Alstom kupuje kolejowego Bombardiera i traci na giełdzie

Francuski Alstom postanowił kupić dział kolejowy kanadyjskiego Bombardiera za 5,8-6,2 mld euro (6,7 mld dolarów).

Utworzy drugą grupę producencka taboru kolejowego na świecie, za chińską CRRC Corp. Wiadomość wywołała bessę jego akcji w Paryżu o 6,5 proc., jedną z największych w historii spółki.

Bruksela szybko da odpowiedź

Transakcja w gotówce i poprzez zamianę akcjami jest najnowszą próbą zachodnich producentów taboru kolejowego uzyskania efektu skali po zawetowaniu w 2018 roku przez Komisję Europejską fuzji Alstoma z Siemensem. W razie dojścia do tej operacji nowa grupa będzie osiągać obroty ponad 15 mld euro, ale w dalszym ciągu ustępować chińskiej, która notuje 35 mld dolarów rocznie.

– To wyjątkowa okazja dla nas. Sądzimy, że pozwoli nam na zrobienie ogromnego skoku do przodu w osiągnięciu nowego wymiaru – powiedział analitykom prezes Alstoma Henri Poupart-Lafarge. Oczekuje, że związanie się z Bombardier Transport natrafi na mniejsze przeszkody ze strony Brukseli niż w przypadku związku z Niemcami. – To prawda, że nasz udział w rynku pociągów regionalnych zwiększy się. Jeśli dojdzie do trudności, to będą łatwiejsze do usunięcia od tych, jakie były z Siemensem – dodał w relacji Reutera.

Czytaj więcej w: W drugim podejściu SKM wybrała Newag

Ten udział wzrośnie do 40-60 proc., znacznie powyżej przypadających 10-20 proc. na Siemensa, oszacowały związki zawodowe. Zdaniem analityków, tym razem będą mniejsze opory, bo Alstom i Bombardier będą mieć łącznie mniejszy udział w rynku superszybkich pociągów (TGV) i sprzętu sygnalizacji.

Analitycy z Credit Suisse wyjaśnili w nocie, że „Komisja Europejska przyglądała się niedawno sytuacji na rynku środków transportu z okazji oceniania umowy Alstom-Siemens, więc Alstom uważa, że ma ona dobre rozeznanie w sektorze i dlatego spodziewa się szybszej aprobaty”. Utrzymali zalecenie trzymania akcji Alstoma.

„Naszym zdaniem, akcje Alstoma będą teraz wahać się w widełkach zależnych od podwyższenia kapitału i niepewności związanej z długą oceną operacji przez organy konkurencji” – uznali analitycy z JP Morgan i obniżyli rekomendację dla akcji Alstoma do neutralnej.

Czytaj więcej w: Pesa wychodzi na prostą

Przejęcie zadłużonego Bombardiera pozwoli Francuzom zwiększyć zasięg geograficzny, zwłaszcza w północnej Europie i uzupełnić gamę produktów np. o kanadyjską monorail.

Mariaż nie naszym kosztem

Francuski minister gospodarki i finansów, Bruno Le Maire wyraził zadowolenie z takiego projektu, bo pozwoli Alstomowi „przygotować przyszłość w warunkach coraz ostrzejszej konkurencji międzynarodowej. Rząd Francji będzie dążyć do zapewnienia, by kupno części Bombardiera tworzyło nową wartość dla europejskiego sektora kolejowego i dla załóg obu firm”. Zamierza przedstawić do zatwierdzenia organowi konkurencji planowaną umowę kupna.

Francuskie związki zawodowe oświadczyły w komunikacie, że umowa obu firm nie może doprowadzić do utraty miejsc pracy we Francji. Z kolei IG Metall zaapelował do rządu federalnego o przyjrzenie się całej sprawie, ma zastrzeżenia do tej transakcji i „nie zaakceptuje żadnej konsolidacji w sektorze kosztem Niemiec”. Państwowa kolej Deutsche Bahn jest dużym klientem obu firm.

Czytaj więcej w: Zielone tramwaje

Alstom i Bombardier  spodziewają się sfinalizowania operacji w I półroczu 2021 roku. Liczą na oszczędności 400 mln euro roczne od czwartego roku po zawarciu umowy. The Caisse de dépôt et placement du Québec  (CDPQ) kanadyjska firma inwestycyjna zarządzająca kilkoma funduszami emerytalnymi, stanie się wiodącym udziałowcem Alstoma mającym 18 proc., francuski konglomerat Bouygues będzie mieć ok.10 proc. Ostateczna cena kupna wyniesie od 5,8 do 6,2 mld euro, dając działowi kolejowemu Bombardiera wartość  8,2 mld dolarów (kapitał akcyjny plus dług), co pozwoli mu spłacić część długu 9,3 mld dolarów. Umowa przewiduje wypłatę 75 mln euro odstępnego za jej wypowiedzenie.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Taniej niż na słupku

Mimo konsolidacji rynku stacji paliw wokół dużych koncernów, krajowe marki mają się bardzo dobrze. ...

Poprawki to ostatnia szansa na zmianę Pakietu Mobilności

Przyjęcie Pakietu Mobilności w warunkach kryzysu wywołanego pandemią to ogromy błąd. Tak uważa europoseł ...

TRAKO 2019 WIDEO | Piotr Wroński, wiceprezes firmy Medcom: Polska liczy się w świecie

Polskie firmy od lat są konkurencyjne na międzynarodowym rynku kolejowym, a nasz potencjał technologiczny ...

Turcja zamknęła granice

Do Turcji wjadą tylko kierowcy, którzy poddadzą się kwarantannie. ZMPD poinformowało, że od północy ...

Pociągi dla CPK projektowane z Japończykami?

Pesa szuka wiedzy w Japonii, aby przygotować pociągi dla CPK. CPK poszukuje taboru na ...

A18 znów opóźniona

Zbyt droga okazała się modernizacja południowej jezdni drogi krajowej 18. Niezbędny kolejny przetarg. Generalna ...