Dyrektor sprzedaży i marketingu w Daimler Truck Polska Piotrek Urban przyznaje, że produkcja na 2023 rok jest już wyprzedana. – Jeśli ktoś rezygnuje z odbioru, to auto się pojawia w ofercie – zaznacza Urban. – Popyt cały czas przewyższa podaż, utrzymuje się ponad roczny okres oczekiwania na nowy samochód, gdy przed pandemią zamawiający czekał na odbiór 2-3 miesiące – porównuje Urban.
Czytaj więcej
Shopee wycofuje się z Polski. Spowolnienie w gospodarce odczuwa także branża e-handlu.
Podobnie jest u innych producentów oraz importerów, nikt nie ma wolnych samochodów. Na szybki zakup można liczyć tylko w przypadku rezygnacji z odbioru przez innego klienta.
W 2022 roku popyt na samochody ciężarowe utrzymywał się na bardzo wysokim poziomie. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego podlicza, że w 2022 roku przybyło 34 705 samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 t, czyli 6,8% więcej niż w 2021 roku. Duże zakupy widoczne są w całej Europie. Rejestracje nowych ciągników siodłowych w Niemczech wg KBA w 2022 roku wyniosły 32,6 tys., co jest wynikiem o niemal 10 proc. lepszym od zanotowanego w 2021 roku. W Unii rejestracje nowych ciężarówek o dmc powyżej 3,5 tony wzrosły w pierwszych 11 miesiącach o 4,2% do 275,5 tys. sztuk, podaje ACEA. Marka Mercedes-Benz powiększyła w 2022 roku sprzedaż na świecie o 17,7% do 166,4 tys. W Polsce poprawiła wynik z 2021 roku o ponad 31 proc. do przeszło 6,8 tys. samochodów. Do tego sprzedała 300 Fuso, co jest podwojeniem wyniku z 2021 roku.
Nie wszyscy przewoźnicy zdołali wymienić tabor i niektórzy musieli przedłużać użytkowanie, wydłużając leasing lub kontrakty serwisowe. W Mercedesie sprzedaż części zamiennych wzrosła o 12 proc., zaś w Fuso o 27 proc. – Lepiej sprzedają się także części odbudowywane – zaznacza szef serwisu Daimler Truck Polska Piotr Materzok.
Branża transportowa może jednak odczuć spowolnienie gospodarcze. Przewoźnicy oceniają początek roku jako słabszy niż zwykle. – Klienci czują spowolnienie i może topnieć popyt i wyrównać się podaż z popytem. Jednak w ostatnich latach tak wielu przedłużało użytkowanie samochodów, że park samochodów zestarzał się, więc popyt pozostanie wysoki także w 2024 roku – uważa Urban.
Czytaj więcej
Na podstawie listopadowych i grudniowych zakupów ponad 1,5 mld kupujących w witrynach detalicznych korzystających z usługi Salesforce Customer 360 (w tym 24 z 30 największych amerykańskich sprzedawców internetowych) firma podsumowała świąteczne zakupy.
Wg danych ACEA średni wiek samochodu ciężarowego w Polsce powiększył się z 12,2 lat w 2019 roku do 13,2 lat na koniec 2021 roku. W przypadku Unii Europejskiej średnia powiększyła się z 13 do 13,9 lat. Inwestorzy giełdowi wyceniają akcje Daimler Trucks na ponad 29 euro, co oznacza spadek o 17,7% w ostatnim roku, ale zarazem we wrześniu 2022 roku kosztowały one 22 euro.
W sytuacji zapewnionego na najbliższe lata popytu, koncerny samochodowe nie boją się inwestować w sieć warsztatów. Mercedes ma w Polsce 37 lokalizacji serwisowych w tym 9 niezależnych, a w tym roku otworzy 2 nowe. – Nabiera znaczenia autostrada A1 weźmiemy pod uwagę obszar wzdłuż tej drogi. Chcemy w 2025 roku mieć 42 warsztaty – planuje prezes Daimler Truck Polska Przemysław Rajewski.
Dla koncernu Daimler Truck Polska jest na 3 miejscu w Europie przed Wielką Brytanią, a za Francja. – W 2022 roku firmy transportowe poradziły sobie z Pakietem Mobilności, nie było spektakularnych bankructw i liczymy na rozwój – stwierdza Rajewski.
Czytaj więcej
Ruch na kolejowym Jedwabnym Szlaku powiększył się w ubiegłym roku. Szczególnie udane okazało się drugie półrocze.
Spółka Daimler Truck Polska powstała na początku roku i przejęła od Mercedes-Benz Trucks Polska sprzedaż i obsługę posprzedażną ciężarówek koncernu Daimlera, czyli marek Mercedes-Benz i Fuso. Dwa punkty sprzedaży: Mercedes-Benz Warszawa i Mercedes-Benz Sosnowiec otrzymały wspólną osobowość prawną Daimler Truck Retail Polska.