Powstanie suchy port w Emilianowie

Pod Bydgoszczą powstanie terminal usprawniający przeładunki kontenerów w portach.

PKP S.A., Zarząd Morskiego Portu Gdynia, PKP Cargo S.A., Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, gmina Nowa Wieś Wielka i wojewoda kujawsko-pomorski powołali 28 lipca spółkę celową Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo. Jej kapitał wynosi 2 mln zł, a celem jest przygotowanie projektu oraz dokumentacji nowego centrum logistycznego. Stanie się ono bramą lądową dla trójmiejskich portów.

Terminal przeładunkowy zlokalizowany w głębi lądu stanowi zaplecze magazynowo – logistyczne, które odciąży terminale morskie. Przeniesienie części zadań przeładunkowych i składowania jednostek intermodalnych poza porty morskie zwiększy ich możliwości operacyjne. Terminale morskie mogą wówczas przyjmować więcej statków i skupić na swoim zasadniczym zadaniu, czyli na przeładunkach między transportem morskim a lądowym.

Czytaj więcej w: Miliardowe ulgi dla importerów mają przyciągnąć ładunki do niemieckich portów

– Głównym celem budowy suchych portów jest usprawnienie transportu pomiędzy portami morskimi a pozostałą częścią kraju. Budowa terminalu intermodalnego w Bydgoszczy Emilianowie wpisuje się w Strategię Rozwoju Portu do 2027 roku, która zakłada zwiększenie udziału transportu kolejowego w obsłudze towarów obsługiwanych przez Port Gdynia. Terminal ten zlokalizowany będzie na końcu linii nr 201, która po modernizacji zapewni szybki i sprawny przewóz towarów do naszego portu – tłumaczy prezes zarządu Morskiego Portu Gdynia Adam Meller.

Czytaj więcej w: DCT rozbudowuje terminal kolejowy

Na przewozy intermodalne liczą koleje. — Trwają prace nad warunkową umową inwestycyjną związaną z realizacją projektu — informuje rzecznik prasowy PKP SA Michał Stilger.

PKP PLK zmodernizuje linię 201 poprzez dobudowę drugiego toru na odcinku Maksymilianowo – Gdańsk Osowa oraz trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna. Ponadto linia zostanie zelektryfikowana oraz dostosowana do prędkości 140 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla składów towarowych, co jest obecnie standardem w przypadku kolei intermodalnej.

Czytaj więcej w: Koleje na szybkich torach modernizacji

Modernizacja linii nr 131 i 201 uraz utworzenie sieci terminali przeładunkowych, w tym w Bydgoszczy i Zduńskiej Woli Karsznicach może spowodować wzrost zainteresowania korzystaniem z usług przeładunkowych trójmiejskich portów nie tylko wśród polskich operatorów logistycznych ale też wśród potencjalnych klientów z państw położonych za naszą południową granicą. To będzie kluczowy czynnik dla powodzenia realizowanych w Gdyni inwestycji takich jak Port Zewnętrzny czy nowy Publiczny Terminal Promowy.

Konkurencyjny projekt rozwija PCC Intermodal, planując budowę suchego portu w Zajączkowie Tczewskim.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Leasing na plusie

Po trzech kwartałach leasing pojazdów ciężkich rośnie. Dynamika wzrostu jednak słabnie. Kwartalny pomiar badania ...

TRAKO 2019 | Kolej 4.0: między misją a efektywnością

Kolej musi stać się w Europie interoperacyjna i otworzyć rynki. Inaczej przegra z samochodami. ...

Busiarze bez kwarantanny

Kierowcy przewozów ekspresowych także zwolnieni z kwarantanny. Ministerstwo Infrastruktury informuje, że zwolnieni z obowiązkowej ...

Kolej oferuje przewozy żywności do Chin

Rosjanie chcą zarobić na kolejowym tranzycie europejskiej żywności do Chin. Z Niemiec wyjechał pilotażowy ...

Jesienny dołek w przewozach przetrwają tylko najmocniejsi

Nie brak głosów, że czerwcowo-lipcowe odbicie jest tylko chwilowe, a na jesieni branżę czeka ...

Madejak: Polska staje się magazynem Europy

E-commerce jest jednym z dominujących trendów na rynku nieruchomości magazynowych – mówi Maciej Madejak, ...