Pesa w Bawarii, ale na jak długo?

Pesa dostarczyła spalinowe pociągi Link dla Deutsche Bahn, jednak przewoźnik już przygotowuje przetarg na pociągi z napędem alternatywnym.

DB Regio odebrała ostatni spalinowy pociąg Link 30 września w bazie DB Regio w Kempten w Bawarii. W sumie Pesa dostarczyła do Niemiec 72 Linki w wersjach dwuczłonowej (23 pojazdy BR632) i trójczłonowej (49 pojazdów BR633).

Najtrudniejszy kontrakt

Pojazdy obsługują ruch regionalny w rejonach Dortmundu (Sauerland), Frankfurtu (Hesja) i Monachium (Allgau). Do tej pory przejechały ponad 2 mln kilometrów. To był jeden z najtrudniejszych kontraktów z jakim Pesa miała okazję się zmierzyć. Rynek niemiecki jest najbardziej wymagający w Europie. Współpraca z DB była wyzwaniem, nie mieliśmy doświadczenia pracy z tak wymagającym partnerem. W realizacji tego kontraktu były lepsze i gorsze momenty, ale nie poddaliśmy się. Wszystkie pojazdy dostarczyliśmy w uzgodnionym terminie pomimo panującej pandemii. To sukces całego zespołu, w ten projekt zaangażowanych było kilkaset osób – powiedział kierownik kontraktu DB w Pesa Bydgoszcz Jacek Niedziela.

Spalinowe zestawy trakcyjne Pesa Link, dostarczone do Allgau 30 września 2020 roku. Fot. Pesa

Także klient przyznał, że początki zawsze są trudne. – Wprowadzenie Pesa Link do eksploatacji w DB Regio wiązało się z wyzwaniami, które pokonaliśmy wspólnie z producentem. To się opłaciło: uruchomienie pociągów w sieci Allgäu przebiegło właściwie bezproblemowo – podkreślił podczas uroczystości w Kempten szef DB Regio Bayern Fritz Hansrüdiger.

Czytaj więcej w: Austriackie Koleje testują pociągi wodorowe

Pesa Link w zależności od liczby członów mają od 110 do 160 miejsc siedzących, w tym 12 w I klasie, są w pełni przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, niskopodłogowe, z miejscami dla rowerów i mogą osiągać prędkość do 140 km/h.

Umowa z innej epoki

Umowa ramowa pomiędzy Pesa a Deutsche Bahn została podpisana 19 września 2012 roku na berlińskich targach Innotrans. Dawała ona DB możliwość zamówienia do 420 pojazdów, a wartość kontraktu wynosiła 1,2 mld.

Czytaj więcej w: DB Cargo odmładza flotę lokomotyw

Dwa lata po podpisaniu umowy Pesa zaprezentowała w Berlinie prototyp pojazdu, który ostatecznie 30 maja 2018 roku otrzymał homologację i został dopuszczony przez EBA do ruchu z pasażerami na terenie Niemiec. Trzy landy podpisywały z Pesą umowy wykonawcze.

Bawaria zdecydowała wtedy konserwatywnie, że nie chce eksperymentować, jak ma to miejsce na trasach bez elektryfikacji w Dolnej Saksoni (pociągi wodorowe) albo w Szlezwik-Holsztynie (elektryczny napęd za pomocą baterii).

Od bawarskiego przetargu minęło już 5 lat, co przy obecnych przemianach systemu energetycznego oznacza nieomal całą epokę. Pięć lat temu zakup nowych pociągów z napędem wysokoprężnym wydawał się w Bawarii inwestycją w przyszłość, teraz coraz częściej media oceniają ta decyzje jako „krok wstecz”.

Czytaj więcej w: Kolej magnetyczna wraca na niemieckie tory

Na reakcje rzutkich bawarskich polityków nie trzeba było długo czekać, bo już w kwietniu br. zanim Pesy wjechały na bawarskie szyny, minister ds. transportu Kerstin Schreyer z partii CSU zapowiedziała, że w tym roku planowane są testy pociągów z alternatywnymi technologiami napędowymi, jak baterie i wodór.

Dalsza współpraca niewykluczona

Pesa rozmawia z przewoźnikiem o dalszej współpracy. – Doświadczenie zebrane między innymi dzięki współpracy z DB pozwala z optymizmem patrzeć na rozwój eksportu na rynki europejskie – podkreślił prezes zarządu Pesa Bydgoszcz Krzysztof Zdziarski.

Pesa to jedyny polski producent, którego pojazdy zostały dopuszczone do ruchu na rynku niemieckim. Firma w sumie uzyskała 23 homologacje zagraniczne i dostarczyła zagranicznym klientom 251 pociągów oraz 165 tramwajów. Pojazdy Pesa wykorzystują przewoźnicy kolejowi w Niemczech, Włoszech, Czechach, na Litwie, Białorusi i Ukrainie, a tramwajami podróżują mieszkańcy Moskwy i Kaliningradu, Kijowa, Sofii, rumuńskiego Cluj oraz węgierskiego Szeged. Spółka realizuje dostawy kolejnych pojazdów dla włoskiej Trenitalia, produkuje elektryczne zespoły trakcyjne dla czeskiego RegioJet i tramwaje dla Jassy w Rumunii.

Współpraca Aleksandra Fedorska

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Dwa miliardy inwestycji Poczty

Poczta Polska zainwestuje blisko 2 mld zł w kolejne sortownie i punkty odbioru, w ...

Marcowe rejestracje ciężarówek zmalały o ponad jedną trzecią.

Nadchodzące miesiące przyniosą pogłębienie spadku. Nadzieja w branży budowlanej i komunalnej. W marcu rejestracje ...

Skarbówka pobierze myto

Od 1 lipca KAS przejmuje od GITD pobór opłat drogowych. Ministerstwo Finansów przejmie od ...

W Chinach brakuje kontenerów

Koleje Rosyjskie obniżyły stawki na przewóz do Chin pustych pojemników. RŻD obniżyły nawet o ...

Chorwacja wprowadziła kwarantannę dla kierowców

Chorwacja wprowadziła kwarantannę dla kierowców ciężarówek jadących z Włoch. Komisja Europejska ogłosiła 2 marca ...

Deutsche Bahn podsumowały 2019 rok

Wzrosły przewozy pasażerskie, ale maleją towarowe. Skorygowane przychody Grupy Deutsche Bahn (DB) zwiększyły się w ...