Tachografów nie ma, karty już są

PWPW jako pierwsza w Europie rozpoczęła wydawanie kart dla inteligentnych tachografów drugiej generacji.

Publikacja: 28.08.2023 12:17

Tachografów nie ma, karty już są

Foto: PWPW

Od 21 sierpnia br. wszystkie wydawane przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych karty są w wersji G2v2 dla inteligentnych tachografów drugiej generacji. Wydawanie kart warsztatowych z nowym mikroprocesorem wytwórnia rozpoczęła już 4 lipca, a szkoleniowych i testowych nawet nieco wcześniej. 

PWPW już w czerwcu otrzymała międzynarodowe świadectwo homologacji Kraftfahrt-Bundesamt. – W Polsce nie ma organu odpowiednio przygotowanego do przeprowadzenia procesu homologacji kart do tachografów. W Unii Europejskiej są trzy wiodące organizacje zajmujące się udzielaniem homologacji typu w transporcie: RDW z Holandii, KBA z Niemiec i STA ze Szwecji. Inne kraje również korzystają z ich usług – zapewnia rzecznik PWPW Paweł Łukaszewicz. 

Czytaj więcej

Maleją przewozy, ale nie zyski. PKP Cargo odbudowało marże

To efekt ponad rocznej pracy zespołu ekspertów PWPW. W ramach projektu G2v2 przygotowali nowy rodzaj kart o rozszerzonych funkcjach i autorskie narzędzie do personalizacji kart tachografowych. – Tempo realizacji projektu wynikało wyłącznie z przyjętego w PWPW harmonogramu. Komisja Europejska była odpowiedzialna za wydanie przepisów, ale my rozpoczęliśmy przygotowania bazując już na projekcie nowego rozporządzenia, jeszcze przed jego oficjalnym przyjęciem. W efekcie PWPW była pierwszym producentem, który dostarczył karty do certyfikacji, i również jako pierwszy kraj w Europie ten certyfikat otrzymaliśmy – podkreśla Łukaszewicz. 

Zaznacza, że całość rozwiązania dot. produkcji i personalizacji kart G2v2 to samodzielna praca zespołu PWPW. – Na żadnym etapie projektu nie korzystaliśmy z usług lub komponentów dostawców zewnętrznych, wyjątkiem są tu tylko mikroprocesory. Ich dostawcą był Thales i odpowiadał za uzyskanie certyfikatu bezpieczeństwa (Common Criteria), co stanowiło jeden z kluczowych etapów homologacji typu. Biorąc pod uwagę wymagający harmonogram i zmiany w przepisach wydawane nawet na późnych etapach projektu, dobra współpraca z dostawcą była niezbędna dla uzyskania homologacji w założonym terminie – tłumaczy przedstawiciel PWPW.

Dodaje, że PWPW miała produkt gotowy przed terminem wskazanym w regulacjach. – Natomiast z powodu braku homologowanego tachografu na rynku musieliśmy zaczekać na certyfikat interoperacyjności ze Wspólnego Centrum Badawczego Komisji Europejskiej (JRC). Profesjonalizm wdrożenia potwierdzony został m.in. certyfikatem bezpieczeństwa (we współpracy z Thales), certyfikatem funkcjonalnym (potwierdzający spełnienia wszystkich wymagań rozporządzenia (UE) 2016/799 oraz (UE) 2021/1228) czy certyfikatem interoperacyjności (wydanym przez Joint Research Centre in Ispra) – wymienia Łukaszewicz. 

Czytaj więcej

Transport potknie się o nowe tachografy

Zgodnie z wymaganiami Unii Europejskiej od 21 sierpnia 2023 r. wszystkie nowo rejestrowane pojazdy o masie powyżej 3,5 tony wykorzystywane w transporcie międzynarodowym muszą być wyposażone w inteligentne tachografy cyfrowe drugiej generacji (G2v2). Po 31 grudnia 2024 r. obowiązek instalacji nowych tachografów będą mieli wszyscy kierowcy w transporcie międzynarodowym.

PWPW zapewnia, że jest gotowa dostarczać karty G2v2 do innych krajów. – Zapewniamy je Bułgarii i Cyprowi, natomiast personalizacja i wydawanie leży w gestii lokalnych podmiotów – dodaje rzecznik PWPW. 

Od 21 sierpnia br. wszystkie wydawane przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych karty są w wersji G2v2 dla inteligentnych tachografów drugiej generacji. Wydawanie kart warsztatowych z nowym mikroprocesorem wytwórnia rozpoczęła już 4 lipca, a szkoleniowych i testowych nawet nieco wcześniej. 

PWPW już w czerwcu otrzymała międzynarodowe świadectwo homologacji Kraftfahrt-Bundesamt. – W Polsce nie ma organu odpowiednio przygotowanego do przeprowadzenia procesu homologacji kart do tachografów. W Unii Europejskiej są trzy wiodące organizacje zajmujące się udzielaniem homologacji typu w transporcie: RDW z Holandii, KBA z Niemiec i STA ze Szwecji. Inne kraje również korzystają z ich usług – zapewnia rzecznik PWPW Paweł Łukaszewicz. 

Systemy IT
GenAI w logistyce to raczej przyszłość niż rzeczywistość
Materiał Promocyjny
Firmy same narażają się na cyberataki
Systemy IT
Nadchodzi cyberlogistyka
Systemy IT
Po Łodzi jeździ się najwolniej
Systemy IT
Jedno urządzenie do opłat myta coraz popularniejsze
Materiał Promocyjny
Grupa Volkswagen nie zwalnia. 30 nowości to dopiero początek.
Systemy IT
Przewoźnicy nie zwrócili ponad milion urządzeń pokładowych viaToll