Koleje szwajcarskie (SBB) obiecują, że w środę, 23 sierpnia nowy (otwarty w 2016 roku) tunel Gotarda powinien być ponownie otwarty dla ruchu, ale pociągi pojadą tylko jednym, wschodnim tunelem. Utrudnienia są skutkiem wykolejenia się pociągu towarowego 10 sierpnia w zachodnim tunelu, który pozostanie zamknięty do odwołania.
PCC Intermodal niedawno otworzyło połączenie intermodalne do Włoch, ale pociągi jadą przez Austrię, nie przez Szwajcarię, więc połączenia odbywają się (przynajmniej na razie) rozkładowo. Prezes Grupy Raben Ewald Raben ostrzega, że europejska branża transportowa odczuje blokadę w tunelu Św. Gotarda.
Czytaj więcej
Ekologiczna polityka Unii znacząco podniesie ceny paliw, po zastosowaniu domieszek biopaliw. Ich produkcja wymaga dużych ilości energii oraz importowanych tłuszczy.
SBB szacuje, że przez tunel Świętego Gotarda może przejechać 90 pociągów towarowych dziennie. 20 kolejnych może skorzystać z trasy panoramicznej. Daje to 110 pociągów towarowych dziennie, w porównaniu do 260, które normalnie przejeżdżały codziennie przez tunel Gotard. Trasa panoramiczna jest w dużej mierze zarezerwowana dla szwajcarskiego ruchu krajowego. Alternatywna trasa nie nadaje się do międzynarodowego transportu kombinowanego, w szczególności do transportu naczep o wysokości całkowitej czterech metrów.
Dlatego Szwajcaria nadal kieruje międzynarodowe pociągi towarowe linią Lötschberg-Simplon i przez przełęcz Brenner. Trasa Brenner zostanie jednak udostępniona dla ruchu towarowego dopiero 23 sierpnia, ponieważ wcześniej toczyły się tam prace budowlane. „SBB wraz z partnerskimi kolejami robi wszystko, co możliwe, aby trasy dla ruchu towarowego mogły być stale rozbudowywane” – czytamy w komunikacie SBB.