Wytypowano ok. 60 przedsiębiorstw w Warszawie, Olsztynie, Nowej Soli, Kielcach, Toruniu, Rzeszowie, Wrocławiu, Białymstoku oraz Poznaniu. Kontrole prowadzi Inspekcja Transportu Drogowego, Krajowa Administracja Skarbowa, Straż Graniczna, Państwa Inspekcja Pracy, nadzór budowlany oraz pracownicy ZUS. ITD, w prowadzonych działaniach, wspiera też CBA. – Zdarza się, że pod jednym adresem zarejestrowanych jest kilkanaście lub kilkadziesiąt firm. Na przykład w Warszawie w jednej lokalizacji zarejestrowanych jest aż 90 firm transportowych. Chcemy dokładnie zweryfikować, czy te firmy działają legalnie, czy nie dochodzi do nadużyć – wyjaśnia szef ITD Alvin Gajadhur.
Czytaj więcej
Polska zgłosiła do UE propozycję zakazu wjazdu do Polski naczep rejestrowanych na Białorusi i w Rosji. Protesty polskich przewoźników na granicach tylko zawieszone, bo do spełnienia jest jeszcze kilka postulatów.
Dodaje, że funkcjonariusze Wojewódzkich Inspektoratów Transportu Drogowego prowadzą bardzo szeroką kontrolę, która dotyczy m.in. przestrzegania norm czasu pracy kierowców, odpowiednich kwalifikacji, badań lekarskich, psychologicznych, stanu taboru. Pracownicy GITD weryfikują, czy nadal są spełnione wymagania, które firmy musiały spełnić przy otrzymywaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika.
W marcu GITD wraz z powołanymi instytucjami i służbami przystąpiła do kontroli 66 firm transportowych z kapitałem białoruskim i rosyjskim. Odbyły się one w Białymstoku, Poznaniu, Częstochowie, Białej Podlaskiej, Wrocławiu. Niemal we wszystkich skontrolowanych przez Inspekcję Transportu Drogowego przedsiębiorstwach, stwierdzono naruszenia przepisów ustawy o transporcie drogowym. – Kary są w granicach 15-30 tys. zł, ze względu na ograniczenie ustawowe uzależnione od liczby kierowców zatrudnionych przez firmy. Jeśli nie byłoby ograniczenia ustawowego, kary sięgnęłyby od kilkuset tysięcy złotych do nawet kilku milionów złotych – zaznacza szef ITD.
Czytaj więcej
Niemieckie roszczenia do polskich wód terytorialnych zmusiły Warszawę do wydania 10 mld zł na budowę nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu.