Parlament Europejski i Rada osiągnęły 18 stycznia porozumieniu określające cele redukcji emisji CO2 z pojazdów ciężarowych o 45% na lata 2030–2034, 65% na lata 2035–2039 i 90% od 2040 roku w porównaniu z poziomami z 2019 roku.
W co inwestować
Zakres rozporządzenia został rozszerzony i standardy te będą od 2035 roku dotyczyć niemal wszystkich pojazdów ciężarowych (w tym pojazdów specjalistycznych, takich jak śmieciarki, wywrotki czy betoniarki), autobusów miejskich, autobusów dalekobieżnych i przyczep. Indywidualne cele w zakresie redukcji emisji ustalono także dla przyczep (7,5%) i naczep (10%), począwszy od 2030 roku.
Czytaj więcej
Przedsiębiorcy transportowi uważają, że Unia Europejska nie ma prawa narzucać im limitów zakupów elektrycznych ciężarówek.
Nowe autobusy miejskie muszą ograniczyć emisję o 90% od 2030 roku. Wszystkie nowe autobusy miejskie będą musiały być bezemisyjne do 2035 roku.
W ramach tymczasowego porozumienia Komisja dokona przeglądu skuteczności i wpływu rozporządzenia do 2027 roku. Przegląd obejmie rozszerzenie zakresu na małe ciężarówki, metodologię rejestracji pojazdów ciężarowych napędzanych wyłącznie paliwami neutralnymi pod względem emisji CO2, rolę współczynnika korygującego emisję dwutlenku węgla w przejściu na bezemisyjne pojazdy ciężarowe oraz metodologię określania emisji CO2 w pełnym cyklu życia nowych pojazdów ciężkich.