Solaris najzyskowniejszym producentem autobusów w Europie

Pandemia nie przeszkodziła Solarisowi w osiągnięciu rekordowej sprzedaży i zysków.

Publikacja: 04.03.2021 12:16

Solaris najzyskowniejszym producentem autobusów w Europie

Foto: Elektryczny Solaris dla MZA Warszawa. Jest to 20-tysięczne Urbino.

Solaris sprzedał w 2020 roku rekordową liczbę 1560 autobusów, o 5 proc. więcej w stosunku do 2019 roku, gdy europejski rynek autobusów malał o 15 proc.

Producent nie zanotował także zagrożeń epidemicznych wśród pracowników. – Pomimo pandemii nie zatrzymaliśmy naszej fabryki nawet na jeden dzień, a wszyscy nasi pracownicy pracują w bezpiecznych warunkach – podkreśla prezes Solaris Bus&Coach Javier Calleja.

Czytaj więcej w: Autobusy wypróbują nowe napędy ciężarówek

Najwięcej pojazdów (365) trafiło do polskich odbiorców, w tym 194 stanowiły modele elektryczne. Klienci niemieccy odebrali 329 autobusów, z których 40 proc. stanowiły elektryki.

W 2020 roku producent dostarczył 20-tysięczne Urbino (elektryczny model U18 dostarczony do MZA Warszawa) oraz tysięczny autobus elektryczny. Solaris dostarczył e-busy do stu operatorów w osiemnastu krajach.

Czytaj więcej w: Kurierzy na prąd i w wynajmie

Solaris jest największym europejskim producentem elektrycznych autobusów w Europie z 20-procentowym udziałem. W 2020 roku spółka dostarczyła 457 e-busów, co oznacza 182-procentowy przyrost.

Autobusy z napędem elektrycznym (hybrydy, akumulatorowe i trolejbusy) stanowiły już 44 proc. produkcji (rok wcześniej 40 proc.). W Polsce w użytkowaniu znajduje się 320 elektrycznych Urbino, co oznacza, że Solaris ma 97 proc. polskiego rynku autobusów elektrycznych. W Niemczech producent ma 37-procentowy, a we Włoszech 67-procentowy udział w elektrycznych autobusach.

Czytaj więcej w: Ładowarki pilnie poszukiwane

W 2020 roku BYD sprzedał w Europie 412 e-autobusów, Solaris 406. Trzeci w rankingu Volvo dostarczył 217 e-busów. Calleja podkreśla, że Solaris jest jednym z kilku producentów, zdolnych sprostać wymogom nawet dużych operatorów. Solaris ma także mocną pozycję w nowym rynku autobusów wodorowych. Zebrał zamówienia dostaw blisko stu wodorowych e-busów z Austrii, Niemiec, Włoch, Holandii i Szwecji i jest drugim na liście największych dostawców wodorowych autobusów w Europie.

Czytaj więcej w: Rekord sprzedaży autobusów na baterie

Przychody firmy wyniosły 725 mln euro, o 75 mln euro więcej niż w 2019 roku. EBITDA przekroczyła 67 mln euro, a zysk przed opodatkowaniem przekroczył 30 mln euro, a więc o 5 mln euro mniej od części kolejowej, która zanotowała w 2020 roku sprzedaż w wysokości 2 mld euro. – Jesteśmy w czołówce najzyskowniejszych producentów autobusów – zaznacza Calleja. W Solarisie pracuje 19 proc. zatrudnionych w grupie CAF.

Solaris sprzedał w 2020 roku rekordową liczbę 1560 autobusów, o 5 proc. więcej w stosunku do 2019 roku, gdy europejski rynek autobusów malał o 15 proc.

Producent nie zanotował także zagrożeń epidemicznych wśród pracowników. – Pomimo pandemii nie zatrzymaliśmy naszej fabryki nawet na jeden dzień, a wszyscy nasi pracownicy pracują w bezpiecznych warunkach – podkreśla prezes Solaris Bus&Coach Javier Calleja.

Pozostało 84% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności