Słabnie popyt na przewozy morskie

Łatwiej o puste kontenery i miejsce na statkach, maleją też ceny przewozu.

Publikacja: 23.08.2022 13:09

Słabnie popyt na przewozy morskie

Hillebrand

Foto: Hillebrand

Po rekordowym wzroście liczby kontenerów w 2021 r., na początku roku globalny popyt na kontenery zaczął spadać i obecnie osiągnął ujemny wskaźnik w ujęciu rocznym, zauważają analitycy firmy Hillebrand. 

Więcej kontenerów i mniej klientów

Uwzględniając wpływ na światową gospodarkę wojny w Ukrainie i chińskiej polityki „zero COVID", w kwietniu popyt na kontenery zmniejszył się o 4%. Spadek globalnego popytu pod początku roku pozostaje na poziomie -1,5%. Regionem, który w największym stopniu odczuwa jego skutki, jest Afryka. 

Czytaj więcej

Najlepszy rok w historii branży TSL. Ranking Logistyki

Spostrzeżenia potwierdza dyrektor frachtu morskiego w Rohlig Suus Logistics Przemysław Komar. – Rynek frachtu morskiego uporał się z brakiem pustych kontenerów już ponad rok temu. Lokalnie mogą występować czasowe braki w dostępności kontenerów danego armatora wynikające bądź ze nierównowagi importu z eksportem, bądź nieregularności serwisów morskich na danym rynku. Warto jednak zaznaczyć, że tego typu lokalne i czasowe nierównowagi od zawsze były zjawiskiem powszechnym – zaznacza Komar. 

Wciąż są na wysokim poziomie pozostają stawki chwilowe. Wskaźnik cen Drewry's World Container Freight Index w lipcu stawki za fracht morski spadły o 17%, w porównaniu do stycznia. To wciąż o 300% więcej niż w styczniu 2020 r. i o 5% więcej niż w czerwcu 2021 r. Uwzględniając możliwość wystąpienia m.in. nowych zakłóceń, nie należy spodziewać się większych zmian w stawkach oceanicznych, ostrzegają specjaliści Hillebrand. 

Czytaj więcej

Francja dopuszcza cięższe zestawy i ułatwia rozwój przewozów intermodalnych

Dyrektor frachtu morskiego w Rohlig Suus Logistics podkreśla, że znacznie dłużej na rynku wyzwaniem była dostępność miejsca na statkach, ale obecnie na większości globalnych kierunków klienci nie mierzą się już z tym wyzwaniem. – Są jednak wyjątki, jak np. eksport z Europy Północnej do Ameryki Północnej – na tym kierunku ciągle występują duże utrudnienia związane m.in. z kongestiami w portach amerykańskich i europejskich, co pośrednio wpływa na ograniczenie przestrzeni na statkach i mocne rozregulowanie regularności wypłynięć – przyznaje Komar. 

Odwołane rejsy

Globalny kryzys kontenerowy zakłócił przepływ towarów, co nadawcy odczuli w braku dostępności kontenerów. To właśnie te czynniki wpłynęły nie tylko na wzrost stawek, ale także wydłużenie czasu tranzytu. W maju wielkość przewozów z Europy na wschodnie wybrzeże USA wzrosła o 42 proc. r/r. W czerwcu armatorzy zrezygnowali z 27 rejsów, ze względu na zatory i pozaplanowe usługi, a jednocześnie jeden z przewoźników uruchomił nowe serwisy: między Europą Płn. a Meksykiem oraz Bliskim Wschodem a USA. Na niskim poziomie wciąż utrzymuje się terminowość dostaw. Według Sea-Intelligence, w maju br. na trasie Ameryka Płn. - Europa do portów punktualnie wpłynęło 28,9 proc. statków, a średni czas opóźnienia wynosił ok. 6 dni. 

W czerwcu światowa flota kontenerowa osiągnęła kamień milowy w dostępności wolnej przestrzeni kontenerowej - 25 mln TEU (+3 % r/r), a do końca roku prognozowany wzrost ma wynieść 3,5%. Portfel zamówień nowej powierzchni ładunkowej wynosi 7 mln TEU, z dostawą na lata 2023 i 2024, co stanowi równowartość 27 proc. obecnej floty. To bezprecedensowy wskaźnik od 2011 r., kiedy dostępność nowej powierzchni ładunkowej wynosiła tylko 15 mln TEU. Przewiduje się, że nominalna flota ma wzrosnąć o 8% w 2023 r. i 9% w 2024 r., bez uwzględnienia opóźnień lub złomowania.  

Czytaj więcej

Polska wprowadza odstępstwa od czasu pracy kierowcy

Z danych Vessels Value wynika, że maleje sprzedaż używanych kontenerowców. W maju tego roku nabywców znalazło 8 takich jednostek, gdy wcześniej w 2022 roku bywały miesiące, gdy właściciela zmieniało po blisko 50 statków. Utrzymują się jednak historycznie wysokie ceny tego typu jednostek, sięgające w przypadku klasy ULCV (o pojemności do 24 tys. TEU) mających do 5 lat 220-230 mln dol. 

Podobnie stawki wynajmu trzymają poziom uzyskany na początku tego roku. W przypadku ULCV sięgają one 150 tys. dol. za dzień. 

Drogowy
Pierwsza inwestycja z Programu budowy 100 obwodnic przekazana kierowcom
Drogowy
Europejski system płatności myta już niedługo w Polsce
Elektromobilność
Polscy czempioni elektromobilności podbijają europejski rynek
Szynowy
Wysokie ceny paliw pomagają PKP Intercity bić rekordy przewozów
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Drogowy
Przewoźników dopadła drożyzna w warsztatach