PKP Intercity przewiozło w pierwszej połowie roku 37 mln pasażerów, uzyskując dwucyfrowy przyrost. Uruchomiła średniodobowo od 419 (w kwietniu) do 454 pociągów (z początkiem wakacji), jednak dla przewoźnika dużym wyzwaniem jest znalezienie taboru spalinowego. Wiele linii jest tylko częściowo zelektryfikowanych. Do ich obsługi posłużą lokomotywy dwunapędowe oraz zespoły z napędem hybrydowym zamówione w Newagu.
Ostatni etap prób
Na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie rozpoczęły się ostatnie testy prototypu lokomotywy dwunapędowej Pesa Gama 111DE DualPower. Próby z wagonami odbywają się na zasilaniu zarówno z silnika elektrycznego, jak i spalinowego. – To ostatni etap testów fabrycznych po których rozpoczną się badania homologacyjne. Już po pierwszych jazdach w Żmigrodzie wiemy jedno – jest dobrze. Lokomotywa osiąga założone parametry trakcyjne, obydwa napędy spisują się bez zarzutu, a maszyniści chwalą płynne przejście pomiędzy rodzajami zasilania – ocenia kierownik zespołu ds. homologacji Pesa Wojciech Matuszak.
Czytaj więcej
Kijów ma szansę przejąć kolejowe przewozy dwustronne, podobnie jak to uczynił z przewozami drogowymi.
Gama 111DE to pierwsza polska dwunapędowa lokomotywa liniowa. Zaletą systemu DualPower jest połączenie funkcji lokomotyw w trakcji elektrycznej i spalinowej, dzięki czemu operator nie musi wymieniać lokomotywy podczas zmiany trakcji z elektrycznej na spalinową.
Pojazd posiada szereg rozwiązań technologicznych i konstrukcyjnych, szczególnie w układzie napędowym, których zastosowanie klasyfikuje pojazd w grupie lokomotyw o najniższym stopniu energochłonności i jednocześnie najwyższym stopniu ekologiczności. – Największą zaletą lokomotywy dwunapędowej będzie jej uniwersalność i możliwości operacyjne. Gama 111DE wyróżniać się będzie także dużym zakresem funkcjonalności, ponieważ podwójny napęd spowoduje, że będzie mogła wykonywać różne prace transportowe w ruchu towarowym oraz pasażerskim na liniach zelektryfikowanych i poza nimi, a także wszelkie prace manewrowe. Oferujemy ją przewoźnikom zajmującym się transportem intermodalnym, przewozami towarów oraz przewozami pasażerskimi – wyjaśnia dyrektor sprzedaży rynku lokomotyw Piotr Rościszewski.