Wynajem rozrusza rynek aut dostawczych

Polski rynek lekkich aut dostawczych będzie rósł dzięki coraz popularniejszej ofercie najmu długoterminowego.

Publikacja: 06.07.2020 19:12

Wynajem rozrusza rynek aut dostawczych

Foto: logistyka.rp.pl

Półrocze zamknęło się blisko 30-procentowym spadkiem w rejestracjach aut dostawczych o dmc do 3,5 tony, ale popyt wyraźnie wraca do normy. Czerwcowy spadek wyniósł tylko 14 proc. w porównaniu do czerwca 2019 roku.

Kłopoty z wyliczeniem wartości końcowej

Rejestracje w czerwcu wyniosły 4,8 tys. samochodów dostawczych i wkrótce mogą być jeszcze większe dzięki usłudze najmu długoterminowego. Co prawda wynajem to nadal relatywnie mały segment. – Cały czas zdecydowanie dominują małe i średnie przedsiębiorstwa – tłumaczy rzecznik FCA Poland Dorota Obłękowska, ale przyznaje, że zainteresowanie wynajmem zauważalnie rośnie.

Czytaj więcej w: W trzecim tygodniu czerwca ruch ciężarówek większy niż rok wcześniej

Widać to po dużych kontraktach (DBK Rental, Fraikin, Hitachi), a firmy specjalizujące się w najmie zwiększają budżety i zdobywają fundusze na ekspansję. Dochodzą także nowi konkurenci.

Renault zaoferował własne finansowanie tego rodzaju. – To nasz własny najem długoterminowy Renault Business Plan w kooperacji z RCI Polska oraz program Renault Business Finance w kooperacji z firmą Alphabet – podkreśla rzecznik prasowy Renault Polska Janusz Chodyła.

Czytaj więcej w: Poprawa w rejestracjach ciężarówek w krajach UE

Zaznacza przy tym, że szerokie spektrum możliwości zabudów odbija się niestety na problematycznej kalkulacji wartości rezydualnej takich pojazdów. W rezultacie trudno policzyć satysfakcjonującą obie strony wysokość miesięcznej raty. Mimo to, od lipca w salonach Renault Pro+ w całym kraju, zostanie wprowadzona oferta na najem modelu Renault Master z zabudowa kontenerową oraz jej pochodnymi (kontener zabudowa piekarnicza, kontener izoterma, kontener chłodnia).

Volkswagen Financial Services oferuje wynajem długoterminowy modeli dostawczych pod nazwą Profit Lease. Ten mechanizm wykorzystywany jest do finansowania najmu elektrycznych e-Crafterów.

Wynajem umożliwia wcześniejszą rezygnację z leasingu. – Klientom, którzy się na niego zdecydują spłacamy 2 pierwsze raty. Obserwujemy duże zainteresowanie tym produktem – zaznacza Mikołaj Matuszewski z Volkswagen Polska.

Wypożyczalnie przeżyły oblężenie

Chodzi o wypożyczalnie przyczep i samochodów kempingowych. Gwałtownie zwiększył się popyt także na nowe samochody kempingowe. Obłękowska zauważa, że pojawił się duży wzrost rejestracji w segmencie, który w Polsce był do tej pory całkowicie marginalny, a mianowicie w segmencie kamperów. – Jest to zapewne spowodowane pandemia i dążeniem ludzi do zapewnienia sobie wakacji w izolacji od innych i od infrastruktury turystycznej – tłumaczy Obłękowska.

Podobny wzrost zainteresowania zauważa konkurencyjny Volkswagen. – Dużą popularnością cieszy się np. California Beach co w obecnych warunkach raczej nie dziwi – przyznaje Matuszewski.

Czytaj więcej w: Pomocowy leasing także dla busów i przewoźników na użytek własny

Prawdopodobnie zmniejszy się sprzedaż modeli dostawczych do transportu międzynarodowego. Od czerwca 2022 roku tego typu działalność będzie wymagała zezwolenia. Tymczasem popyt na samochody do transportu międzynarodowego ustabilizował się. – Z jednej strony rynki zaczynają powracać do normalnego funkcjonowania w obszarze dostaw, z drugiej strony sukcesywnie postępuje wprowadzenie w UE Pakietu Mobilności, który skutecznie blokuje przedsiębiorców działających w obszarze transportu międzynarodowego – przyznaje Chodyła. – Jednak biorąc pod uwagę aktualną, nadal niepewną sytuację, samochody dostawcze sprzedają się całkiem dobrze, chociaż popyt na takie pojazdy jeszcze nie powrócił do rytmu stycznia – stwierdza rzecznik prasowy Renault Polska Janusz Chodyła. Dodaje, że bardzo wysoko utrzymuje się popyt na największe samochody, do 3,5 t. Średnie samochody utrzymały swój udział, natomiast nieznacznie spadła sprzedaż w segmencie małych furgonetek.

Półrocze zamknęło się blisko 30-procentowym spadkiem w rejestracjach aut dostawczych o dmc do 3,5 tony, ale popyt wyraźnie wraca do normy. Czerwcowy spadek wyniósł tylko 14 proc. w porównaniu do czerwca 2019 roku.

Kłopoty z wyliczeniem wartości końcowej

Pozostało 93% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności