Przewoźników dopadła drożyzna w warsztatach

Nie dość, że nie można kupić nowych samochodów, to utrzymanie starych bardzo podrożało.

Publikacja: 11.08.2022 16:58

Przewoźników dopadła drożyzna w warsztatach

Foto: GITD

Drożyzna dopadła w tym roku także warsztaty samochodowe. – W tym roku ceny za części do pojazdów, olejów i smarów samochodowych, a także usług serwisowych wzrosły o około 20 proc. – szacuje Jan Dzierżawa z Woal Trans. 

Czytaj więcej

Najlepszy rok w historii branży TSL. Ranking Logistyki

Paweł Kot z Moto Media wylicza, cennik obsługi samochodów ciężarowych wzrósł nawet o 30 proc. – Jest ciężko powiązać koniec z końcem, do zmian stawek zatrudniłem nowego spedytora, ponieważ sam nie jestem w stanie nadążyć za nowymi cenami – przyznaje Kot. Przewoźnicy nawet nie mają szans ucieczki od rosnących kosztów utrzymania starzejącej się floty, ponieważ nie mogą jej zmodernizować. Na nowe ciężarówki czekają ponad rok. O tyle dłużej muszą używać dotychczasowy tabor i ponosić koszty jego utrzymania. – Wzrost kosztów paliwa motywuje zawsze do wymiany taboru samochodowego na nowszy, który jest bardziej oszczędny, lecz to nie jest takie proste – przyznaje Dzierżawa. 

W pierwszych siedmiu miesiącach b.r. rejestracje aut ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony sięgnęły 18,2 tys. sztuk i były o niecałe 3 proc. mniejsze niż rok wcześniej. W przypadku kluczowego pod względem ilości segmentu ciągników siodłowych spadek przekroczył 6 proc. do 13,6 tys. szt., podlicza Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. 

W rezultacie park samochodów w Polsce będzie starzał się. Polskie ciągniki siodłowe mające do pięciu lat stanowią 29 proc. parku, podczas gdy w Europie średni udział wynosi blisko 40 proc. PZPM oblicza, że mediana wieku ciągnika siodłowego w Polsce wyniosła na koniec 2021 roku 12 lat. Jest to i tak mniej od mediany wieku samochodu ciężarowego w Polsce, wynoszącej 19 lat, a w Europie 13. 

Czytaj więcej

UPS umacnia się w dystrybucji leków

Na szczęście rosnące ceny usług warsztatowych nie oznaczają zalewu dróg przez niebezpieczne pojazdy. Z danych Głównej Inspekcji Transportu Samochodowego wynika, że w pierwszym półroczu 2022 roku funkcjonariusze tej formacji zatrzymali dowody rejestracyjne 6,05 proc. skontrolowanych ciężarówek, gdy w pierwszej połowie 2021 roku 6,66 proc. – Dokumenty zabierane są głównie za nieodpowiedni stan techniczny pojazdu – dodaje rzeczniczka GITD Monika Niżniak.

Mundurowi zakazali dalszej jazdy 2,1 proc. skontrolowanych ciężarówek i ten odsetek jest taki sam w tym i ubiegłym roku. 

Drożyzna dopadła w tym roku także warsztaty samochodowe. – W tym roku ceny za części do pojazdów, olejów i smarów samochodowych, a także usług serwisowych wzrosły o około 20 proc. – szacuje Jan Dzierżawa z Woal Trans. 

Paweł Kot z Moto Media wylicza, cennik obsługi samochodów ciężarowych wzrósł nawet o 30 proc. – Jest ciężko powiązać koniec z końcem, do zmian stawek zatrudniłem nowego spedytora, ponieważ sam nie jestem w stanie nadążyć za nowymi cenami – przyznaje Kot. Przewoźnicy nawet nie mają szans ucieczki od rosnących kosztów utrzymania starzejącej się floty, ponieważ nie mogą jej zmodernizować. Na nowe ciężarówki czekają ponad rok. O tyle dłużej muszą używać dotychczasowy tabor i ponosić koszty jego utrzymania. – Wzrost kosztów paliwa motywuje zawsze do wymiany taboru samochodowego na nowszy, który jest bardziej oszczędny, lecz to nie jest takie proste – przyznaje Dzierżawa. 

Produkty i Usługi
Miliardowy interes na zwrotach w e-handlu
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej
Morski
Transport morski zmniejszy ślad węglowy, ale za to zwiększy obszary głodu
Szynowy
Geodis rozbuduje łódzki terminal kontenerowy licząc na pociągi z Chin
Systemy IT
Szykuje się wielkie starcie platform zakupowych
Materiał Promocyjny
Sieć kampusowa 5G dla bezpieczeństwa danych
Drogowy
Diametralnie zmieniły się warunki pracy transportu drogowego
Drogowy
Jesienne żniwa transportowe nie poprawią rentowności transportu