Za 2 lata ruszy pod Szczecinem suchy terminal

Rys. CCIC Dunikowo

Szczecińska spółka CSL przygotowuje budowę pierwszego suchego terminalu w Zachodniopomorskim.

Ulokowany na działce o powierzchni 26 ha obiekt (nazwany CCIC) znajdzie się w Dunikowie, 800 m od autostrady A6 i 30 m od linii kolejowej Szczecin-Poznań. Terminal będzie w stanie pomieścić pociągi o długości do 750 m i obsłuży je bez konieczności dzielenia na mniejsze składy, co przełoży się na poprawę wydajności i jakości usługi.

Czytaj więcej w: Tak daleko na południe jeszcze PKP Cargo nie sięgało

W pierwszym etapie ruszy faza I o powierzchni 6 ha, zaś docelowo na całej powierzchni znajdzie się miejsce dla 4 torów, 2 suwnic bramowych i dwóch reachstackerów. Takie wyposażenie da obiektowi niezbędną elastyczność funkcjonowania, pozwoli na przeładunki wagon-plac-wagon oraz wagon-wagon. Plac składowy pomieści 1400 TEU, w tym będzie 7-9 przyłączy do kontenerów z kontrolowaną temperaturą i miejsce na kontenery z towarami niebezpiecznymi. Terminal będzie przygotowany do obsługi naczep intermodalnych oraz zwykłych naczep.

Jest to jedna z kluczowych inwestycji dla rozwoju regionu, gdyż umożliwieni alternatywną logistykę do transportu samochodowego, sprawi, że ulokowanie firmy (magazynu) w okolicy terminalu (50 km) da dodatkowe możliwości logistyczne, których obecnie brak. Terminal umożliwi dostęp na korzystnych (cena, czas, jakość) warunkach do transportu kolejowego – tłumaczy Chief Developement Officer CSL Przemysław Hołowacz.

Czytaj więcej w: Chińska spółka wynajęła w polskiej firmie niemieckie lokomotywy

Wartość całego projektu jest szacowana na 80,5 miliona netto, a projekt otrzymał 35,4 mln zł unijnego dofinansowania. 12 proc. finansowania zapewnił inwestor. – Posiadamy wszystkie niezbędne pozwolenia środowiskowe, odbyły się konsultacje społeczne. Do tej pory przez ostatnie 3 lata odbyło się minimum 300 spotkań, m. in. z przewoźnikami kolejowymi, zarządcami infrastruktury, operatorami logistycznymi, terminalami intermodalnymi, innymi spedytorami (potencjalni klienci dla CCIC) i zakładami produkcyjnymi w naszym regionie (również klienci dla CCIC). Szukaliśmy potencjalnych połączeń i zbudowaliśmy na chwilę obecną wirtualnie kilka sensownych tras – podkreśla Hołowacz.

Planowany start terminalu to pierwsza połowa 2023 roku.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Co trzeci Polak będzie więcej kupował przez internet

Podczas pandemii 55 proc. Polaków przynajmniej raz zrobiło zakupy przez internet. Z badania zleconego ...

Promy wykupione w weekendy

Armatorzy promowi ucierpieli na spadkach ruchu turystycznego. Popyt na przewozy ciężarówek bez zmian. Ruch ...

Pesa rozpoczęła dostawy tramwajów do Sofii

Unijne wsparcie dla ekologicznej komunikacji sprzyja producentom tramwajów. Pesa dostarczyła pierwsze Swingi do Soffi, ...

Odwracają się bieguny na rynku lotniczego cargo

Rok 2020 był początkiem głębokich zmian w lotniczym cargo i zapowiedzią rozwoju przepływów towarowych w Azji ...

Leasing na plusie

Po trzech kwartałach leasing pojazdów ciężkich rośnie. Dynamika wzrostu jednak słabnie. Kwartalny pomiar badania ...

Niepewność studzi zakupową gorączkę

Przewoźnicy, zachęceni wysokim popytem na usługi, powrócili do inwestycji, ale nie są pewni rozwoju ...