PKP Intercity lepiej obsłuży linie niezelektryfikowane

Pesa rozpoczęła ostatnie próby prototypu pierwszej polskiej liniowej lokomotywy dwunapędowej. Zamawiającym jest PKP Intercity.

Publikacja: 19.07.2024 13:28

PKP Intercity lepiej obsłuży linie niezelektryfikowane

Pesa

Foto: Pesa

PKP Intercity przewiozło w pierwszej połowie roku 37 mln pasażerów, uzyskując dwucyfrowy przyrost. Uruchomiła średniodobowo od 419 (w kwietniu) do 454 pociągów (z początkiem wakacji), jednak dla przewoźnika dużym wyzwaniem jest znalezienie taboru spalinowego. Wiele linii jest tylko częściowo zelektryfikowanych. Do ich obsługi posłużą lokomotywy dwunapędowe oraz zespoły z napędem hybrydowym zamówione w Newagu. 

Ostatni etap prób

Na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie rozpoczęły się ostatnie testy prototypu lokomotywy dwunapędowej Pesa Gama 111DE DualPower. Próby z wagonami odbywają się na zasilaniu zarówno z silnika elektrycznego, jak i spalinowego. – To ostatni etap testów fabrycznych po których rozpoczną się badania homologacyjne. Już po pierwszych jazdach w Żmigrodzie wiemy jedno – jest dobrze. Lokomotywa osiąga założone parametry trakcyjne, obydwa napędy spisują się bez zarzutu, a maszyniści chwalą płynne przejście pomiędzy rodzajami zasilania – ocenia kierownik zespołu ds. homologacji Pesa Wojciech Matuszak. 

Czytaj więcej

Ukraina stawia na transport kolejowy

Gama 111DE to pierwsza polska dwunapędowa lokomotywa liniowa. Zaletą systemu DualPower jest połączenie funkcji lokomotyw w trakcji elektrycznej i spalinowej, dzięki czemu operator nie musi wymieniać lokomotywy podczas zmiany trakcji z elektrycznej na spalinową. 

Pojazd posiada szereg rozwiązań technologicznych i konstrukcyjnych, szczególnie w układzie napędowym, których zastosowanie klasyfikuje pojazd w grupie lokomotyw o najniższym stopniu energochłonności i jednocześnie najwyższym stopniu ekologiczności. – Największą zaletą lokomotywy dwunapędowej będzie jej uniwersalność i możliwości operacyjne. Gama 111DE wyróżniać się będzie także dużym zakresem funkcjonalności, ponieważ podwójny napęd spowoduje, że będzie mogła wykonywać różne prace transportowe w ruchu towarowym oraz pasażerskim na liniach zelektryfikowanych i poza nimi, a także wszelkie prace manewrowe. Oferujemy ją przewoźnikom zajmującym się transportem intermodalnym, przewozami towarów oraz przewozami pasażerskimi – wyjaśnia dyrektor sprzedaży rynku lokomotyw Piotr Rościszewski. 

Sześć lat prac

GAMA 111DE została wyposażona w napęd elektryczny o mocy 2800 kW pozwalający rozwijać prędkość 160 km/h i napęd spalinowy poziomu Stage V o mocy 2000 kW, zapewniający maksymalną prędkość 120 km/h. Lokomotywa ma silnik spalinowy Cummins o mocy 2013 kW i elektryczny o mocy 2800 kW; energoelektronikę dostarczył Medcom, a przekładnie Siemens. 

Prototyp lokomotywy Dual Power był tłem do podpisania 26 października 2022 roku umowy na zakup 16 lokomotyw dwunapędowych przez PKP Intercity. Wartość umowy sięgnęła 554,6 mln zł brutto. Pesa zobowiązała się dostarczyć pierwsze lokomotyw w 2,5 roku od podpisania kontraktu, a ostatnie 1,5 roku później. 

Czytaj więcej

Czy Polska włączy się do walki o Talgo?

PKP Intercity planuje 6-miesięczną eksploatację obserwowaną pierwszego pojazdu tak, aby móc wprowadzić ewentualne poprawki czy udoskonalenia przed odbiorem kolejnych pojazdów. 

Nowy model powstał dzięki współpracy producenta z PKP Intercity i dofinansowaniu NCBiR. Prace nad prototypem trwały 4 lata i udało się spełnić założenia. – Największy stres miałem z masą i minął on dopiero, gdy lokomotywa zjechała z wagi – przyznaje Rościszewski. Nacisk osi wynosi 22 tony, ale dzięki podwójnemu sprężynowaniu wózków pojazd będzie mógł kursować także po torach o mniejszych dopuszczalnych naciskach. 

PKP Intercity przewiozło w pierwszej połowie roku 37 mln pasażerów, uzyskując dwucyfrowy przyrost. Uruchomiła średniodobowo od 419 (w kwietniu) do 454 pociągów (z początkiem wakacji), jednak dla przewoźnika dużym wyzwaniem jest znalezienie taboru spalinowego. Wiele linii jest tylko częściowo zelektryfikowanych. Do ich obsługi posłużą lokomotywy dwunapędowe oraz zespoły z napędem hybrydowym zamówione w Newagu. 

Ostatni etap prób

Pozostało 88% artykułu
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Szynowy
Pierwsze odwołania w kontrakcie stulecia PKP Intercity
Szynowy
Kontrole i plomby na kontenerach z Ukrainy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Z Chin do Rumunii przez Polskę