Ciężki transport wejdzie w bezemisyjne napędy

Ustawodawcy osiągnęli porozumienie ustalające najbardziej ambitne na świecie cele redukcji emisji CO2 dla samochodów ciężarowych i autobusów.

Publikacja: 19.01.2024 09:50

Ciężki transport wejdzie w bezemisyjne napędy

Scania

Foto: Scania

Parlament Europejski i Rada osiągnęły 18 stycznia porozumieniu określające cele redukcji emisji CO2 z pojazdów ciężarowych o 45% na lata 2030–2034, 65% na lata 2035–2039 i 90% od 2040 roku w porównaniu z poziomami z 2019 roku. 

W co inwestować

Zakres rozporządzenia został rozszerzony i standardy te będą od 2035 roku dotyczyć niemal wszystkich pojazdów ciężarowych (w tym pojazdów specjalistycznych, takich jak śmieciarki, wywrotki czy betoniarki), autobusów miejskich, autobusów dalekobieżnych i przyczep. Indywidualne cele w zakresie redukcji emisji ustalono także dla przyczep (7,5%) i naczep (10%), począwszy od 2030 roku.

Czytaj więcej

Przewoźnicy nie chcą przymusu kupowania elektrycznych ciężarówek

Nowe autobusy miejskie muszą ograniczyć emisję o 90% od 2030 roku. Wszystkie nowe autobusy miejskie będą musiały być bezemisyjne do 2035 roku.

W ramach tymczasowego porozumienia Komisja dokona przeglądu skuteczności i wpływu rozporządzenia do 2027 roku. Przegląd obejmie rozszerzenie zakresu na małe ciężarówki, metodologię rejestracji pojazdów ciężarowych napędzanych wyłącznie paliwami neutralnymi pod względem emisji CO2, rolę współczynnika korygującego emisję dwutlenku węgla w przejściu na bezemisyjne pojazdy ciężarowe oraz metodologię określania emisji CO2 w pełnym cyklu życia nowych pojazdów ciężkich. 

KE podkreśla w komunikacie, że porozumienie stanowi kolejny wyraźny sygnał dla producentów, operatorów transportu i użytkowników, aby skierowali inwestycje w kierunku innowacyjnych technologii zeroemisyjnych i pobudzili rozwój infrastruktury do ładowania i tankowania.

Porozumienie jest na rękę producentom ciężarówek, bo daje im pewność w jaką technologię inwestować. 

Infrastruktura

Mimo to Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) stwierdziło jednak, że uzgodniony harmonogram wdrożenia pozostaje niezwykle trudny ze względu na brak niezbędnych warunków umożliwiających. – Infrastruktura do ładowania energii elektrycznej i uzupełniania wodoru, kompleksowe systemy ustalania cen emisji dwutlenku węgla oraz znaczące środki wsparcia umożliwiające przewoźnikom szybkie inwestowanie: to kluczowe elementy szybkiej dekarbonizacji sektora transportu ciężkiego, oprócz pojazdów o zerowej emisji – podkreśla dyrektor generalna ACEA Sigrid de Vries. – Nie możemy w dalszym ciągu odważnie wyznaczać ambitnych celów producentom pojazdów i oczekiwać szybkiej i sprawnej ich realizacji. Bez ram umożliwiających zwiększenie popytu na modele bezemisyjne osiągnięcie celów będzie niemożliwe, zwłaszcza w przewidzianym terminie – wyjaśnia de Vries.

Aby osiągnąć cele do 2030 roku, po drogach będzie musiało poruszać się ponad 400 tys. pojazdów o napędzie akumulatorowo-elektrycznym i wodorowym, a co najmniej jedna trzecia wszystkich nowych rejestracji musi stanowić modele o zerowej emisji. ACEA podlicza, że do osiągnięcia celów Europa potrzebuje co najmniej 50 tys. odpowiednich stacji ładowania (większość to megawatowe systemy ładowania) i co najmniej 700 stacji uzupełniania wodoru. 

Czytaj więcej

Ruszyły prace przy głębokowodnym terminalu w Świnoujściu

Także Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU zwraca uwagę na brak infrastruktury. 

Parlament Europejski i Rada muszą teraz formalnie zatwierdzić porozumienie. Po zakończeniu tego procesu nowe przepisy zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii i wejdą w życie. 

W lutym 2023 roku Komisja przedstawiła projekt rozporządzenia ustanawiającego normy emisji CO2 dla pojazdów ciężkich pojazdów od 2030 roku. 

Parlament Europejski i Rada osiągnęły 18 stycznia porozumieniu określające cele redukcji emisji CO2 z pojazdów ciężarowych o 45% na lata 2030–2034, 65% na lata 2035–2039 i 90% od 2040 roku w porównaniu z poziomami z 2019 roku. 

W co inwestować

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Regulacje Ue
Kary dla producentów ciężarówek będą przesunięte
Regulacje Ue
Unia Europejska tnie transportową gałąź, na której sama siedzi
Regulacje Ue
Zielone światło dla przewoźników ukraińskich
Regulacje Ue
Komisja Europejska przygotowuje kolejne bariery dla polskich firm transportowych
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Regulacje Ue
Polscy przewoźnicy domagają się zawieszenia umowy transportowej z Ukrainą