Przewoźnicy intermodalni „zbroją się”

Przewoźnicy intermodalni nastawiają się na złote lata i inwestują.

Publikacja: 05.02.2021 13:29

Przewoźnicy intermodalni „zbroją się”

Foto: logistyka.rp.pl

Swarzędzki terminal Clip wyda ponad 202 mln zł na czterokrotne zwiększenie przepustowości do 533 tys. TEU rocznie, czyli 20 pociągów dziennie. Liczbę torów powiększy o połowę do sześciu, każdy o długości 750 m. Zakupi także suwnice i dźwigi, a sprzęt pozwoli na równoczesną obsługę 6 pociągów. Prace powinny zakończyć się w czwartym kwartale br.

Po rozbudowie, będzie to największy terminal intermodalny w Polsce, ale za kilka lat może stracić miejsce na podium, ponieważ należąca do PKP Cargo spółka Cargotor przygotowała wart 4 mld zł rozbudowy terminala w Małaszewiczach.

Czytaj więcej w: Lotos będzie konkurował z Laude i Captrain Polska

Inwestują też przewoźnicy, Siemens sprzedał w Polsce 50 lokomotyw wielosystemowych Siemens Vectron MS. Pięćdziesiątą kupił Laude Smart Intermodal, którego partnerem biznesowym i operacyjnym jest PKP Cargo. – Rokrocznie obserwujemy bardzo dynamiczny, kilkunastoprocentowy wzrost w przewozach intermodalnych przede wszystkim w relacjach międzynarodowych, dla rozwoju których wielosystemowe elektryczne lokomotywy liniowe są niezbędne – zaznacza prezes Siemens Mobility Krzysztof Celiński.

""

Terminal Clip w Swarzędzu będzie miał 3 takie suwnice.

logistyka.rp.pl

Nowy pojazd ma moc 6,4 MW przy zasilaniu napięciem przemiennym i 6,0 MW przy zasilaniu napięciem stałym. Został wyposażony w system ETCS zgodny z obowiązującymi specyfikacjami (Baseline 3) oraz rozwija maksymalną prędkość 160 km/h. Lokomotywa posiada homologację na Polskę, Niemcy, Austrię, Czechy, Słowację, Węgry i Rumunię.

Czytaj więcej w: Przesyłka dostarczona z prędkością 350 km/h

Przewoźnik dokonał zakupu przy wsparciu z funduszy Unii Europejskiej na realizację przewozów intermodalnych, za pośrednictwem Centrum Unijnych Projektów Transportowych. CUPT przeznaczył na wsparcie przewoźników intermodalnych 1,3 mld zł.

Z tych pieniędzy skorzystały także m.in. PKP Cargo, Lotos Kolej, Pol-Miedź Trans oraz PCC Intermodal. Ten ostatni poinformował, że odebrał 20 nowych wagonów 90-stopowych. Kolejne odbiory planowane są jeszcze w tym roku. Wagony dla operatora produkuje Tatravagonka Poprad i Kolovag AD.

""

Nowe platformy podkontenerowe PCC intermodal. Fot. PCC Intermodal

logistyka.rp.pl

Łącznie flotę zasili 150 platform podkontenerowych. Pierwsza wprowadzona do ruchu partia umożliwiła zwiększenie częstotliwości połączeń operatora na linii między Polską, a Belgią z 3 do 5 regularnych pociągów w tygodniu.

Czytaj więcej w: Wysokie ceny i przewozy kolejami z Chin

Firma posiada ponad 700 wagonów i 13 lokomotyw. Operator rocznie organizuje ponad 5000 pociągów intermodalnych pomiędzy portami Gdańsk, Gdynia, Hamburg, Rotterdam, Antwerpia i terminalami intermodalnymi w całej Polsce, a także w ruchu intraeuropejskim, z/do Zagłębia Ruhry (Duisburg), czy Brześcia (granica polsko-białoruska).

Urząd Transportu Kolejowego szacuje, że w 2020 roku udział intermodalu w transporcie towarów koleją będzie najprawdopodobniej najwyższy w historii i może wynieść ok. 10-11 proc. wg masy i ok.14 proc. pracy przewozowej.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach