Dyrektor sprzedaży i marketingu w Daimler Truck Polska Piotrek Urban przyznaje, że produkcja na 2023 rok jest już wyprzedana. – Jeśli ktoś rezygnuje z odbioru, to auto się pojawia w ofercie – zaznacza Urban. – Popyt cały czas przewyższa podaż, utrzymuje się ponad roczny okres oczekiwania na nowy samochód, gdy przed pandemią zamawiający czekał na odbiór 2-3 miesiące – porównuje Urban.
Czytaj więcej
Shopee wycofuje się z Polski. Spowolnienie w gospodarce odczuwa także branża e-handlu.
Podobnie jest u innych producentów oraz importerów, nikt nie ma wolnych samochodów. Na szybki zakup można liczyć tylko w przypadku rezygnacji z odbioru przez innego klienta.
W 2022 roku popyt na samochody ciężarowe utrzymywał się na bardzo wysokim poziomie. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego podlicza, że w 2022 roku przybyło 34 705 samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 t, czyli 6,8% więcej niż w 2021 roku. Duże zakupy widoczne są w całej Europie. Rejestracje nowych ciągników siodłowych w Niemczech wg KBA w 2022 roku wyniosły 32,6 tys., co jest wynikiem o niemal 10 proc. lepszym od zanotowanego w 2021 roku. W Unii rejestracje nowych ciężarówek o dmc powyżej 3,5 tony wzrosły w pierwszych 11 miesiącach o 4,2% do 275,5 tys. sztuk, podaje ACEA. Marka Mercedes-Benz powiększyła w 2022 roku sprzedaż na świecie o 17,7% do 166,4 tys. W Polsce poprawiła wynik z 2021 roku o ponad 31 proc. do przeszło 6,8 tys. samochodów. Do tego sprzedała 300 Fuso, co jest podwojeniem wyniku z 2021 roku.
Nie wszyscy przewoźnicy zdołali wymienić tabor i niektórzy musieli przedłużać użytkowanie, wydłużając leasing lub kontrakty serwisowe. W Mercedesie sprzedaż części zamiennych wzrosła o 12 proc., zaś w Fuso o 27 proc. – Lepiej sprzedają się także części odbudowywane – zaznacza szef serwisu Daimler Truck Polska Piotr Materzok.