W październiku urzędy niemieckie dopuściły do ruchu drogowego ulepszony prototyp ciężarówki Mercedes-Benz GenH2 Truck, napędzanej wodorowymi ogniwami paliwowymi.
Prototyp na drogach publicznych
Prototyp jeździł od kwietnia po torze badawczym producenta, a wkrótce testy obejmą także drogi publiczne. Jazdy będą się odbywać m.in. na drodze B462, gdzie w ramach projektu eWayBW transport towarów w pobliżu Rastatt ma zostać testowo zelektryfikowany z wykorzystaniem ciężarówek zasilanych z napowietrznych linii trakcyjnych. Działania te obejmą również testy porównawcze pojazdu Mercedes-Benz eActros z akumulatorowym napędem elektrycznym z ciężarówkami innych producentów – zasilanymi z napowietrznych linii trakcyjnych lub napędzanych z ogniw paliwowych.
Daimler Truck we własnym zakresie nie planuje wytwarzać ciężarówek zasilanych z napowietrznych linii trakcyjnych. Już od lipca 2019 r. eActros dobrze sprawdza się w intensywnych testach praktycznych, przeprowadzanych w regionie Rastatt przez firmę Logistik Schmitt.
Producent zamierza dostarczyć klientom pierwsze seryjne egzemplarze wodorowej ciężarówki w roku 2027, a ponadto zamierza do roku 2039 na rynku europejskim, japońskim i północnoamerykańskim oferować już tylko takie samochody, które podczas jazdy będą neutralne pod względem emisji CO2, co mierzone będzie metodą od zbiornika do koła („tank to wheel”). Daimler będzie wytwarzać ogniwa paliwowe razem z Volvo Truck we wspólnej fabryce.
Wodór w stanie ciekłym
Koncern uważa, że do transportu bliskiego wykorzystywane będą modele z zasilaniem akumulatorowym, zaś na większych dystansach lepiej sprawdzi się model wodorowy.