Pesa wychodzi na prostą

Bydgoska Pesa reguluje zaległe zobowiązania i nadrabia opóźnienia.

Publikacja: 07.02.2020 07:36

Pesa wychodzi na prostą

Foto: logistyka.rp.pl

Producent taboru szynowego z Bydgoszczy spłaca wierzycieli. – Podpisaliśmy z nimi porozumienia, mamy harmonogram spłat i naprawiamy kontakty z dostawcami – wyjaśnia prezes Pesa Krzysztof Zdziarski.

Tramwajowe kontrakty

Bieżące zobowiązania producenta wobec dostawców są mniejsze niż w 2015 roku. – Sytuacja Pesy się stabilizuje, czego dowodem jest to, że kolejne pojazdy dostarczamy w uzgodnionych z zamawiającymi terminach. Sukcesywnie nadrabiamy też opóźnienia z przeszłości oraz budujemy portfel zamówień na przyszłość wybierając wyłącznie rentowne kontrakty. Czekamy na uprawomocnienie pozytywnej decyzji dla miasta Jassy. 16 nowych tramwajów dołączy do blisko 400 komfortowych pojazdów, które jeżdżą już w 11 krajach – podkreśla Zdziarski.

""

Pesa Swing zaproponowana w rumuńskich Jassach. Rys. Pesa.

Foto: logistyka.rp.pl

W rumuńskich Jassach Pesa zaoferowała 5-członowe niskopodłogowe Swingi o długości 30,5 m zabierające na pokład 239 pasażerów, w tym 58 na miejscach siedzących. To drugie już miasto w Rumunii, w którym jeździć będą tramwaje z Bydgoszczy, wcześniej Pesa dostarczyła 4 Swingi dla Cluj.

Czytaj więcej w: Pociągi dla CPK projektowane z Japończykami?

Pesa przyspieszyła też realizację kontraktu dla Częstochowy. Pierwszy z tramwajów wyjedzie na testy homologacyjne w tym mieście na początku marca. W tym tygodniu postęp produkcji pozytywnie ocenili przedstawiciele MPK, którzy w bydgoskiej fabryce oglądali pierwsze nowe Twisty. – Tegoroczna dostawa 10 nowych składów tramwajowych pozwoli nam na największą od dekad modernizację taboru tramwajowego. W połączeniu z siedmioma Twistami, które jeżdżą już od kilku lat po naszym mieście, nowoczesne tramwaje będą stanowiły zdecydowaną większość składów obsługujących linie tramwajowe w Częstochowie – zapowiada prezydent Częstochowy, Krzysztof Matyjaszczyk. Częstochowskie  Twisty to kolejna generacja tych tramwajów.

""

Końcowe prace przy tramwaju Twist dla Częstochowy. Fot. Pesa

Foto: logistyka.rp.pl

Rynki eksportowe

Pierwszy z drugiej transzy spalinowych zestawów trakcyjnych ATR220Tr045 wyjechał 5 lutego do Włoch. W marcu 2018 roku narodowy włoski przewoźnik Trenitalia zamówił kolejnych 14 pojazdów w ramach umowy z 2013 roku.

Dziesięć z tych pojazdów będzie wykorzystywanych w ruchu regionalnym na włoskiej wyspie Sardynia. Realizacja całego kontraktu ma się zakończyć do stycznia 2021 roku.

""

Pierwszy ATR z nowego zamówienia pojechał 5 lutego do włoskiego odbiorcy. Fot. Pesa

Foto: logistyka.rp.pl

Do tej pory  spółka  dostarczyła do Włoch łącznie 85 ATR-ów. Są to trzyczłonowe zespoły trakcyjne przeznaczone do przewozów pasażerskich w ruchu regionalnym. Obsługują one regionalne połączenia na terenie całych Włoch, między innymi w rejonie Bari, Bolonii, Florencji, Padwy, Mediolanu czy Pizy. 

Nadal trwają dostawy Linków do DB Regio. Pesa musi uzupełnić homologację Linków o nowe homologacje, które zaczęły obowiązywać w ub.r. Dostawy mają zakończyć się we wrześniu.

Czytaj więcej w: Nowe lokomotywy Lotosu

Zarząd Pesa do końca pierwszego kwartału ma przedstawić nową strategią spółki. Główne cele firmy na ten rok to sukcesywne nadrabianie opóźnień i terminowe dostawy pojazdów, budowanie portfela zamówień w oparciu o wyłącznie rentowne kontrakty, a na koniec roku osiągnięcie dodatniego wyniku na działalności operacyjnej, przyznaje prezes.

Tymczasem konkurencyjny Newag podaje, że w 2018 roku zdobył blisko dwie trzecie krajowego rynku elektrycznych zestawów trakcyjnych oraz 90 proc. rynku lokomotyw elektrycznych i zmodernizowanych spalinowych. Nowosądecka spółka, która zatrudnia niecałe 1,7 tys. osób (w tym ponad 360 inżynieryjnych) wypracowuje zyski.

Pesa w zakładach w Bydgoszczy i Mińsku Mazowieckim zatrudnia prawie 4 tysiące pracowników i współpracuje z ponad 1500 firmami zatrudniających w sumie kilkadziesiąt tysięcy osób. Firma uzyskała 23 zagraniczne homologacje, a w bydgoskim Dziale Badań i Rozwoju pracuje prawie 300 inżynierów, projektantów i konstruktorów.

Producent taboru szynowego z Bydgoszczy spłaca wierzycieli. – Podpisaliśmy z nimi porozumienia, mamy harmonogram spłat i naprawiamy kontakty z dostawcami – wyjaśnia prezes Pesa Krzysztof Zdziarski.

Tramwajowe kontrakty

Pozostało 95% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności