Ciężarówki „konwoju wolności” zablokują Warszawę 12 lutego?

Grupa anonimowych aktywistów planuje 12 lutego zablokować tirami Warszawę.

Publikacja: 08.02.2022 10:41

Ciężarówki „konwoju wolności” zablokują Warszawę 12 lutego?

Foto: Robert Przybylski

Organizatorzy domagają się wycofania wszystkich restrykcji covidowych, wycofania Pakietu Mobilności i wycofania się rządu z Nowego Ładu. Organizatorzy zapowiadają protest „do oporu”. 

Manifestacji ciężarówek nie ma w wykazie zgłoszeń zgromadzeń publicznych warszawskiego ratusza. Policja nie wypowiada się na temat planów organizatora. 

Najazd ciężarówek na Warszawę wzorowany jest na proteście kierowców ciężarówek w Kanadzie. Do Ottawy zjechało 5 tys. protestujących, którzy od ponad tygodnia blokują główna ulicę miasta. 

Czytaj więcej

Europejscy spedytorzy domagają się ochrony przed monopolem armatorów

Komentator ekonomiczny Grzegorz Woelke ubolewa, że wg sondażu, który przeprowadził na LinkedIn w sprawie udziału polskich przewoźników drogowych w konwoju wolności na tydzień przed planowanym protestem połowa ankietowanych nie miała zamiaru wziąć w nim udziału. 

Przewoźnicy cieszą się z dużego popytu na usługi, których ceny rosną. Ostatni raport IRU pokazuje, że ceny pozostaną na wysokim poziomie, ponieważ popyt na transport nie maleje. Raport giełdy transportowej Timocom potwierdza, że liczba ofert w ostatnim kwartale wzrosła o 9 proc. w porównaniu do wcześniejszego kwartału. 

Czytaj więcej

Inteligentne tachografy już wkrótce prześwietlą transport

Na rynku chwilowym wzrost rok do roku wyniósł 88 proc. a w grudniu o 51 proc. r/r – Nie ma równowagi pomiędzy liczbą ofert frachtów a liczbą ofert wolnych pojazdów, co również ma wpływ na ceny transportu – zauważa ekspert z dziedziny logistyki oraz rzecznik firmy Timocom Gunnar Gburek. – Firmy transportowe znalazły się pod presją z powodu wzrostu kosztów paliwa oraz kosztów związanych z utrzymaniem i użytkowaniem pojazdu. Do tego dochodzą teraz także zwiększone koszty personalne, opłaty za CO2 i dodatkowe wydatki serwisowe, np. za rozładunek i czas oczekiwania – przyznaje Gburek. 

Natomiast Woelke zwraca uwagę na spadek zaufania do władzy publicznej. Niepokoi go przede wszystkim na stosunek rządu do Pakietu Fit for 55. Wejście pakietu klimatycznego spowodowało już reakcje polskiego sektora energetyki i rolnictwa, a także zaniepokojenie w branży budownictwa. Zdaniem Woelke sektor transportu jest zupełnie bezczynny. - Opinia publiczna wydaje się być zszokowana cenami energii, ale zupełnie nikt nie informuje jej, że co najmniej w takim samym stopniu wobec wprowadzenia ETS od transportu wzrosną jego ceny – ostrzega Woelke.  

Organizatorzy domagają się wycofania wszystkich restrykcji covidowych, wycofania Pakietu Mobilności i wycofania się rządu z Nowego Ładu. Organizatorzy zapowiadają protest „do oporu”. 

Manifestacji ciężarówek nie ma w wykazie zgłoszeń zgromadzeń publicznych warszawskiego ratusza. Policja nie wypowiada się na temat planów organizatora. 

Pozostało 89% artykułu
Krajowe
Ministerstwo Klimatu zalepi szyby samochodów
Drogowy
Unijny system rejestracji kierowców tirów jeszcze w rozsypce
Szynowy
Kolejarze: transport drogowy jest zbyt tani
Lotniczy
W lotnictwie zapowiada się zielona drożyzna
Szynowy
Małaszewicze przegrywają z Kaliningradem
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił