Koleje Dolnośląskie kupiły 5 pociągów

Koleje Dolnośląskie podpisały 29 września umowę na zakup w Pesie pięciu pięcioczłonowych pociągów Elf 2.

Publikacja: 29.09.2020 16:30

Koleje Dolnośląskie kupiły 5 pociągów

Foto: logistyka.rp.pl

Wartość zamówionych w Pesa Bydgoszcz pociągów to 145 milionów złotych. Przewoźnik sfinansuje je częściowo wkładem własnym, pozyskanym z kredytu inwestycyjnego, resztę funduszami unijnymi w ramach umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Nowe pociągi pojawią się na dolnośląskich torach za 22 miesiące i zostaną skierowane do obsługi Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego. Będą realizować połączenia na dwóch liniach: Oleśnica – Wrocław Główny – Siechnice – Jelcz-Laskowice oraz Wrocław Główny – Wrocław Wojnów – Jelcz-Laskowice.

Czytaj więcej w: Stadler i Koleje Mazowieckie podpisały trzecią umowę wykonawczą

Nowy tabor jest klimatyzowany, elektryczne zespoły trakcyjne mieszczą po 286 pasażerów na miejscach siedzących, a łącznie z miejscami stojącymi blisko pół tys. Maksymalna prędkość jazdy wyniesie 160 km/h.

Na pojeździe został zabudowany system ETCS poziomu drugiego /baseline w wersji 3.4.0/ umożliwiający sterowanie ruchem z wykorzystaniem cyfrowej, dwukierunkowej transmisji radiowej.

Koleje Dolnośląskie mają poważne plany rozbudowy.W spółce przygotowujemy już plany operacyjne obsługi linii przejmowanych przez UMWD, szukamy również źródeł finansowania na 20 kolejnych Elfów 2, które możemy zamówić w ramach opcji – zapewnia prezes Kolei Dolnośląskich Damian Stawikowski.

Czytaj więcej w: Kolej magnetyczna wraca na niemieckie tory

Koleje Dolnośląskie inwestują, w tym roku poza składami elektrycznymi i spalinowymi zakupiły także pociągi hybrydowe. Za dwa hybrydowe zespoły trakcyjne Newag otrzymał 56,3 mln zł brutto. Przewoźnik wznosi wartą 30 mln zł halę napraw pociągów.

Koleje Dolnośląskie w 2019 roku przewiozły blisko 14,1 mln pasażerów, o ponad 2,4 mln więcej niż rok wcześniej. Tabor wykonał o 5% więcej pracy eksploatacyjnej niż w latach poprzednich. – Walka z wykluczeniem transportowym i rozwój kolei na Dolnym Śląsku to jedno z priorytetowych działań zarządu Województwa Dolnośląskiego. By realizować te plany sukcesywnie przejmujemy, rewitalizujemy trasy kolejowe i inwestujemy w nowoczesny tabor. Wierzę, że to inwestycja w przyszłość, a nowe ekologiczne, komfortowe i bezpieczne pociągi zachęcą jeszcze większa liczbę Dolnoślązaków do korzystania z kolei – przekonuje marszałek województwa Dolnośląskiego Cezary Przybylski.

Czytaj więcej w: Austriackie Koleje testują pociągi wodorowe

Pesa dostarczyła do tej pory prawie 200 elektrycznych zespołów trakcyjnym, w tym 42 Elfy2, czyli zespoły najnowszej generacji produkowane w Bydgoszczy. Spółka produkuje Elfy2 dla Kolei Wielkopolskich i Małopolskich.

Wartość zamówionych w Pesa Bydgoszcz pociągów to 145 milionów złotych. Przewoźnik sfinansuje je częściowo wkładem własnym, pozyskanym z kredytu inwestycyjnego, resztę funduszami unijnymi w ramach umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Nowe pociągi pojawią się na dolnośląskich torach za 22 miesiące i zostaną skierowane do obsługi Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego. Będą realizować połączenia na dwóch liniach: Oleśnica – Wrocław Główny – Siechnice – Jelcz-Laskowice oraz Wrocław Główny – Wrocław Wojnów – Jelcz-Laskowice.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach