Wielton zanotował rekordowe przychody i poprawił zyskowność

Grupa notuje w tym roku spadek popytu na naczepy, ale mimo to przewiduje wzrost przychodów. Inwestuje w robotyzację produkcji i cyfryzację produktów.

Publikacja: 01.03.2023 08:00

Wielton zanotował rekordowe przychody i poprawił zyskowność

Foto: Wielton

Przychody Grupy Wielton w 2022 roku wyniosły 3,44 mld zł, o 28 proc. więcej rdr. Grupa wypracowała szacunkowy wynik EBITDA na poziomie ok. 201,2 mln zł, który był o 39 proc. wyższy niż rok wcześniej. Przewidywana marża EBITDA wyniosła ok. 5,8 proc. – Wskaźnik dług netto/EBITDA nie przekroczył poziomu 2,49. Grupa, mimo wstrzymania działalności na rynku rosyjskim, zwiększyła całkowity wolumen sprzedaży w porównaniu do 2021 r. oraz umocniła swoją pozycję na rynku polskim, niemieckim i w Wielkiej Brytanii. Wypracowane wyniki i zrealizowane inwestycje stanowią solidną podstawę do dalszego rozwoju Grupy Wielton – zapewnia prezes zarządu Grupy Wielton Paweł Szataniak. 

Czytaj więcej

Polskie ciężarówki utkną w Rosji i Kazachstanie

Sprzedaży wyniosła 23,2 tys. sztuk, o 6% więcej niż przed rokiem. W tym roku przewidywana jest sprzedaż na poziomie zbliżonym do ubiegłego roku, wynoszącym ok. 23,5 tys. sztuk. W 2023 r. planowane jest zwiększenie przychodów do ok. 3,6 mld zł, czyli o 4,5% rdr i wypracowanie marży EBITDA sięgającej ok. 5,9 proc. Na podobnym poziomie utrzymany zostanie poziom zadłużenia. 

W 2023 r. planowana jest realizacja inwestycji o łącznej wartości ok. 187 mln zł, skupionych na automatyzacji i robotyzacji procesów, integracji wertykalnej i cyfryzacji, a także nowych technologiach. 

Grupa notuje wyraźne schłodzenie popytu w branży transportowej, jednak zachowała w 2022 r. wiodącą pozycję na kluczowych rynkach w Europie. W Polsce, w której rynek zmalał o 12 proc., rejestracje spółki Wielton zwiększyły się o 8 proc. do poziomu 4 418 szt. Z udziałami sięgającymi 15,7 proc. Wielton awansował na pozycję wicelidera rynku. 

Spółka Fruehauf, rejestrując 4 341 szt. pojazdów (o 4 proc. mniej niż przed rokiem), utrzymała pierwsze miejsce we Francji. Jej udziały rynkowe wyniosły 19,3 proc. Wyniki spółki pozostawały pod presją warunków rynkowych. Grupa Wielton prowadzi wzmożone działania poprawiające efektywność i produktywność spółki Fruehauf. Brytyjska spółka Lawrence David utrzymała w 2022 r. drugą pozycję na rynku, rejestrując 3 430 sztuk pojazdów, czyli o 22 proc. więcej niż przed rokiem. Przełożyło się to na 12,8 proc. udziałów w rynku Wielkiej Brytanii. Obchodząca 100–lecie istnienia spółka Viberti awansowała z siódmego na piąte miejsce wśród największych graczy rynku włoskiego. Jej rejestracje zwiększyły się o 24 proc. do 1 114 sztuk. 

Czytaj więcej

W automatyzacji przoduje e-handel

O 44 proc. więcej pojazdów niż w 2021 r. zarejestrowały niemieckie spółki Langendorf oraz Wielton GmbH. Rejestracje tych spółek osiągnęły poziom 1 189 szt. i przełożyły się na awans na piątą pozycję. W krajach CEE Grupa Wielton utrzymała piątą pozycję, a rejestracje jej pojazdów zwiększyły się o 12, proc. do 1 159 sztuk. W 2022 r. trwała integracja procesów zakupowych, produkcyjnych i sprzedażowych z hiszpańską spółką Guillén, której 80 proc. udziałów Grupa przejęła w 2021 r. Od stycznia do końca grudnia 2022 r. Guillén zarejestrował o 6 proc. mniej pojazdów niż rok wcześniej, czyli 450 szt., utrzymując 6 pozycję na rynku.

Przychody Grupy Wielton w 2022 roku wyniosły 3,44 mld zł, o 28 proc. więcej rdr. Grupa wypracowała szacunkowy wynik EBITDA na poziomie ok. 201,2 mln zł, który był o 39 proc. wyższy niż rok wcześniej. Przewidywana marża EBITDA wyniosła ok. 5,8 proc. – Wskaźnik dług netto/EBITDA nie przekroczył poziomu 2,49. Grupa, mimo wstrzymania działalności na rynku rosyjskim, zwiększyła całkowity wolumen sprzedaży w porównaniu do 2021 r. oraz umocniła swoją pozycję na rynku polskim, niemieckim i w Wielkiej Brytanii. Wypracowane wyniki i zrealizowane inwestycje stanowią solidną podstawę do dalszego rozwoju Grupy Wielton – zapewnia prezes zarządu Grupy Wielton Paweł Szataniak. 

Pozostało 82% artykułu
Drogowy
Wielka kolejka tirów na Białoruś
Drogowy
Rolnicza blokada kraju i granic 20 marca
Drogowy
Rolnicy zablokują terminal w Świecku
Drogowy
Utrudnienia na przejściu w Barwinku i na granicy z Ukrainą
Drogowy
Solaris: nadchodzą tłuste lata