Kolejowe przewozy pasażerskie w Polsce łakomym kąskiem dla prywatnych firm

Nasila się walka o wejście na polski rynek przewozów pasażerskich. UTK pod zmasowaną krytyką prywatnych przewoźników.

Publikacja: 30.08.2022 20:43

Kolejowe przewozy pasażerskie w Polsce łakomym kąskiem dla prywatnych firm

Foto: PKP IC

Europejskie Stowarzyszenie Prywatnych Przewoźników AllRail skrytykowało Urząd Transportu Kolejowego za odrzucenie 84 proc. wniosków. Urząd Transportu Kolejowego zatwierdził „zaledwie 16 proc. planowanej oferty”, podkreśliło stowarzyszenie AllRail w komunikacie. 

Czytaj więcej

Rzeczpospolita nagrodziła wyróżniające się firmy branży TSL

Stowarzyszenie zaznacza, że państwowy operator kolejowy PKP Intercity zawnioskował o szereg połączeń w ramach otwartego dostępu, ubiegając się o usługi tożsame lub podobne do tych, które zostały odrzucone w przypadku RegioJet na trasie Kraków- Warszawa-Gdynia. „W tym przypadku nie zostanie przeprowadzone badanie równowagi ekonomicznej, co źle wróży dla pasażerów oraz liberalizacji rynku kolejowego w Polsce.” 

UTK zbadał czy usługa o charakterze komercyjnym (niedotowana) może zaszkodzić już obowiązującej umowie o świadczenie usług publicznych (PSC). 

AllRail uważa, że doszło do rażącego przykładu „nielegalnego państwowego protekcjonizmu”. Krytykuje, że „rzekomy i wątpliwy negatywny wpływ 1,4%-2% (a nawet 0,7%) na rentowność usług świadczonych przez PKP Intercity wystarczy, aby uznać RegioJet i konkurencję w ogóle za zagrożenie”. 

Czytaj więcej

Szansa na zmniejszenie kolejek ciężarówek na wjazd z Ukrainy do Polski

Stowarzyszenie jest zdania, że „Nie można w istocie uznać negatywnego wpływu 2% na PSC za "znaczący", wiedząc, że konkurencja w rezultacie prowadzi do lepszej usługi, tańszych biletów, większej częstotliwości przejazdów i do wzrostu liczby pasażerów z korzyścią dla wszystkich przewoźników.”

Wskazuje, że UTK rozpatrywał wniosek o trasę Kraków-Warszawa - 834 dni. „Tak przewlekła procedura skutecznie zniechęca do wejścia na polski rynek kolejowy każdego potencjalnego kandydata, blokując przy tym proces liberalizacji w Polsce i działając niezgodnie z regulacjami europejskimi, jak i polskim prawem.” 

Walka o rynek będzie coraz intensywniejsza. – Wejście w życie czwartego pakietu kolejowego to z jednej strony otwarty dostęp dla wszystkich przewoźników Europy, a z drugiej gra interesów, gdzie duzi przewoźnicy zagraniczni chcą przejąć w niedalekiej przyszłości lukratywne połączenia kolejowe. To ostatnie lata na przygotowanie się polskich przewoźników pasażerskich na potencjalnie agresywną konkurencję, która skupi się na komercyjnych przewozach, nie zaś na misji publicznej – uważa Mateusz Izydorek z Klaster "Luxtorpeda 2.0". Największy prywatny przewoźnik w Polsce, Arriva, zdobył w 2021 roku 1,6 proc. rynku pod względem liczby przewiezionych osób. 

Czytaj więcej

Koleje z rekordową liczbą pasażerów

Polski rynek pasażerskich przewozów kolejowych należy do największych w Europie. Pod względem liczby przewiezionych osób, polskie koleje z wynikiem 245 mln pasażerów zajęły 6 miejsce spośród 28 państw, oblicza UTK. Polskę wyprzedza Szwajcaria z wynikiem lepszym o ponad 100 mln przewiezionych osób. Koleje w Niemczech przewiozły 1756 mln osób. 

Pod względem częstotliwości korzystania z kolei Polska jest na 16 miejscu. W Polsce w 2021 roku wskaźnik wykorzystania kolei wyniósł 6,4, gdy w będącej na pierwszym miejscu Szwajcarii 40. 

Europejskie Stowarzyszenie Prywatnych Przewoźników AllRail skrytykowało Urząd Transportu Kolejowego za odrzucenie 84 proc. wniosków. Urząd Transportu Kolejowego zatwierdził „zaledwie 16 proc. planowanej oferty”, podkreśliło stowarzyszenie AllRail w komunikacie. 

Stowarzyszenie zaznacza, że państwowy operator kolejowy PKP Intercity zawnioskował o szereg połączeń w ramach otwartego dostępu, ubiegając się o usługi tożsame lub podobne do tych, które zostały odrzucone w przypadku RegioJet na trasie Kraków- Warszawa-Gdynia. „W tym przypadku nie zostanie przeprowadzone badanie równowagi ekonomicznej, co źle wróży dla pasażerów oraz liberalizacji rynku kolejowego w Polsce.” 

Pozostało 82% artykułu
Morski
Gdańsk największym portem kontenerowym na Bałtyku
Drogowy
Wdrożenie Pakietu Mobilności oznacza nowe i surowe kary dla firm i kierowców
Elektromobilność
Panele solarne na ciężarówkach dają 6 proc. oszczędności
Morski
Słabnie popyt na przewozy morskie
Morski
Komisja Europejska i spedytorzy zastanowią się, czy doszło do zmowy armatorów