Port Gdańsk sprzedaje największego operatora w Porcie Wewnętrznym

Panorama Portu w Gdańsku, maj/czerwiec 2020, fot: Kacper Kowalski / aeromedia.pl

To już kolejne podejście do sprzedaży całości spółki Port Gdański Eksploatacja.

Kupujący ma zapewnić jak najlepsze wykorzystanie powierzchni portu inwestując w rozwój narzędzi przeładunkowych oraz pakiet usług socjalnych dla załogi. PGE zarządza na blisko 90 ha portu i jest największym operatorem w Porcie Wewnętrznym. – Zdecydowaliśmy się znaleźć inwestora dla tej spółki, ponieważ jako Zarząd Portu nie chcemy stanowić konkurencji wobec naszych klientów, posiadając w swoim portfelu spółkę świadczącą usługi przeładunkowe – tłumaczy prezes Portu Gdańsk Łukasz Greinke.

Czytaj więcej w: Turcja buduje własny „Jedwabny szlak”

PGE to największy uniwersalny operator przeładunkowy, działający na nabrzeżach wewnętrznej części Portu Gdańsk i czwarty pod względem przeładunków operator na całym obszarze portu. Spółka świadczy usługi przeładunku i składowania towarów w obrocie międzynarodowym.

Na podstawie wieloletniej umowy dzierżawy i umów operatorskich z ZMPG, PGE dokonuje przeładunków na nabrzeżach zlokalizowanych po obu stronach Martwej Wisły: Nabrzeżu Wiślanym (12,1 ha), Nabrzeżu Szczecińskim (8,2 ha), nabrzeżach Basenu Górniczego (68,9 ha). W ramach działalności operatorskiej, spółka funkcjonuje także na Nabrzeżu WOC I i WOC II (14,2 ha), oraz Nabrzeżu Oliwskim (5,9 ha).

Czytaj więcej w: Statki do Wielkiej Brytanii zabukowane do ostatniego miejsca

Greinke przypomina, że tereny, na których PGE prowadzi działalność, zostały objęte największym programem inwestycyjnym realizowanym przez ZMPG, a współfinansowanym ze środków unijnych. Inwestycje w Porcie Wewnętrznym opiewają na kwotę ok. 572 mln zł, w tym 439,8 mln zł to inwestycje dotyczące terenów PGE. Port zainwestował ponad 300 mln zł w infrastrukturę sąsiadującą z PGE.

Port Wewnętrzny odpowiada za 80 proc przeładunków całego portu i w 2020 roku wzrosły one o 15 proc.

Czytaj więcej w: Gdańsk na podium w bałtyckim rankingu

Port Gdańsk planował sprzedaż PGE blisko dekadę temu. Zgłosiła się wówczas maltańska spółka Mariner Capital Ltd., jednak Port Gdańsk odstąpił od rozmów i jak podaje prezes portu, spółka ostatnio wygrała w sądzie spór z Mariner Capital Ltd., co zamyka sprawę niedoszłego zakupu.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ranking TSL 2021

W jakiej kondycji branża TSL przetrwała pandemię? Tworzony przez Rzeczpospolitą od ponad dwóch dekad ...

Na metr działki nawet 60 tysięcy złotych

Czyste tereny, na których można od razu budować biurowce, centra handlowe czy magazyny, są ...

Są pieniądze na potężne inwestycje w porty morskie

Polskie porty muszą inwestować, aby nie dać się wyprzedzić konkurencji na Bałtyku. Ministerstwo Infrastruktury ...

Nowe lokomotywy Pesy dla przewozów intermodalnych

Spółka RCP odebrała w bydgoskiej Pesie pierwszą lokomotywę na wynajem. Pesa dostarczyła 30 września ...

Terminal PKP Cargo w Małaszewiczach

PKP Cargo na chińskim szlaku

PKP Cargo, drugi w Europie kolejowy przewoźnik towarowy, planuje dwucyfrowy wzrost przewozów intermodalnych. Liczy na ...

Rosjanie planują sprzedaż Gefco

Rosyjskie Koleje (RZD) uzyskały zgodę rządu na sprzedaż spółki Gefco jeżeli tylko poprawią się ...