Wart 11 mld euro tunel wkrótce odblokowany

Nawet po odblokowaniu połowy nowego tunelu Św. Gotarda, ucierpią połączenia kolejowe w Europie, ponieważ objazdy mają dwa razy mniejszą przepustowość od zblokowanego tunelu.

Publikacja: 21.08.2023 17:22

Wart 11 mld euro tunel wkrótce odblokowany

Foto: SBB

Koleje szwajcarskie (SBB) obiecują, że w środę, 23 sierpnia nowy (otwarty w 2016 roku) tunel Gotarda powinien być ponownie otwarty dla ruchu, ale pociągi pojadą tylko jednym, wschodnim tunelem. Utrudnienia są skutkiem wykolejenia się pociągu towarowego 10 sierpnia w zachodnim tunelu, który pozostanie zamknięty do odwołania. 

PCC Intermodal niedawno otworzyło połączenie intermodalne do Włoch, ale pociągi jadą przez Austrię, nie przez Szwajcarię, więc połączenia odbywają się (przynajmniej na razie) rozkładowo. Prezes Grupy Raben Ewald Raben ostrzega, że europejska branża transportowa odczuje blokadę w tunelu Św. Gotarda. 

Czytaj więcej

Ciężarówki pojadą na biodieslu z importowanego oleju

SBB szacuje, że przez tunel Świętego Gotarda może przejechać 90 pociągów towarowych dziennie. 20 kolejnych może skorzystać z trasy panoramicznej. Daje to 110 pociągów towarowych dziennie, w porównaniu do 260, które normalnie przejeżdżały codziennie przez tunel Gotard. Trasa panoramiczna jest w dużej mierze zarezerwowana dla szwajcarskiego ruchu krajowego. Alternatywna trasa nie nadaje się do międzynarodowego transportu kombinowanego, w szczególności do transportu naczep o wysokości całkowitej czterech metrów. 

Dlatego Szwajcaria nadal kieruje międzynarodowe pociągi towarowe linią Lötschberg-Simplon i przez przełęcz Brenner. Trasa Brenner zostanie jednak udostępniona dla ruchu towarowego dopiero 23 sierpnia, ponieważ wcześniej toczyły się tam prace budowlane. „SBB wraz z partnerskimi kolejami robi wszystko, co możliwe, aby trasy dla ruchu towarowego mogły być stale rozbudowywane” – czytamy w komunikacie SBB.

Istnieją również ograniczenia dotyczące objazdu przez tunel Lötschberg, który podobnie jak tunel Gotard ma czterometrowy profil. Firma BLS jako operator tunelu, każdego dnia oferuje dodatkowo 48 tras dla pociągów towarowych, co odpowiada jednemu pociągowi na godzinę i na kierunek. „Oznacza to, że planowana przepustowość linii Lötschberg została wyczerpana” – poinformował BLS w czasopiśmie branżowym trans aktuell. Na linii Lötschberg kursują średnio 62 pociągi towarowe dziennie. 

Kilka dni temu Szwajcarska Rada Federalna głosowała za dalszą rozbudową tunelu Lötschberg, który został oddany do użytku w 2007 roku. Oba tunele nie są jeszcze całkowicie przejezdne. Drugi z nich został wydrążony na długości 14 kilometrów, ale zostało jeszcze siedem kilometrów. 

Czytaj więcej

Kto zostanie Człowiekiem Roku branży TSL?

Szwajcarski Federalny Urząd Transportu (BAV) zwrócił się za pośrednictwem rządu do parlamentu o niezbędne na projekt o 640 mln franków szwajcarskich. Według szacunków operatora BLS, pełna rozbudowa tunelu zwiększyłaby przepustowość do 270 pociągów towarowych i pasażerskich dziennie. Uruchomienie nastąpi prawdopodobnie w 2034 roku, spodziewa się BAV. 

Koleje szwajcarskie (SBB) obiecują, że w środę, 23 sierpnia nowy (otwarty w 2016 roku) tunel Gotarda powinien być ponownie otwarty dla ruchu, ale pociągi pojadą tylko jednym, wschodnim tunelem. Utrudnienia są skutkiem wykolejenia się pociągu towarowego 10 sierpnia w zachodnim tunelu, który pozostanie zamknięty do odwołania. 

PCC Intermodal niedawno otworzyło połączenie intermodalne do Włoch, ale pociągi jadą przez Austrię, nie przez Szwajcarię, więc połączenia odbywają się (przynajmniej na razie) rozkładowo. Prezes Grupy Raben Ewald Raben ostrzega, że europejska branża transportowa odczuje blokadę w tunelu Św. Gotarda. 

Pozostało 80% artykułu
Szynowy
Najlepszy marzec w kolejowych statystykach
Szynowy
Koleje dla CPK na 350 km/h
Szynowy
Wczoraj wypadek, dzisiaj wyrok: kolizja w Ghanie
Szynowy
Pieniądze przejdą koło nosa kolejom regionalnym
Szynowy
Energetyka Kolejowa podsumował pierwszy rok w grupie PGE
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej