutalne – stwierdził Henriksson.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach