Wielton zanotował rekordowe przychody i poprawił zyskowność

Grupa notuje w tym roku spadek popytu na naczepy, ale mimo to przewiduje wzrost przychodów. Inwestuje w robotyzację produkcji i cyfryzację produktów.

Publikacja: 01.03.2023 08:00

Wielton zanotował rekordowe przychody i poprawił zyskowność

Foto: Wielton

Przychody Grupy Wielton w 2022 roku wyniosły 3,44 mld zł, o 28 proc. więcej rdr. Grupa wypracowała szacunkowy wynik EBITDA na poziomie ok. 201,2 mln zł, który był o 39 proc. wyższy niż rok wcześniej. Przewidywana marża EBITDA wyniosła ok. 5,8 proc. – Wskaźnik dług netto/EBITDA nie przekroczył poziomu 2,49. Grupa, mimo wstrzymania działalności na rynku rosyjskim, zwiększyła całkowity wolumen sprzedaży w porównaniu do 2021 r. oraz umocniła swoją pozycję na rynku polskim, niemieckim i w Wielkiej Brytanii. Wypracowane wyniki i zrealizowane inwestycje stanowią solidną podstawę do dalszego rozwoju Grupy Wielton – zapewnia prezes zarządu Grupy Wielton Paweł Szataniak. 

Czytaj więcej

Polskie ciężarówki utkną w Rosji i Kazachstanie

Sprzedaży wyniosła 23,2 tys. sztuk, o 6% więcej niż przed rokiem. W tym roku przewidywana jest sprzedaż na poziomie zbliżonym do ubiegłego roku, wynoszącym ok. 23,5 tys. sztuk. W 2023 r. planowane jest zwiększenie przychodów do ok. 3,6 mld zł, czyli o 4,5% rdr i wypracowanie marży EBITDA sięgającej ok. 5,9 proc. Na podobnym poziomie utrzymany zostanie poziom zadłużenia. 

W 2023 r. planowana jest realizacja inwestycji o łącznej wartości ok. 187 mln zł, skupionych na automatyzacji i robotyzacji procesów, integracji wertykalnej i cyfryzacji, a także nowych technologiach. 

Grupa notuje wyraźne schłodzenie popytu w branży transportowej, jednak zachowała w 2022 r. wiodącą pozycję na kluczowych rynkach w Europie. W Polsce, w której rynek zmalał o 12 proc., rejestracje spółki Wielton zwiększyły się o 8 proc. do poziomu 4 418 szt. Z udziałami sięgającymi 15,7 proc. Wielton awansował na pozycję wicelidera rynku. 

Spółka Fruehauf, rejestrując 4 341 szt. pojazdów (o 4 proc. mniej niż przed rokiem), utrzymała pierwsze miejsce we Francji. Jej udziały rynkowe wyniosły 19,3 proc. Wyniki spółki pozostawały pod presją warunków rynkowych. Grupa Wielton prowadzi wzmożone działania poprawiające efektywność i produktywność spółki Fruehauf. Brytyjska spółka Lawrence David utrzymała w 2022 r. drugą pozycję na rynku, rejestrując 3 430 sztuk pojazdów, czyli o 22 proc. więcej niż przed rokiem. Przełożyło się to na 12,8 proc. udziałów w rynku Wielkiej Brytanii. Obchodząca 100–lecie istnienia spółka Viberti awansowała z siódmego na piąte miejsce wśród największych graczy rynku włoskiego. Jej rejestracje zwiększyły się o 24 proc. do 1 114 sztuk. 

Czytaj więcej

W automatyzacji przoduje e-handel

O 44 proc. więcej pojazdów niż w 2021 r. zarejestrowały niemieckie spółki Langendorf oraz Wielton GmbH. Rejestracje tych spółek osiągnęły poziom 1 189 szt. i przełożyły się na awans na piątą pozycję. W krajach CEE Grupa Wielton utrzymała piątą pozycję, a rejestracje jej pojazdów zwiększyły się o 12, proc. do 1 159 sztuk. W 2022 r. trwała integracja procesów zakupowych, produkcyjnych i sprzedażowych z hiszpańską spółką Guillén, której 80 proc. udziałów Grupa przejęła w 2021 r. Od stycznia do końca grudnia 2022 r. Guillén zarejestrował o 6 proc. mniej pojazdów niż rok wcześniej, czyli 450 szt., utrzymując 6 pozycję na rynku.

Przychody Grupy Wielton w 2022 roku wyniosły 3,44 mld zł, o 28 proc. więcej rdr. Grupa wypracowała szacunkowy wynik EBITDA na poziomie ok. 201,2 mln zł, który był o 39 proc. wyższy niż rok wcześniej. Przewidywana marża EBITDA wyniosła ok. 5,8 proc. – Wskaźnik dług netto/EBITDA nie przekroczył poziomu 2,49. Grupa, mimo wstrzymania działalności na rynku rosyjskim, zwiększyła całkowity wolumen sprzedaży w porównaniu do 2021 r. oraz umocniła swoją pozycję na rynku polskim, niemieckim i w Wielkiej Brytanii. Wypracowane wyniki i zrealizowane inwestycje stanowią solidną podstawę do dalszego rozwoju Grupy Wielton – zapewnia prezes zarządu Grupy Wielton Paweł Szataniak. 

Pozostało 82% artykułu
Drogowy
Kanada testuje Solarisy
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Drogowy
Chińczycy zdobyli rosyjski rynek ciężarówek
Drogowy
Nadchodzi nowa generacja ciężarówek Jelcz. Tylko kierownica została taka sama
Drogowy
Słabe perspektywy producentów naczep
Materiał Promocyjny
THE FUTURE OF FINANCE
Drogowy
Na placach stoi 2 tysiące ciężarówek ze starymi tachografami
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej