Europa doczekała się czempiona kolejowego

Komisja Europejska zezwoliła warunkowo Alstomowi przejąć dział taboru szynowego kanadyjskiego Bombardiera.

Po fuzji powstanie drugi na świecie producent takiego taboru ustępujący tylko chińskiej CRRC. Pierwsza próba związku Alstoma i Siemensa została zawetowana„Na mocy unijnych przepisów o koncentracji Komisja Europejska zezwoliła na kupno Bombardier Transportation przez Alstoma. To zezwolenie zależy od pełnego dotrzymania serii zobowiązań zaproponowanych przez Alstoma” — cytuje Reuter komunikat z Brukseli.Operacja przedstawiona w połowie lutego przewiduje kupno za 6,2 mld euro mocno zadłużonego kanadyjskiego działu kolejowego, aby sprostać konkurencji Chin w tym sektorze o rosnącym popycie na ekologiczne środki transportu.
Alstom zaproponował ustępstwa, aby rozproszyć niepokoje pionu konkurencji UE, który obawiał się zwłaszcza, że Alstom zyska zbyt dużą część rynku, rzędu 50 proc., w segmencie pociągów regionalnych.Francuzi zobowiązali się sprzedać fabrykę pociągów regionalnych Coradia Polyvalent w Reichshoffen (Alzacja), zatrudniającą 800 ludzi, zakład produkcji pociągów podmiejskich Bombardiera w Henningsdorf (Niemcy), kanadyjskie aktywa w konsorcjum z Hitachi, które przygotowuje produkcję składów superszybkich pociągów Zefiro oraz udostępnić konkurentom dostęp do niektórych produktów z systemów kontroli pociągów i sygnalizacji Bombardiera.
„Dzięki pełnemu zestawowi działań korygujących zaproponowanych dla rozwiązania problemów konkurencji w sektorach superszybkich pociągów, pociągów dalekobieżnych i systemów sygnalizacji na długich szlakach Komisja mogła szybko ocenić i wydać zezwolenie” — oświadczyła w komunikacje Margrethe Vestager odpowiedzialna za konkurencję. „Po połączeniu się Alstoma i Bombardiera powstanie silniejszy podmiot, który dzięki działaniom korygującym będzie podlegać konkurencji na najważniejszych rynkach z korzyścią dla europejskich klientów i konsumentów” — dodała.W lutym 2019 ten sam pion nie zgodził się na połączenie Alstoma z działem kolejowym Siemensa. Alstom, zamierza sfinalizować tę operację w I półroczu 2021 r.
Jego prezes, Henri Poupart-Lafarge oświadczył przy okazji, że „związanie się obu grup wynika z pozytywnej dynamiki, nie będzie zwolnień z pracy. Bombardier ma zamówienia na ponad 30 mld, nasz portfel zamówień wynosi ponad 40 mld, obaj mamy liczne kontrakty do wykonania, potrzebujemy wszystkich”.
Dla ministra gospodarki, Bruno Le Maire, ta decyzja jest pozytywnym krokiem w zwiększaniu możliwości europejskiego sektora kolejowego, który jest światowym liderem dzięki silnej wewnętrznej konkurencji i postawieniu na ekologiczne i cyfrowe rozwiązania mobilności następnej generacji.Siemens podał, że zapoznaje się z decyzją Brukseli i we właściwym trybie zadecyduje o dalszych działaniach. Związek zawodowy Force Ouvriere w Alstomie stwierdził, że ta operacja jest ryzykowna finansowo i ma na celu jedynie zwiększenie firmy, mimo że niektóre jej części trzeba będzie sprzedać.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Granica polsko-ukraińska: to nie transport, to paranoja

Po stronie ukraińskiej tiry na wjazd do Polski czekają po 5 dni. Na granicy ...

Robo-kurier zgarnia 40 mln dol. i rusza z ekspansją

Samojezdne roboty dostarczające zakupy dostały kolejny zastrzyk finansowy, który ma zdynamizować rozwój tej innowacyjnej ...

Świętokrzyskie centrum logistyczne

Prezes VIVE Logistics Piotr Sukiennik przekonuje, że stworzy operatora logistycznego dla małych i średnich ...

Przewoźnicy nie inwestują

Przewoźnicy nie kupują naczep, spadki przekraczają jedną trzecią ubiegłorocznego popytu. Zapaść w branży transportu ...

Dobre prognozy dla branży TSL, ale jest jeden problem

Logistycy i przewoźnicy inwestują miliardy złotych w magazyny i tabor, a także zwiększają zatrudnienie. ...

Drogi przestały pustoszeć

Dołek w przewozach drogowych prawdopodobnie już za nami. Z danych Webfleet Solutions wynika, że ...