Funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej w III kwartale 2022 roku przeprowadzili na wszystkich odcinkach dróg płatnych ogółem 37 026 kontroli i w 938 przypadkach stwierdzili nieprawidłowości. Do tego nałożyli 246 kar grzywny w formie mandatu karnego za przejazd płatnym odcinkiem autostrady bez uiszczenia stosowanej opłaty autostradowej przez użytkowników pojazdów lekkich.
Rejestracja i aktywacja
Są to wielkości podobne do notowanych pod koniec 2021 roku. – Wśród najczęściej stwierdzanych naruszeń znajdują się nieuiszczenie opłaty, uiszczenie opłaty w kwocie niższej niż wymagana lub też brak rejestracji pojazdu w systemie. W przypadków dwóch pierwszych – powód może być prozaiczny, a mianowicie brak lub niewystarczająca ilość środków na koncie w przypadku umowy w trybie przedpłaconym. Kolejne przyczyny potencjalnych problemów wynikają z nieznajomości procedur w przypadku awarii urządzenia lub zbyt późnego doładowania konta. Takie przeoczenie może skutkować nałożeniem kary na przewoźnika – przestrzega Arkadiusz Góra z Grupy Inelo i dodaje, że w każdym przypadku warto na bieżąco weryfikować sprawność urządzeń, stan konta (w przypadku konta przedpłaconego). – Należy uczulać kierowców, aby bez zbędnej zwłoki zgłaszali wszelkie problemy dotyczące procesu uiszczania opłat, co pozwoli na szybką reakcję ze strony przewoźnik – apeluje Góra.
Czytaj więcej
Z końcem października definitywnie viaTOLL przeszedł do historii, a przewoźnicy rozliczyli się z Krajową Administracją Skarbową.
Rejestrując się na stronie e-Toll firmy transportowe mają do wyboru dwie metody płatności. Pierwsza z nich opiera się na wystawianiu im noty obciążeniowej za przejazdy w terminie do 7 dni po zakończeniu okresu rozliczeniowego, a druga polega na pobieraniu opłat ze zgromadzonych środków na koncie. – Nie wystarczy jedynie zarejestrować urządzenia OBU lub ZSL na stronie. Trzeba je jeszcze aktywować, aby wszystko działało prawidłowo. Bardzo często zdarzają się sytuację, w których niestety ten drugi krok gdzieś umyka w obliczu innych obowiązków. Podobnie jest z dopisaniem nowego urządzenia do poboru opłat w systemie eTOLL, zmianą dostawcy usług czy dodaniem nowego pojazdu – wymienia Marta Staniszewska z Grupy Inelo.
Przypomina, że kierowca ma obowiązek zjechać z płatnej drogi lub zatrzymać się na najbliższym parkingu, jeśli urządzenie nie nadaje lokalizacji powyżej 15 minut.