Co trzecia firma transportowa nie wyklucza zamknięcia działalności

Wysokie ceny paliw, braki kierowców i utrata rynków na wschodzie przetrzebią branżę transportu drogowego.

Publikacja: 23.03.2022 08:18

Co trzecia firma transportowa nie wyklucza zamknięcia działalności

GDDKiA

Foto: GDDKiA

Z badania Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor przeprowadzonego w połowie marca wynika, że 56 proc. ankietowanych firm obawia się spadku obrotów z powodu wojny na Ukrainie. Po trzech tygodniach wojny co piąte przedsiębiorstwo już musiało ograniczyć działalność, tyle samo boi się, że z czasem sytuacja zmusi ich nawet do zamknięcia. 

Czytaj więcej

Protestujący coraz śmielej blokują przejazd ciężarówek na Białoruś

W największym stopniu negatywnych skutków konfliktu obawiają się firmy transportowe i logistyczne (61 proc.), tuż za nimi zajmujące się budownictwem, usługami i przemysłem (57 proc.), stosunkowo najmniej handlowe, ale i tak jest to niemal co druga (48 proc.). 

W transporcie kłopoty pojawiły się zresztą bardzo szybko. Wielu ukraińskich kierowców by walczyć, zrezygnowało z pracy. Trudno też mówić o przewozach na Ukrainę, a obecnie coraz bardziej realne staje się ograniczenie dostaw towarów do Rosji i Białorusi. 

Przewoźnicy już alarmują, że nie są w stanie przerzucić na klientów wyższych kosztów, wynikających z drożejących paliw oraz Pakietu Mobilności. – Już importerzy mają problem ze sprzedażą zamówionych ponad pół roku temu samochodów. Przewoźnicy nie odbierają zamówionych pojazdów, ponieważ jadą na stratach – tłumaczy właściciel formy transportowej Moto-Media Paweł Kot. 

Czytaj więcej

Gwałtownie maleje import z zachodu do Rosji, ładunki blokują terminale

Utrata klientów z Ukrainy, Rosji czy Białorusi to głównie bolączka transportu, bo więcej niż co czwarta firma przewozowa ma lub za chwilę będzie miała mniej zleceniodawców, w przemyśle utratę kontrahentów prognozuje co piąta, a w handlu co dziesiąta. Wśród wszystkich badanych mikro, małych i średnich firm 19 proc. zadeklarowało, że ma powiązania z rynkiem ukraińskim, rosyjskim i białoruskim. – Aż połowa firm przemysłowych deklaruje relacje z rynkami za wschodnią granicą, ich kierunki działania są na tyle zdywersyfikowane, że wojna nie zagraża tak bardzo ich istnieniu. Natomiast w części firm transportowych, których działalność mocno opierała się na krajach ogarniętych wojną i sankcjami, pojawił się ogromny problem. Niestety z czasem może się też okazać, że bezpieczni wydawałoby się kontrahenci również mogą być w jakiś sposób uzależnieni od Ukrainy, Rosji i Białorusi i negatywnie oddziaływać na swoich dostawców i zleceniodawców – ostrzega Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

Na razie ewentualność zamknięcia przewiduje co trzecia firma transportowa i co czwarta handlowa. Wśród przemysłowych, usługowych i budowlanych czarny scenariusz rozpatruje od 14 do 18 proc. badanych.  

Czytaj więcej

Pakiet Mobilności wtrącił europejski transport drogowy w chaos

Największy stres towarzyszy obecnie przedstawicielom firm z Podkarpacia i woj. świętokrzyskiego, gdzie źle widzi perspektywy biznesu ok. 80 proc. sektora MŚP, ale już w drugim z graniczących z Ukrainą województw, woj. lubelskim jest to obawa jedynie 39 proc. przedsiębiorstw. 

Z badania Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor przeprowadzonego w połowie marca wynika, że 56 proc. ankietowanych firm obawia się spadku obrotów z powodu wojny na Ukrainie. Po trzech tygodniach wojny co piąte przedsiębiorstwo już musiało ograniczyć działalność, tyle samo boi się, że z czasem sytuacja zmusi ich nawet do zamknięcia. 

W największym stopniu negatywnych skutków konfliktu obawiają się firmy transportowe i logistyczne (61 proc.), tuż za nimi zajmujące się budownictwem, usługami i przemysłem (57 proc.), stosunkowo najmniej handlowe, ale i tak jest to niemal co druga (48 proc.). 

Pozostało 83% artykułu
Szynowy
Mobilne centrum dowodzenia kolejami ukraińskimi jeździ Pesą
Szynowy
Wojna Rosji z Ukrainą zagroziła istnieniu kolejowego chińskiego szlaku do Europy
Praca w logistyce
Od dzisiaj uproszczone formalności przy zatrudnianiu uchodźców z Ukrainy
Regulacje Ue
Obowiązek powrotu ciężarówek nie do ruszenia, chyba że TSUE stwierdzi inaczej
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Regulacje Ue
Komisja Europejska utrudniła dodatkowo kabotaż wydłużając obowiązkową przerwę
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką