Usługi kurierskie i zrównoważony rozwój

Firmy świadczące usługi kurierskie podejmują różne działania, aby chronić środowisko i zarazem jak najlepiej spełnić oczekiwania klientów.

Publikacja: 25.10.2023 21:01

Poczta Polska wynajęła na 3 lata 25 elektrycznych chińskich samochodów dostawczych.

Poczta Polska

Poczta Polska wynajęła na 3 lata 25 elektrycznych chińskich samochodów dostawczych.

Foto: Poczta Polska

Branża kurierska od dłuższego czasu zwraca uwagę na ochronę środowiska. DPD i GLS uruchomiły w dużych miastach rowerowe dostawy przesyłek. Obie firmy inwestują także w elektryczne furgony kurierskie i nie są jedyne.

Grupa InPost ma 1000 takich aut. Operator obliczył, że w 2022 roku blisko 30 mln paczek trafiło do adresatów za pośrednictwem auta EV InPost. InPost we współpracy z GreenWay do końca tego roku rozbuduje sieć ładowania aut elektrycznych w centrach logistycznych oraz publicznie dostępnych dla kierowców ładowarek DC w pobliżu Paczkomatów do 700 punktów.

Czytaj więcej

Włosi mniejszościowym udziałowcem portu Hamburg

DHL Parcel kupił 100 w pełni elektrycznych samochodów marki Ford E-Transit w ramach strategii GoGreen. Przewiduje ona, że do 2030 roku połowę floty będą stanowiły ekopojazdy. Zakupy aut zostały uzupełnione przez zieloną infrastrukturę, w tym własne stacje ładowania oraz instalacje fotowoltaiczne. Do końca 2023 roku DHL Parcel będzie miał w swojej flocie blisko 500 zeroemisyjnych pojazdów.

Nie kończy się na ekologicznych pojazdach, firmy kurierskie inwestują także w energooszczędne magazyny z klasyfikacją BREEAM, jak np. najnowszy obiekt DPD pod Zgierzem, który ma 20 ładowarek dla elektrycznych aut.

Wielki potencjał mają także usprawnienia operacyjne. Poznań, jako pierwsze miasto w Polsce, wprowadza mikrohub przeładunkowy. To pomysł realizowany przez Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny, Urząd Miasta Poznania i wspierany przez firmę GLS Poland, która będzie obsługiwała paczki z mikrohubu w ramach pilotażu.

Inna opcja to dostawy do automatów paczkowych, a nie do domu. Pionier tego rozwiązania, InPost, podkreśla, że to najbardziej ekologiczna forma dostaw, która nie tylko ogranicza emisję tysięcy ton CO2, ale znacznie redukuje ruch samochodów kurierskich na ulicach miast. Jeden kurier dostarczający przesyłki do Paczkomatów dostarcza ich nawet 1000 dziennie, natomiast kurier w tradycyjnej formule „od drzwi do drzwi” dostarcza średnio 75 przesyłek w ciągu tego samego dnia pracy.

Operator oblicza, że ślad węglowy transportu paczek dostarczonych do Paczkomatów, w porównaniu z dostawą kurierską do domu, jest niższy nawet o 97 proc. na ostatniej mili (średnia ważona dla Polski za 2022, emisje z samego transportu).

Z badań DHL wynika, że w Polsce 55 proc. klientów preferuje dostawę do punktu obsługi paczek, gdy 24 proc. respondentów z Europy stwierdziło, że chce odbierać swoje paczki w punktach obsługi paczek. Jest to najwyższy wynik w porównaniu z innymi częściami świata. W Azji i na Pacyfiku wynosi on 11 proc., a w Ameryce Północnej – 7,5 proc. 

Czytaj więcej

Pesa rozpoczyna największą inwestycję w historii

DHL eCommerce otworzył w Warszawie 100-tys. punkt odbioru i nadań przesyłek, co czyni go operatorem największej sieci out of home delivery w Europie. Z raportu Last Mile Experts wynika, że na koniec 2022 roku DHL miał także niemal 24 tys. automatów paczkowych, a łącznie blisko 125 tys. punktów doręczeń poza domem, razem z punktami partnerskimi.

Na drugim miejscu znalazł się DPD (GeoPost) z niecałymi 67 tys. punktów i 14 tys. automatów, łącznie 81 tys., których liczba wzrosła na koniec sierpnia do 90 tys. Trzecie miejsce w rankingu LME przypadło GLS z 52 tys. punktami odbioru i 5,8 tys. automatów, co razem daje prawie 58 tys. punktów. InPost znalazł się na kolejnym miejscu z 24,4 tys. punktów doręczeń i przeszło 28 tys. automatów, łącznie 52,7 tys. punktów. UPS miał 42 tys. punktów, 5,7 tys. automatów, a więc łącznie 47,6 tys. punktów. ©℗ —r.p.

Branża kurierska od dłuższego czasu zwraca uwagę na ochronę środowiska. DPD i GLS uruchomiły w dużych miastach rowerowe dostawy przesyłek. Obie firmy inwestują także w elektryczne furgony kurierskie i nie są jedyne.

Grupa InPost ma 1000 takich aut. Operator obliczył, że w 2022 roku blisko 30 mln paczek trafiło do adresatów za pośrednictwem auta EV InPost. InPost we współpracy z GreenWay do końca tego roku rozbuduje sieć ładowania aut elektrycznych w centrach logistycznych oraz publicznie dostępnych dla kierowców ładowarek DC w pobliżu Paczkomatów do 700 punktów.

Pozostało 84% artykułu
Elektromobilność
Chińczycy w autobusowym natarciu
Elektromobilność
Elektryki zmuszą do wydania miliardów na drogi
Elektromobilność
Elektryczne autobusy potrzebują wtyczek i kroplówki
Elektromobilność
Wnioski po pożarach elektrycznych autobusów
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Elektromobilność
Przemysł motoryzacyjny porażony prądem
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska