W pierwszym kwartale br. tonaż przewozów samochodowych zmalał w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego o 1,7 proc. do 67,6 mln ton. Szczególnie słaby był marzec, gdy wyniki były gorsze od ubiegłorocznych o 3,8 proc. (wyniosły 22,1 mln ton), wynika ze wstępnych danych GUS.
Urząd wylicza, że łącznie przewozy ładunków zmalały o 4,8 proc. do 133,5 mln ton. Kolejowe zmniejszyły się w pierwszym kwartale o 7 proc. do 55,8 mln ton, zaś w marcu o 11,6 proc. do 18,5 mln ton.
Czytaj więcej
Dzięki kierowcom ciężarówek rośnie bezpieczeństwo ruchu drogowego, powodują znacznie mniej wypadków od kierowców aut osobowych.
Mały popyt na usługi transportowe zmusił przedsiębiorców do zmniejszenia flot i zatrudnienia. – Proces redukcji zatrudnienia kierowców już się rozpoczął. Rok temu firmy nie mogły nawet myśleć o restrukturyzacji, ponieważ na korektę wynagrodzeń nie zgadzali się kierowcy. W przedsiębiorstwie mający ponad stu kierowców połowa rzuciłaby pracę, a dzisiaj tylko siedmiu nie zgodziło się na nowe warunki zatrudnienia – wskazuje dyrektor Departamentu Transportu ZMPD Piotr Mikiel. Liczbę szkolonych w krajach Azji Środkowej kierowców ograniczyła też Girteka.
Jak wynika z raportu „Barometr ManpowerGroup Perspektywy Zatrudnienia” od kwietnia do czerwca tego roku aż 34 proc. firm z branży TSL zapowiada konieczność redukcji zatrudnienia. – Sytuacja jest poważna i potrzeba zdecydowanych oraz konkretnych rozwiązań – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath. Na rynku pojawili się nawet chętni do zajęcia miejsce za kierowcą autobusów miejskich, gdy w ostatnich latach miasta miały wielkie problemy ze znalezieniem chętnych do tej pracy.